DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) METODOLOGIA EN GESTIÓ DE QUALITAT Codi 18214204
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
Adreça electrònica sara.romaguera@urv.cat
Professors/es
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
Web http://sara.romaguera@urv.cat
Descripció general i informació rellevant El sector sanitari es troba inmers en canvis importants que requereixen millorar la gestió i els serveis, en un context de recursos limitats, per la qual cosa és imprescindible desenvolupar instruments i tècniques per millorar la qualitat de l'assistència sanitaria. En aquesta assignatura es pretén que el futur professional d'infermeria prenga conciència de la necessitat de l'aplicació permanent de la gestió de qualitat en les seves cures, a la vegada que se li donen instruments per aplicar les millores necessàries.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A25 Comprendre la funció, activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'atenció per a la salut.
 A27 Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Adquirir capacitat i judici clínic per assegurar que es compleixen els estàndards de qualitat
Conèixer i aplica la metodologia d'avaluació i millora de la qualitat
 A25 Demostrar habilitats de treball en equip en els diferents àmbits de la pràctica professional
 A27 Reconeix els processos que promouen la qualitat en el treball i pren consciència de la seva responsabilitat en ells
Prendre consciència de la necessitat de la gestió de la qualitat en les cures infermeres
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Prendre consciència de la necessitat de la gestió de la qualitat en les cures infermeres
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
I-Conceptes introductoris
II-Qualitat en els serveis d'infermeria
III-Cicle d'avaluaíó i millora de la Qualitat
IV-Gestió de la qualitat
V-Models de Qualitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Seminaris
A11
A25
A27
B2
B3
B4
B5
C3
C4
28 0 28
Treballs
A11
A25
A27
B2
B3
B4
B5
C3
C4
3 35 38
Atenció personalitzada
7 0 7
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, metdologia, objectius, continguts i avaluació
Seminaris Treballs en grup relacionant els continguts teòrics, elaboració de protocols, criteris i construcció del cicle d'avaluació i millora de la qualitat
Treballs Treballs de camp aplicant els continguts teòrics en el que detecten una situació de millora i plantegen solucions viables.

Atenció personalitzada
Descripció
Per consevol consulta relacionada amb l'assignatura o la realització del treball s'atendrà a l'alumne en les hores de tutoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A11
A25
A27
B2
B3
B4
B5
C3
C4
Treballs en grup relacionant els continguts teòrics: elaboració de protocols,criteris i construcció del cicle de millora de la qualitat
L'assistència als seminaris és obligatoria
50%
Treballs
A11
A25
A27
B2
B3
B4
B5
C3
C4
Realitzaran un treball aplicant la metodologia del cicle de millora de la qualitat 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistencia als seminaris és obligatoria per l'avaluació continuada.

En la segona convocatòria a més de la realització del treball, es realitzarà una prova objectiva tipus test i per tal de aprovar s'haurà de superar les dues activitats.


Fonts d'informació

Bàsica Costa JM, Gestió de la Qualitat en un món de serveis, 1998, Ediciones Gestión 2000, SA. Barcelona
Varo J., Gestión estratégica de la calidad en los servicios sanitarios. Un modelo de gestión hospitalaria, 1994, Ediciones Diaz De Santos,SA

Complementària Comissió de Millora de la Qualitat, Implantació d'un pla de millora de la qualitat a l'Atenció Primaria de Salut, 1994, Barcelona,
Wesorick B, Estándares de calidad para cuidados de enfermeria, 1993, Ediciones Doyma, Barcelona
Longo D R, Bohr D, Métodos cuantitativos en la gestión de la calidad.Una guia práctica, 1994, SG Editores

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent