DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PRÀCTIQUES D'INFERMERIA COMUNITÀRIA Codi 18214219
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marisa.mateu@urv.cat
marisa.panisello@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura introdueix els alumnes en l'ambit comunitari, els permet coneixer el rol de la infermera comunitària i les necessitatsd e salut de les persones i families.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A6 Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identifica, reconeix i analitza els valors ètics i legals en el context de la infermeria comunitària
 A2 Reconèixer la importància de l’atenció integral a la persona tenint en compte el gènere, la cultura, la procedència geogràfica, classe social i edat
 A3 Reconeix la importància de l’educació sanitària com a element estratègic per assolir els objectius en salut
 A4 Descriure les activitats que porta a terme la infermera en l’Atenció Primària de Salut
 A6 Mostrar interès en totes les activitats pròpies de les pràctiques
 A10 Identifica la necessitat de seleccionar la informació adequada a les diverses situacions de les persones i la família
 A11 Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures
 A19 Reconèixer la família com a unitat d’atenció , tenint em compte les relacions que s’estableixen entre els seus membres
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Participar de manera activa en les activitats d'aprenentatge programades.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Identificació de les funcions i rols d’infermeria com a membre de l’equip de salut.
Activitats de promoció de la salut.
Activitats de prevenció.
Educació sanitaria.
2. Reconeis les funcions d'infermeria en Atenció Primària Portar a terme les activitats derivades de les funcions pròpies d'infermeria en l'Atenció Primària
3. Reconeix la importància de les intervencions comunitàries dins del rol propi d'infermeria en Atenció Primària. Dissenyar, planificar i aplicar alguna intervenció comunitària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
B1
3 3 6
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A6
A10
A11
A19
B1
60 60 120
Seminaris
A1
A2
A3
A4
A6
A10
A11
A19
B1
5 5 10
Treballs
A1
A4
A6
A19
B1
2 6 8
Atenció personalitzada
A1
A10
A19
B1
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de presentació de les pràctiques introduïnt a l'alume/a en els objectius de l'assignatura.
Pràctiques clíniques Es duran a terme en consultes d'infermeria de centres d'atenció primària assignats.
Seminaris Posada en comú dels treballs realitzats durant les pràctiques.
Treballs Els alumnes realitzaran una memòria de la intervenció comunitària realitzada.
Atenció personalitzada Tutorització individualitzada mitjançant una serie d'entrevistes en diferents moments del desenvolupament de les pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà atenció personalitzada quan l'alumne/a ho requereixi.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A6
A10
A11
A19
B1
S'avaluarà els comportamnts observables en relació a les competències i resultats d'aprenentatge. 70%
Seminaris
A1
A2
A3
A4
A6
A10
A11
A19
B1
S'avaluarà la posada en comú de les experiencies viscudes en les pràctiques i dels treballs realitzats 10%
Treballs
A1
A4
A6
A19
B1
S'avaluarà el treball realitzat en relació a la intervenció comunitària portada a terme. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar aquesta assignatura cal aprovar les dos assignatures pròpies de la menció: Programes de salut i Salut, gènere i desigualtats socials.

Si el alumne/a no aprova les pràctiques tindrà un periode de recuperació planificat per les professores


Fonts d'informació

Bàsica Caja Lopez C, López Pisa RM, Manual de Enfermeria Comunitaria, , Masson
Piedrola Gil, G, Medicina Preventiva y Salud Publica, , Masson
A. Martín Zurro, J.F. Cano Pérez, Atención primaria : conceptos, organización y práctica clínica , 6ª, Elsevier, cop. 2008

Complementària , Generalitat de Catalunya. Departament de salut, , www.gencat.cat/salut
, Ministerio de sanidad y consumo y politica social, , www.msc.es

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent