DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) MALALTS TERMINALS I CURES PAL·LIATIVES Codi 18214214
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
SÁEZ VAY, FLORENCIA
Adreça electrònica flor.saez@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
Professors/es
SÁEZ VAY, FLORENCIA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant Les cures pal·liatives tenen com a objectiu fomentar la promoció del confort i la qualitat de vida de malalts i familiars, mitjançant el control del dolor i altres símptomes, el suport emocional, la comunicació i el treball en equip.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Aprofundir en la formació dels estudiants en les activitats que porten a terme infermeria en l’atenció Gerontogeriàtrica
 A19 Identificar les pèrdues que es produeixen per la malaltia/envelliment a lo llarg del cicle vital i la seva repercussió en tots els components de la família
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Dona la informació adequada a la situació, respectant les decisions del malalt i família
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 Introducció a les cures pal·liatives - Definició de conceptes generals.
- L'organització de les cures pal·liatives.
TEMA 2 Els símptomes en el malalt terminal. - Principis generals del control de símptomes.
- Sistemes d'avaluació dels símptomes.
- Criteris per a l'ús de drogues en pacients terminals.
- Control dels símptomes més freqüents: dolor. símptomes digestius, respiratoris i neurològics.
TEMA 3 Cures específiques d'infermeria - Cures de confort.
- L'alimentació.
- Cures de la pell i la boca.
TEMA 4 Procés d'informació i comunicació: - Comunicació amb el malalt terminal i la seva família.
- Atenció a la família del malalt terminal.
TEMA 5 L'acompanyament al final de la vida - Atenció a la agonia.
- El procés de dol en el malalt i la família.
TEMA 6 Aspectes ètics de la atenció al final de la vida - Dilemes ètics en la presa de decisions.
- Voluntats anticipades i testament vital.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Debats
A19
B3
C3
6 2 8
Estudis previs
C3
6 18 24
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5
A19
B3
B6
C3
12 18 30
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A5
A19
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Debats Visualització i Cinefòrum de pel•lícules projectades a l'aula i debat sobre els treballs de les lectures obligatòries.
Estudis previs Cerca i lectura de llibres i articles dels temes proposats a classe per aportar al treball de grup.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Atenció personalitzada Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A19
B3
C3
Es valorarà l'assistència, la participació activa i les respostes a les preguntes que sorgeixin durant les sessions.

30%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5
A19
B3
B6
C3
Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Autoavaluació. Avaluació grupal 30%
Proves objectives de tipus test
A5
A19
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la matèria. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovades cadascuna de les parts.

Segona convocatòria:
- Prova mixta tipus test, pregunta curta o cas de tots els continguts de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica López Imedio, E., Enfermería en cuidados paliativos, Madrid. 1998, Panamericana S.A.
, Sociedad Española de Cuidados Paliativos, , www.secpal.com
Sanz Ortiz y cols, Cuidados Paliativos, Madrid. 1993, Ministerio de Sanidad y Consumo
Gómez Sancho, M., Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos terminales, Las Palmas. 1994, Instituto Canario de Estudios y Promoción Social S
Astudillo, W. Hendinueta, C. Astudillo, E., Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia., Pamplona 1997, EUNSA
Buckman, R., Com donar les males noticies: una guia per a professionals de la salut, Vic 1998, EUMO
Porta, P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con cáncer avanzado y terminalterminal, Barcelona 2004, Arán

Complementària López Imedio, E., Formación Continuada. Monográficos de Enfermería. Cuidados Paliativos, Madrid. 1996, Olalla
Espejo Arias, M.D., Cuidados Paliativos, Madrid. 2000, Paradigma TEC S.L
Jomain, C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
Ariès, P., La muerte en Occidente, Barcelona 1982, Argos Vergara
, Quaderns de la bona praxis. Guia d’actuació en la situació d’agonia del malalt terminal, Desembre 2000, Col·legi oficial de metges de Barcelona
Kübler-Ros, E. , La muerte: un amanecer, Barcelona 1991, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
Torralba, F., El sofriment un nou tabú?, Barcelona 1995, Caret
Suarez, M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
Gili, E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
Roussel, M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
Kübler-Ros, E. , Vivir hasta despedirnos., Barcelona 1991, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Morir es de vital importancia, Barcelona, Luciérnaga
Rodríguez, P., Morir es nada, Barcelona 2002 , Edicciones B
Gómez Sancho, M. , Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, Madrid 2005, Aran
Gómez Sancho, M., Medicina paliativa en la cultura latina, Madrid 1999, Aran
Ministerio de Sanidad y Consumo, Plan nacional de cuidados paliativos. Bases para su desarrollo, Madrid 2001, Centro de publicaciones
Monje Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida, Pamplona 2006, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
Arranz, P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelos y protocolos, Madrid 2003, Ariel Ciencias Médicas
Barboteo JB, Bruera E., "Avances en la comunicación médico-paciente en cuidados paliativos. toma de decisiones: Ayudas prácticas en la comunicación" , Madrid 2003, Medicina Paliativa 10:226-34
Dirigida por Mike Nichols. , Amar la vida, ,
Eduardo Chapero-Jackson, Alumbramiento, ,
Jean Pierre Ameris, La vida, ,
Antoni P. Canet, Las alas de la vida, http:/www.lasalasdelavida.com,
Antonio Mercero, Planta cuarta, ,
Isabel Coixet, Mi vida sin mi, ,
Joel Schumacher, Elegir un amor, ,
Carl Franklin, Cosas que importan, ,
Chis Columbus, Quedate a mi lado, ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent