DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN ELS CUIDATGES D'INFERMERIA Codi 18214210
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CIURANA TOST, TERESA
Adreça electrònica sara.romaguera@urv.cat
teresa.ciurana@urv.cat
Professors/es
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
CIURANA TOST, TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant El propòsit general és donar a conèixer una sèrie de tècniques complementàries en les cures d'infermeria i aprofundir en alguna d'elles per tal de contribuir a l'augment de la qualitat de vida i la salut de les persones.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Explorar la manera en que les persones poden integrar algunes tècniques complementàries a la seva vida.
 A12 Realitzar les teràpies preservant la intimitat i confidencialitat.
 A19 Aprendre a reconéixer les diferents zones reflexes del peu i la seva relació en les diferents parts del cos
Comprendre la dimensió i magnitud de les teràpies conegudes com a complementàries o alternatives a la medicina alopàtica.
 A22 Conèixer les pròpies reaccions emocionals que poden generar algunes tècniques.
Experimentar els canvis que pot produïr la reflexoteràpia.
Explorar les emocions que li generen les reaccions del pacient.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Fa el treball previst complint els compromisos.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Introducció


Bases fisiològiques de l'estrès i cuidatges del sobreestrès i altres factors desencadenants de desequilibri.
Unitat I: Respiració i tècniques 1. Introducció a les tècniques respiratòries.
2. Identificació dels diferents espais respiratoris: r.abdominal, r.costal, r.mitja, r.alta.
3. Aprendre a respirar integrant els diferents espais.
4. Treball específic sobre el diafragma.
Unitat II: Relaxació i visualització

1.Introducció al mètode de relaxació progressiva.
a) Aprendre la relació tensió-relaxació
b) Autoaplicació.
c) Aprendre a dirigir la relaxació progressiva a una persona o grup.
2. Introducció al mètode d'entrenament autogen de la relaxació.
a) Aprendre a reconèixer les diferents sensacions corporals.
b) Autoaplicació.
c) Aprendre a dirigir l'entrenament autogen a una persona o grup.
3.Introducció a la relaxació mental:meditació.
4.Introducció a la visualització curativa.
a) Autoaplicació.
b) Aprendre a dirigir-la a una persona o grup.
Unitat III: Ioga 1.Introducció a les tècniques de ioga.
a)Identificació del centre de gravetat, patrons posturals, desequilibris del cos i com corregir-los.
b)Consciència corporal:treball sobre l'eix central, la columna vertebral.
c)Autoobservació i possibles aplicacions en els cuidatges d'infermeria.
Unitat IV: Reflexoteràpia podal 1. Introducció a la reflexoteràpia podal
2. Aprendre el massatge preparatori del peu.
3. Aprendre la tècnica del massatge reflexològic.
4. Aplicació de la tècnica en les afeccions més comunes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B4
C5
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A12
A19
A22
B4
C5
10 20 30
Pràctiques a laboratoris
A3
A12
A19
A22
B4
C5
20 20 40
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Simulació de pràctiques de les diferents tècniques exposades teòricament.
Atenció personalitzada Els estudiants tindran horari de tutories per a qualsevol dubte o problema amb l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es basarà en l'orientació a l'alumne en els seus dubtes, així com en la cerca bibliogràfica per realitzar el treball autònom d'estudi dels continguts bàsics de l'assignatura. L'estudiant es pot comunicar mitjançant moodle i correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
A12
A19
A22
B4
C5
Aquestes sessions s'avaluaran amb un treball individual de comprensió dels diferents continguts de l'assignatura 50%
Pràctiques a laboratoris
A3
A12
A19
A22
B4
C5
S'avaluara l'actitud i aptitud, l'assistencia i participació. Aquesta avaluacio serà el 10% del total de aquest apartat

Realització d'un treball de grup sobre visualització curativa. Aquest treball serà 20% del total de aquest apartat


Exposició del treball de grup sobre visualització curativa.Aquesta exposició serà 20% del total de aquest apartat
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Lodes, H., Aprende a respirar, 2008, De Bolsillo ,Barcelona
Hewitt, J., EL gran libro de la relajación, 1998, Medici, Barcelona
Marquardt, H., Manual práctico de las zonas reflejas de los pies, 2003, Urano, Barcelona
Martínez, JL., Relajación y yoga, 1993, Paidotribo, Barcelona
AAVV., Técnicas cognitivas para el tratamiento del estrés, 1985, Martínez Roca, Barcelona
Epstein, G. , Visualización curativa, 2002, Robinbook, Barcelona
Amador,I, Guía práctica de relajación, 1989, Edaf, Madrid
Snyder, M. Lindquist, R., Terapias complementarias y alternativas en Enfermería, 2011, Manual Moderno, México

Complementària Jaquemart,P, El yoga terapéutico, 1994, Robinbook, Barcelona
Morera, Victor, Bases posturales, 2010, http://concienciasinfronteras.com
Burns,S, Las bases médicas del estrés, 2010, http://www.teachhealth.com/spanish.html
Stormer,C, Reflexologia podal, 2005, Paidotribo, Barcelona
Cella,G, Respiración,abstracción sensorial.Concentración y meditación., 1993, Tutor,Madrid
Carroll,C.Kimata,L, Yoga para dos, 2002, Integral,Barcelona
Irwin,E, Relajación curativa, 2000, Oniro,Barcelona

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per a la correcta realització de les activitats pràctiques és necessari portar roba còmoda
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent