DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) LA INFÀNCIA I L'ADOLESCÈNCIA HOSPITALITZADA Codi 18214218
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Adreça electrònica leticia.bazo@urv.cat
Professors/es
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Web
Descripció general i informació rellevant El nen des de el naixement es caracteritza per un continuo desenvolupament, creixement, maduració i evolució, per aquesta raó canvien les seves necessitats contínuament. Quan el nen pateix alguna alteració física, psíquica, intel•lectual o al seu entorn y família i ha de ser hospitalitzat, es presenten una sèrie de necessitats que la infermeria ha de donar resposta mitjançant intervencions adequades a cada situació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A6 Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A24 Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Aprofundir en la formació dels / les estudiants en les activitats que porta a terme infermeria en l'atenció als nens i nenes i en l'adolescència
 A6 Aprofundir en la formació dels estudiants en les activitats que porta a terme la infermeria en l'atenció als nens i nenes i en l'adolescència
 A9 Aprofundir en l'atenció integral dels infants i adolescents tenint en compte el gènere, cultura, procedència geogràfica, classe social, edat
 A11 Aprofundir en el concepte d'atenció hospitalària en l'etapa de la infància i adolescència
Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
 A13 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
 A15 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
 A19 Aprofundir en el paper familiar en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
 A24 Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Aprofundir en el paper familiar en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
Aprofundir en el paper de la infermeria en l'atenció hospitalària als infants i adolescents
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I: Humanització de les cures infermeres envers l’infant hospitalitzat i la seva família








Tema 1: Drets de l’infant hospitalitzat. Principis bioètics i legals. Característiques d’un servei hospitalari infantil. Hospital Amic del nens.

Tema 2: La hospitalització en les diferents edats: atenció d’infermeria a l’infant hospitalitzat i la seva família.

Tema 3: Aspectes psicosocials de la hospitalització.
Mòdul II: Procediments generals de l’infant hospitalitzat Tema 4: Seguretat i qualitat en les cures. Cures d’infermeria enfront les infeccions nosocomials del nen/adolescent hospitalitzat (ferides, catèters i drenatges).

Tema 5: Principis farmacològics: càlcul de fàrmacs.

Tema 6: El dolor en el nadó, en el nen i l’adolescent. Valoració. Interpretació. Registre. Mesures no farmacològiques per disminuir el dolor. Mesures farmacològiques.
Mòdul III: Situacions especials d’hospitalització Tema 7: Cures d’infermeria en el pacient (nen/adolescent) quirúrgic: pre i postoperatori. Valoració d’infermeria. Valoració focalitzada. Diagnòstics infermers. Problemes interdependents. Complicacions potencials. Objectius, intervencions i avaluació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
2 2 4
Seminaris
A1
A2
A6
A7
A11
A13
A15
B2
B3
B4
B5
C3
9 8 17
Sessió Magistral
A4
A9
C3
C5
9 12 21
Presentacions / exposicions
A19
A24
C3
C4
C5
6 16 22
Atenció personalitzada
A6
B4
3 3 6
 
Proves mixtes
C3
1 5 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts. Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes
Seminaris Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria. En el cas que hi hagin més de 50 alumnes matriculats, els seminaris es realitzaran en 2 grups. Els grups es seleccionaran per llistat alfabètic. El primer dia de classe s'informarà als alumnes a quin grup pertanyen i les dates i horaris dels seminaris
Sessió Magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics i les bases fonamentals
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula d'un tema treballat
Atenció personalitzada Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l’alumne

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l’alumne, es prega cita prèvia.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A4
Exercicis d'avaluació inicial i final. Es valorará l'assistència de l'alumne a les classes presencials. 10%
Seminaris
A1
A2
A6
A7
A11
A13
A15
B2
B3
B4
B5
C3
Presentació d'activitats corresponents als seminaris 20%
Presentacions / exposicions
A19
A24
C3
C4
C5
Exposició oral i presentació d'un treball en grup d'aprofundiment d'un tema específic a triar per l'alumne dins del mòdul III 40%
Proves mixtes
C3
Realització d'un exercici teòric dels continguts de l'assignatura 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Carrero Caballero M, Tratado de Administración parenteral., 1ª ed., DAE, S.L.; Madrid, España:2006.
Nascimiento R, Silva MJ. , Enfermería en la Unidad de Cuidados Intensivos Neonatal., 3ª ed., Editorial Médica Panamericana, S.A.; Buenos Aires,
Cloherty J, Eichenwald E, Stark A. , Manual de Cuidados Neonatales, 3ª ed., Masson; España: 2005.
Chaure I, Inarejos M. , Enfermeria pediàtrica, 1ª ed., Masson; España: 2001.
Aguilar Cordero MJ, Tratado de Enfermeria Infantil, 1ª ed., Elseiver; España: 2002.
Aguilar Cordero MJ, Tratado de enfermería del niño y el adolescente : cuidados pediátricos , 1ªed., Elseiver; España:2012
Estévez González MD, Cuidados de enfermería en la maternidad, infancia y adolescencia , 1ªed., Universidad Palmas GC: España:2013
Bazo Hernández L, Evaluación del proceso de implantación del modelo “Neonatal Individualized Developmental Care and Assessment Program” (NIDCAP) de Cuidados Centrados en el Desarrollo Neonatal y atención a la Familia, 1ªed., Universidad Rovira i Virgili: 2016

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent