DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) ENFERMOS TERMINALES Y CURAS PALIATIVAS Código 18214214
Titulación
Grado en Enfermería (2009) (Campus Terres de l'Ebre)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
VERDOY CUEVAS, SUSANA
Correo-e mariaelena.sola@urv.cat
mireya.adell@urv.cat
silvia.reverte@urv.cat
ester.guillamon@urv.cat
adoracio.aragones@urv.cat
susana.verdoy@urv.cat
Profesores/as
SOLA MIRAVETE, MARIA ELENA
ADELL LLEIXA, MIREIA
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
GUILLAMÓN ALBALAT, ESTER
ARAGONES FERRER, ADORACIÓ
VERDOY CUEVAS, SUSANA
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. Les cures pal·liatives tenen com a objectiu fomentar la promoció del confort i la qualitat de vida de malalts i familiars, mitjançant el control del dolor i altres símptomes, el suport emocional, la comunicació i el treball en equip.
Como consecuencia de la extinción del plan de estudios que estas cursando, en esta asignatura sólo tendrás derecho a examen. Para conocer la fecha de realización del examen, consulta el apartado de horarios de las asignaturas. En caso que necesites solicitar convocatoria extraordinaria, recuerda que para poder matricular este derecho a examen, deberás presentar una solicitud en la secretaría de tu Campus/Centro.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
 A25 Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A14 Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
 A23.2 Identificar les pèrdues que es produeixen per la malaltia al llarg del cicle vital i la seva repercussió en tots els components de la família
Donar la informació adequada a la situació, respectant les decisions del pacient i la família
 A25 Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1 Introducció a les cures pal·liatives - Definició de conceptes generals.
- Evolució històrica de la atenció a les persones al final de la vida i la creació de les Unitats de Cures pal·liatives.
- Organització i serveis d'atenció de les cures pal·liatives.

TEMA 2 Els símptomes en el procés final de la vida. - Control dels símptomes més freqüents: dolor. símptomes digestius, respiratoris i neurològics.
- Principis generals del control de símptomes: avaluació, tractaments farmacològics i no farmacològics més habituals
TEMA 3 L'acompanyament i l'atenció al final de la vida - Significat de l'acompanyament al malalt i a la família en el procés final de la vida.
Anàlisi i reflexió sobre les emocions i sentiments davant la pèrdua i la mort, tant de les persones que tenen cura com de les persones cuidades.
- Confiança i comunicació entre malalt-família-equip
- El procés de dol en el malalt i la família.
TEMA 4 Cures específiques d'infermeria al malalt i família al final de la vida - Cures de confort físic i emocional al malalt i família.
- Agonia: signes d'agonia, cures en l'agonia i cures post-mortem.
- Cures a la família en els moments post-morten.
TEMA 5 Aspectes ètics en la atenció al final de la vida - Dilemes ètics en la presa de decisions.
- Voluntats anticipades i testament vital.
- Eutanàsia, suïcidi assistit, limitació de l'esforç terapèutic, sedació pal·liativa...

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A14
A23.2
A25
7 3.5 10.5
Debates
A14
A23.2
A25
12 18 30
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A14
A23.2
A25
10 20 30
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas objetivas de tipo test
A14
A23.2
A25
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura on s'explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació
Sesión magistral Exposició de continguts de manera interactiva i participativa
Debates Visualització i cinefòrum de pel·lícules projectades a l'aula, debats en grups petits i en grup gran
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració
Atención personalizada Es faran tutories presencials personalitzades a tot l'alumnat prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al Moodle.

Atención personalizada
descripción

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.



Es faran tutories presencials personalitzades a tot l'alumnat prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al Moodle.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Debates
A14
A23.2
A25
Es valorarà l'assistència, la participació activa i la presentació dels treballs de grup 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A14
A23.2
A25
Mitjançant rúbrica es valorarà: responsabilitat, gestió de la informació, treball en grup, capacitat de crítica i autocrítica i comunicació.
Autoavaluació. Avaluació grupal
30%
Pruebas objetivas de tipo test
A14
A23.2
A25
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la matèria 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

Es considera aprovat si la nota és igual o superior a 5.
A la segona convocatòria es recupera la prova en el mateix tipus d'examen.
L'ABP i els i els debats no es recuperen

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fuentes de información

Básica Sociedad Española de Cuidados Paliativos, Guía de cuidados paliativos, , www.secpal.com
López Imedio, E., Enfermería en cuidados paliativos, última edició publicada, Panamericana S.A.
Sanz Ortiz i cols, Cuidados Paliativos, última edició publicada, Ministerio de Sanidad y Consumo
Astudillo, W. Hendinueta, C. Astudillo, E., Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia., última edició publicada, EUNSA
García González, Asunción (coord), Enfermería en cuidados paliativos, última edició publicada, Editorial Universitaria Ramón Areces
• Benito, E. Barbero, J. Payás, A., El acompañamiento espiritual en cuidados paliativos. Grupo de trabajo sobre espiritualidad en cuidados Paliativos de la SECPAL., , http://www.paliativossinfronteras.com/upload/publi
• Martínez Cruz, M., Monleón Just, M., Carretero Lanchas, Y., & García-Baquero Merino, M., ). Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida., última edició publicada, Barcelona: Elsevier

Complementaria Maria Hernández Martín, Que no, que no me muero: y si me muero no es el fin del mundo, última edició publicada, modernito book
Gómez Sancho, M., Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos terminales, última edició publicada, Instituto Canario de Estudios y Promoción Social
Bermejo, J., Acompañamiento espiritual en cuidados paliativos (Cuadernos del centro de humanización de la salud, 16), última edició publicada, Santander: Sal Terrae
SECPAL, Planes de cuidados estandarizados de enfermería dirigidos a paciente y familia en procesos avanzados y terminales., última edició publicada, 2ª ed. Saned grupo.
Porta, P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con cáncer avanzado y terminalterminal, última edició publicada, Arán
Arranz, P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelos y protocolos, última edició publicada, Ariel Ciencias Médica
Gozález Otero, J. Stablé Duharte, M, Cuidados paliativos: recomendaciones para Atención Primaria, última edició publicada, Ed. Médica Panamericana
Triviño Caballero R, Rodriguez-Arias D (editores), Cuestiones de vida y muerte: perspectivas éticas y jurídicas en torno al nacer y al morir, última edició publicada, Pozuelo de Alarcon: Plaza y Valdés
Gómez Sancho, M., Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, última edició publicada, Aran
Monje Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida, última edició publicada, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
Gili, E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
Ariès, P., La muerte en Occidente, última edició publicada, Argos Vergara
Jomain, C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
Suarez, M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
Kübler-Ros, E., La muerte: un amanecer, Luciérnaga, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
Torralba, F., El sofriment un nou tabú?, Barcelona 1995, Caret
Roussel, M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Vivir hasta despedirnos, Barcelona 1991, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Morir es de vital importancia, última edició publicada, Luciérnaga
Rodríguez, P., Morir es nada, última edició publicada, Edicciones B
Dirigida por Mike Nichols., Amar la vida, ,
Eduardo Chapero-Jackson, Alumbramiento, ,
Jean Pierre Ameris, La vida, ,
Antoni P. Canet, Las alas de la vida, ,
Antonio Mercero, Planta cuarta, ,
Isabel Coixet, Mi vida sin mi, ,
Carl Franklin, Cosas que importan, ,
Chis Columbus, Quedate a mi lado, ,



Recomendaciones


 
Otros comentarios
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.