DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) LA INFÀNCIA I L'ADOLESCÈNCIA HOSPITALITZADA Codi 18214218
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Adreça electrònica leticia.bazo@urv.cat
Professors/es
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Web
Descripció general i informació rellevant Es fa a Tarragona. Si els alumnes de CT Ebre o del Baix Penedès la volen cursar han d'anar a Tarragona a fer-la i poden consultar la guia 18204218

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A6 Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A24 Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Aprofundir en la formació dels / les estudiants en les activitats que porta a terme infermeria en l'atenció als nens i nenes i en l'adolescència
 A6 Aprofundir en la formació dels estudiants en les activitats que porta a terme la infermeria en l'atenció als nens i nenes i en l'adolescència
 A9 Aprofundir en l'atenció integral dels infants i adolescents tenint en compte el gènere, cultura, procedència geogràfica, classe social, edat
 A11 Aprofundir en el concepte d'atenció hospitalària en l'etapa de la infància i adolescència
Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
 A13 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
 A15 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
 A19 Aprofundir en el paper familiar en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
 A24 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Aprofundir en el paper familiar en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I: Humanització de les cures infermeres envers l’infant hospitalitzat i la seva família








Tema 1: Drets de l’infant hospitalitzat. Principis bioètics i legals. Característiques d’un servei hospitalari infantil. Hospital Amic del nens.

Tema 2: La hospitalització en les diferents edats: atenció d’infermeria a l’infant hospitalitzat i la seva família.

Tema 3: Aspectes psicosocials de la hospitalització.
Mòdul II: Procediments generals de l’infant hospitalitzat Tema 4: Seguretat i qualitat en les cures. Cures d’infermeria enfront les infeccions nosocomials del nen/adolescent hospitalitzat (ferides, catèters i drenatges).

Tema 5: Principis farmacològics: càlcul de fàrmacs.

Tema 6: El dolor en el nadó, en el nen i l’adolescent. Valoració. Interpretació. Registre. Mesures no farmacològiques per disminuir el dolor. Mesures farmacològiques.
Mòdul III: Situacions especials d’hospitalització Tema 7: Cures d’infermeria en el pacient (nen/adolescent) quirúrgic: pre i postoperatori. Valoració d’infermeria. Valoració focalitzada. Diagnòstics infermers. Problemes interdependents. Complicacions potencials. Objectius, intervencions i avaluació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Seminaris
A1
A2
A6
A7
A11
A13
A15
B2
B3
B4
B5
C3
9 8 17
Sessió Magistral
A4
A9
C3
C5
9 12 21
Presentacions / exposicions
A19
A24
C3
C4
C5
6 16 22
Atenció personalitzada
A6
B4
3 3 6
 
Proves mixtes
C3
1 5 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts. Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes
Seminaris Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria. En el cas que hi hagin més de 50 alumnes matriculats, els seminaris es realitzaran en 2 grups. Els grups es seleccionaran per llistat alfabètic. El primer dia de classe s'informarà als alumnes a quin grup pertanyen i les dates i horaris dels seminaris
Sessió Magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics i les bases fonamentals
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula d'un tema treballat
Atenció personalitzada Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l’alumne

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l’alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A1
A2
A6
A7
A11
A13
A15
B2
B3
B4
B5
C3
Presentació d'activitats corresponents als seminaris 20%
Sessió Magistral
A4
A9
C3
C5
Es valorará l'assistència de l'alumne a les classes presencials. 10%
Presentacions / exposicions
A19
A24
C3
C4
C5
Exposició oral i presentació d'un treball en grup d'aprofundiment d'un tema específic a triar per l'alumne dins del mòdul III 40%
Proves mixtes
C3
Realització d'un exercici teòric dels continguts de l'assignatura 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria d'avaluació es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes amb excepció de les activitats que tenen una carrega de presencialitat.

${1}iDurant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.${1}i

${1}i La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.${1}i


Fonts d'informació

Bàsica Aguilar MJ, Tratado de Enfermeria Pediátrica, 1ª ed., Elseiver; España: 2002.
Chaure I, Inarejos M. , Enfermeria pediàtrica, 1ª ed., Masson; España: 2001.
Cloherty J, Eichenwald E, Stark A. , Manual de Cuidados Neonatales, 3ª ed., Masson; España: 2005.
Nascimiento R, Silva MJ. , Enfermería en la Unidad de Cuidados Intensivos Neonatal., 3ª ed., Editorial Médica Panamericana, S.A.; Buenos Aires,
Carrero Caballero M, Tratado de Administración parenteral., 1ª ed., DAE, S.L.; Madrid, España:2006.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent