Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi. |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Aprofundir en la formació dels estudiants en les activitats que porten a terme infermeria en l’atenció Gerontogeriàtrica
| | A19 |
Identificar les pèrdues que es produeixen per la malaltia/envelliment a lo llarg del cicle vital i la seva repercussió en tots els components de la família
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Dona la informació adequada a la situació, respectant les decisions del malalt i família
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 Introducció a les cures pal·liatives |
- Definició de conceptes generals.
- L'organització de les cures pal·liatives. |
TEMA 2 Els símptomes en el malalt terminal. |
- Principis generals del control de símptomes.
- Sistemes d'avaluació dels símptomes.
- Criteris per a l'ús de drogues en pacients terminals.
- Control dels símptomes més freqüents: dolor. símptomes digestius, respiratoris i neurològics. |
TEMA 3 Cures específiques d'infermeria |
- Cures de confort.
- L'alimentació.
- Cures de la pell i la boca. |
TEMA 4 Procés d'informació i comunicació: |
- Comunicació amb el malalt terminal i la seva família.
- Atenció a la família del malalt terminal. |
TEMA 5 L'acompanyament al final de la vida |
- Atenció a la agonia.
- El procés de dol en el malalt i la família. |
TEMA 6 Aspectes ètics de la atenció al final de la vida |
- Dilemes ètics en la presa de decisions.
- Voluntats anticipades i testament vital.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Debats |
|
6 |
2 |
8 |
Estudis previs |
|
6 |
18 |
24 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
18 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
6 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació. |
Debats |
Visualització i Cinefòrum de pel•lícules projectades a l'aula i debat sobre els treballs de les lectures obligatòries. |
Estudis previs |
Cerca i lectura de llibres i articles dels temes proposats a classe per aportar al treball de grup. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Atenció personalitzada |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. |
Descripció |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Debats |
|
Es valorarà l'assistència, la participació activa i les respostes a les preguntes que sorgeixin durant les sessions.
|
30% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Autoavaluació. Avaluació grupal |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la matèria. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovades cadascuna de les parts. Segona convocatòria: - Prova mixta tipus test, pregunta curta o cas de tots els continguts de l'assignatura. |
Bàsica |
López Imedio, E., Enfermería en cuidados paliativos, Madrid. 1998, Panamericana S.A.
, Sociedad Española de Cuidados Paliativos, , www.secpal.com
Sanz Ortiz y cols, Cuidados Paliativos, Madrid. 1993, Ministerio de Sanidad y Consumo
Gómez Sancho, M., Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos terminales, Las Palmas. 1994, Instituto Canario de Estudios y Promoción Social S
Astudillo, W. Hendinueta, C. Astudillo, E., Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia., Pamplona 1997, EUNSA
Buckman, R., Com donar les males noticies: una guia per a professionals de la salut, Vic 1998, EUMO
Porta, P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con cáncer avanzado y terminalterminal, Barcelona 2004, Arán
|
|
Complementària |
López Imedio, E., Formación Continuada. Monográficos de Enfermería. Cuidados Paliativos, Madrid. 1996, Olalla
Espejo Arias, M.D., Cuidados Paliativos, Madrid. 2000, Paradigma TEC S.L
Jomain, C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
Ariès, P., La muerte en Occidente, Barcelona 1982, Argos Vergara
, Quaderns de la bona praxis. Guia d’actuació en la situació d’agonia del malalt terminal, Desembre 2000, Col·legi oficial de metges de Barcelona
Kübler-Ros, E. , La muerte: un amanecer, Barcelona 1991, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
Torralba, F., El sofriment un nou tabú?, Barcelona 1995, Caret
Suarez, M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
Gili, E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
Roussel, M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
Kübler-Ros, E. , Vivir hasta despedirnos., Barcelona 1991, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Morir es de vital importancia, Barcelona, Luciérnaga
Rodríguez, P., Morir es nada, Barcelona 2002 , Edicciones B
Gómez Sancho, M. , Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, Madrid 2005, Aran
Gómez Sancho, M., Medicina paliativa en la cultura latina, Madrid 1999, Aran
Ministerio de Sanidad y Consumo, Plan nacional de cuidados paliativos. Bases para su desarrollo, Madrid 2001, Centro de publicaciones
Monje Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida, Pamplona 2006, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
Arranz, P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelos y protocolos, Madrid 2003, Ariel Ciencias Médicas
Barboteo JB, Bruera E., "Avances en la comunicación médico-paciente en cuidados paliativos. toma de decisiones: Ayudas prácticas en la comunicación" , Madrid 2003, Medicina Paliativa 10:226-34
Dirigida por Mike Nichols. , Amar la vida, ,
Eduardo Chapero-Jackson, Alumbramiento, ,
Jean Pierre Ameris, La vida, ,
Antoni P. Canet, Las alas de la vida, http:/www.lasalasdelavida.com,
Antonio Mercero, Planta cuarta, ,
Isabel Coixet, Mi vida sin mi, ,
Joel Schumacher, Elegir un amor, ,
Carl Franklin, Cosas que importan, ,
Chis Columbus, Quedate a mi lado, ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|