Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Introduir la importància de l'anàlisi de les desigualtats socials i la seva repercussió en el procés salut-malaltia
| | A20 |
Conèixer i analitzar els elements propis del gènere i de les desigualtats socials relacionats amb la salut
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitzar la informació qualitativa i quantitativa sobre la influència del gènere i desigualtats socials en la salut i l'Atenció de Salut
| | B6 |
Adquirir habilitat per a debatre i interactuar en relació a les desigualtats socials en diferents escenaris
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Construcció sociocultural de la salut de les dones: La mirada androcèntrica les seves conseqüències |
Analitzar els antecedents i l'evolució de la situació de les dones històricament i com a influït la seva posició social en la construcció sociocultural de la salut |
Unitat temàtica II: Elements propis del gènere relacionats amb la salut |
Estudi de les variables que possibiliten l'anàlisi des de una perspectiva e gènere. identificar les diferències en la morbi-mortalitat en relació amb els diferents estils de vida i els elements propis del gènere.
Atenció d'Infermeria en la violència de gènere |
Unitat temàtica III: les desigualtats en relació al gènere en el Sistema Sanitari |
Analitzar el biaix de gènere dins del sistema sanitari (assajos clínics, esforç terapèutic, atenció de salut,...) |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
18 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
9 |
12 |
Debats |
|
7 |
7 |
14 |
Treballs |
|
0 |
12 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i cronograma |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes introduint elements d'anàlisi i reflexió |
Presentacions / exposicions |
L'alumne/a exposarà el treball que haurà realitzat en relació als continguts teòrics i la realitat social |
Debats |
Posterior al treball presentat es debatrà el tema en tota la classe |
Treballs |
L'alumnat presentarà el treball que haurà exposat anteriorment i l'opinió dels diferents temes debatuts |
Atenció personalitzada |
Seguiment dels treballs que hauran de presentar |
Descripció |
disponibilitat per resoldre dubtes via presencial, espai moodle i correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Els continguts de les sessions magistrals s'avaluaran si estan presents en les exposicions, debats i treballs |
20% |
Presentacions / exposicions |
|
L'alumnat presentarà el tema treballat que relacionarà els continguts teòrics de l'assignatura en la realitat social actual |
20% |
Debats |
|
Després de cada exposició hi haurà un debat on l'alumnat debatrà el tema exposat relacionant-ho amb els continguts teòrics de l'assignatura |
20% |
Treballs |
|
l'alumnat presentarà a la professora un treball del tema exposat en classe |
40% |
Altres |
|
En la 2à convocatòria s'avaluarà les metodologies que no han estat superades amb la 1à convocatòria, mitjançant un treball |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal aprovar totes les metodologies per aprovar l'assignatura |
Bàsica |
Carmen Valls Llobet, Mujeres invisibles, Última edició disponible, Barcelona
Carmen Valls Llobet, Mujeres, salud y poder, Última edició disponible, Barcelona
Lucía artazcoz Lezcano, La salut des de la sensibilitat de gènere, Última edició disponible, Barcelona
Sara Velasco Arias , Sexos, género y salud, Última edició disponible, Madrid
Carme Borell i Joan Benach, Evolució de les desigualtats en la salut a Catalunya, Última edició disponible,
CAMFIC, Violència de gènere i Atenció primària de Salut: una visió des de la consulta, Última edició disponible, Barcelona
Cristina Carrasco, Cristina Borderias y Teresa Torns (ed), El trabajo de cuidados. História,teoria y políticas, Última edició disponible, Madrid
Capitolina Díaz Martinez Sandra Dema Moreno, Sociologia y género, Última edició disponible, Madrid
|
|
Complementària |
Miqueo et al, Perspectiva de género en salud. Fundamentos científicos y socioprofesionales, Minerva, madrid 2001
Ortiz Gomez, Teresa, El papel del género en la construcción històrica del conocimiento científico sobre la mujer, Instituto de la mujer , Madrid 2002
Informe SESPAS, La Salud pública des de la perspectiva de género y clase social, , 2004
Navarro V, Quiroga A., Políticas de estado de bienestar para la equidad , Gaceta sanitària 2004; 18(19):147-157,
Rolfhs I, Borells C, Fonseca do C, La importancia de la perspectiva de género en las encuestas de salut, Gaceta sanitària 2000;14(2):146-156,
Carme Borell i Joen Benach, Les desigualtats en la salut a Catalunya , Última edició disponible, Barcelona
CAMFIC, Reptes ètics en l'atenció a la violència de gènere des de l'Atenció primària de salut, CAMFIC, Barcelona
|
Institut Català de les Dones (ICD) :http://www20.gencat.cat/portal/site/icdones Instituto de la Mujer: http://www.inmujer.es/ss/Satellite?pagename=InstitutoMujer%2FPage%2FIMUJ_Home Observatorio de Salud y Mujer: http://www.obsym.org/ Departament de Salut. Generalitat de Catalunya: http://www.gencat.cat/temes/cat/salut.htm RED-CAPS (red de Mujeres profesionales de la Salud) www.caps.cat |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|