DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA INVESTIGACIÓ QUANTITATIVA A INFERMERIA Codi 18214202
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Adreça electrònica silvia.reverte@urv.cat
Professors/es
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s’introduirà a les estudiants en la metodologia bàsica d’investigació quantitativa. Els continguts són la base essencial necessària per a plantejar un projecte d’investigació quantitativa en el àmbit de la infermeria. L’enfocament de l’assignatura serà eminentment pràctic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A6 Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A16 Analitzar les dades estadístiques referits a estudis poblacionals per a identificar i analitzar la influència dels factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups per a posar en pràctica accions de promoció, prevenció i educació sanitària.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix la importància de l’ètica en investigació
Té en compte els aspectes ètics en el treball d’investigació
Utilitza la informació entenent les implicacions ètiques del seu ús
 A6 Fa el treball previst d’acord amb els criteris donats
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme la tasca a partir d’una planificació orientativa
 A11 Coneix la importància de la pràctica basada en l’evidencia
Coneix les parts del procés d’investigació quantitativa
Aplica la metodologia científica per el desenvolupament de la investigació quantitativa
 A16 Utilitza el llenguatge específic i la terminologia adequada en les diferents etapes del procés de investigació quantitativa
 A20 Busca informació en les bases de dades científiques nacionals i internacionals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Busca i proposa solucions davant de situacions i/o problemes donats
 B6 Pren la paraula amb grup transmetre’n convicció i seguretat, adaptant el seu discurs
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la investigació quantitativa en infermeria Aspectes generals del mètode científic, les etapes i desenvolupament de la investigació quantitativa.
Tema 1. Problema i objectius d’investigació. Selecció i enunciat del problema i diferents tipus d’objectius d’investigació.
Tema 2. Revisió bibliogràfica. Fons documentals i recerca de documents relacionat amb el tema.
Tema 3. Hipòtesis i variables. Formulació de diferents tipus d’hipòtesis i classificació de les variables.
Tema 6. Subjectes d’estudi. Població, mostra i tècniques de mostreig.
Tema 5. Dissenys d’investigació. Característiques dels dissenys clínic-epidemiològics més freqüents.
Tema 7. Obtenció de dades. Qüestionaris, entrevistes i observacions per a recollir les dades que al ser analitzades respondran a la pregunta inicial.
Tema 8. Anàlisi de les dades i interpretació dels resultats. Anàlisi estadístic descriptiu i inferencial.
Limitacions de l’estudi Diferents tipus de limitacions en la investigació
Pla de treball Cronograma, material necessari per portar a terme la investigació i pressupost.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A16
B3
C2
C3
18 20 38
Sessió Magistral
A1
A6
A11
A20
B6
10 0 10
Treballs
A1
A6
A11
A16
A20
B3
B6
C2
C3
2 20 22
Atenció personalitzada
A1
A6
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i el seu pla de treball i recollir informació de les estudiants i el seus objectius en aquesta assignatura.
Seminaris Treball en profunditat de aspectes relacionats amb la investigació quantitativa i en la realització d’un projecte d’investigació.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes fonamentals de l’assignatura, introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Treballs Treballs que realitzen per grups els estudiants, en un context semipresencial.
El grup d’estudiants col·labora per a l'assoliment d'un objectiu comú
Atenció personalitzada Durant el període de classes la professora tindrà un horari de tutoria presencial pautat en el calendari de moodle a disposició de les estudiants per a qualsevol consulta. Una vegada finalitzades les classes els estudiants poden contactar amb la professora mitjançant moodle i correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció
En aquesta assignatura s’ofereix un horari d'atenció a l’estudiant presencial i mitjançant l'espai Moodle. En aquest espai estarà publicada la franja horària de tutories. També es podran fer consultes a la professora mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l’assignatura en Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A16
B3
C2
C3
Els seminaris s’avaluaran per la participació dels estudiants a les sessions, aportacions i implicació en el projecte del grup.

20%
Treballs
A1
A6
A11
A16
A20
B3
B6
C2
C3
L’avaluació dels continguts de les sessions magistrals s’avaluaran mitjançant la realització en grup d’un projecte de recerca que inclourà tots els apartats que han de ser-hi.

És requisit presentar aquest treball per aprovar l'assignatura.
80%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els/les estudiants que no realitzin els treballs, tindran que fer una prova objectiva de pregunta curta o tipus test per a superar l'assignatura.

En la 2ª convocatòria de l'assignatura es lliurarà el treball o es realitzarà una prova objectiva


Fonts d'informació

Bàsica Alberto Gálvez Toro, Enfermería basada en la evidencia, 2001, Fundación Index
Federación de Asociaciones de Enfermería Comunitaria y Atención Primaria (FAECAP), Manual de la Investigación Cuantitativa para Enfermería, 2011, FAECAP
Icart Isern MT, Pulpón SeguraAM, Cómo elaborar y presentación de un proyecto de investigación, una tesina y una tesis , 2012, Universitat de Barcelona
Nancy Burns, Susan K. Grove, Investigación en Enfermería: Desarrollo de la práctica basada en la evidencia, 2012, Elsevier
Humberto Ñaupas Paitán, Elías Mejía Mejía, Elena Novoa Ramírez, Alberto Villargómez Paucar, Metodología de la investigación. Cuantitativa, cualitativa y redacción de la tesis, 2014, Ediciones de la U

Complementària José Tejada Fernández , El proceso de investigación científica , 1997 , Fundació "la Caixa"
Denise F. Polit; Bernadette P. Hungler, R.N. , Investigación cientifica en ciencias de la salud , sexta edición, Mc Graw Hill Interamericana

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I DE LA COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18214008


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent