DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) SALUT, GÈNERE I DESIGUALTATS SOCIALS Codi 18214220
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marisa.panisello@urv.cat
Professors/es
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
Web http://marisa.panisello@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Assignatura optativa que té com a propòsit donar elements de reflexió sobre el gènere com a determinant en el procés salut-malaltia i com a element de desigualtat social

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Introduir la importància de l'anàlisi de les desigualtats socials i la seva repercussió en el procés salut-malaltia
 A20 Conèixer i analitzar els elements propis del gènere i de les desigualtats socials relacionats amb la salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitzar la informació qualitativa i quantitativa sobre la influència del gènere i desigualtats socials en la salut i l'Atenció de Salut
 B6 Adquirir habilitat per a debatre i interactuar en relació a les desigualtats socials en diferents escenaris
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Construcció sociocultural de la salut de les dones: La mirada androcèntrica les seves conseqüències Analitzar els antecedents i l'evolució de la situació de les dones històricament i com a influït la seva posició social en la construcció sociocultural de la salut
Unitat temàtica II: Elements propis del gènere relacionats amb la salut Estudi de les variables que possibiliten l'anàlisi des de una perspectiva e gènere. identificar les diferències en la morbi-mortalitat en relació amb els diferents estils de vida i els elements propis del gènere.
Atenció d'Infermeria en la violència de gènere
Unitat temàtica III: les desigualtats en relació al gènere en el Sistema Sanitari Analitzar el biaix de gènere dins del sistema sanitari (assajos clínics, esforç terapèutic, atenció de salut,...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A20
12 18 30
Presentacions / exposicions
A1
A20
B3
B6
C3
C4
3 9 12
Debats
A1
A20
B3
B6
C3
C4
7 7 14
Treballs
A1
A20
B3
B6
C3
0 12 12
Atenció personalitzada
A1
B3
B6
C3
C4
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i cronograma
Sessió Magistral Exposició dels conceptes introduint elements d'anàlisi i reflexió
Presentacions / exposicions L'alumne/a exposarà el treball que haurà realitzat en relació als continguts teòrics i la realitat social
Debats Es realitzaran exercicis per treballar el temes exposat a classe amb anàlisi i posterior debat. Després de les exposicions dels treballs es debatrà el tema en tota la classe
Treballs L'alumnat presentarà el treball que haurà exposat en grup. i presentarà un altre treball individual amb l'opinió dels diferents temes debatuts
Atenció personalitzada Seguiment dels treballs que hauran de presentar

Atenció personalitzada
Descripció
disponibilitat per resoldre dubtes via presencial, espai moodle i correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1
A20
B3
B6
C3
C4
L'alumnat presentarà el tema treballat que relacionarà els continguts teòrics de l'assignatura en la realitat social actual. Les presentacions i debats són d'assitència obligatòria 10%
Debats
A1
A20
B3
B6
C3
C4
L'alumne/a presentara un treball on es plasmarà la opinió i els debats realitzats després de cada exposició. Les presentacions als treballs són d'assitència obligatòria 30%
Treballs
A1
A20
B3
B6
C3
l'alumnat presentarà a la professora un treball del tema exposat en classe 40%
Altres  

Resolució de problemes i exercicis a l'aula

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal aprovar totes les metodologies per aprovar l'assignatura. Hi hauran classes obligatòries. Ela alumnes que no aproven l'assignatura, realitzaran un treball d'acord a la metodologia suspesa


Fonts d'informació

Bàsica Carmen Valls Llobet, Mujeres invisibles, Última edició disponible, Barcelona
Carmen Valls Llobet, Mujeres, salud y poder, Última edició disponible, Barcelona
Lucía Artazcoz Lezcano, La salut des de la sensibilitat de gènere ( en línia), Última edició disponible, Barcelona
Sara Velasco Arias , Sexos, género y salud, Última edició disponible, Madrid
Carme Borell i Joan Benach, Evolució de les desigualtats en la salut a Catalunya, Última edició disponible,
CAMFIC, Violència de gènere i Atenció primària de Salut: una visió des de la consulta, Última edició disponible, Barcelona
Cristina Carrasco, Cristina Borderias y Teresa Torns (ed), El trabajo de cuidados. História,teoria y políticas, Última edició disponible, Madrid
Capitolina Díaz Martinez Sandra Dema Moreno, Sociologia y género, Última edició disponible, Madrid
Montserrat Cabré i Pairet, Fernando Salmón Muñiz, Sexo y género en medicina, Última edición disponible, Santander
, , ,
Carrasco Cristina; Borderías Cristina; Torns Teresa, El trabajo de cuidados, Ültima disponible, Madrid
, , ,
María Asunción González de Chávez Fernández, Mujeres y Hombres, Identidad y Conflicto, biblioteca Nueva, madrid 2015

Complementària Miqueo et al, Perspectiva de género en salud. Fundamentos científicos y socioprofesionales, Minerva, madrid 2001
Ortiz Gomez, Teresa, El papel del género en la construcción històrica del conocimiento científico sobre la mujer, Instituto de la mujer , Madrid 2002
Informe SESPAS, La Salud pública des de la perspectiva de género y clase social, , 2004
Navarro V, Quiroga A., Políticas de estado de bienestar para la equidad , Gaceta sanitària 2004; 18(19):147-157,
Rolfhs I, Borells C, Fonseca do C, La importancia de la perspectiva de género en las encuestas de salut, Gaceta sanitària 2000;14(2):146-156,
Carme Borell i Joen Benach, Les desigualtats en la salut a Catalunya , Última edició disponible, Barcelona
CAMFIC, Reptes ètics en l'atenció a la violència de gènere des de l'Atenció primària de salut, CAMFIC, Barcelona
, , ,
Soledad Muraga López de Guereñu, La sdalud mental de las mujeres: La Psicoterapia de Equidad Feminista, Associacion de Mujeres para la Salud, Madrid 2013
margarita Petit Vilà y Montse Prat Tordera, Prevención de la violencia de género en la adolescencia, Icaria, barcelona 2011
, , ,
Agata Ignaciuk, Teresa Ortiz, Anticoncepción, Mujeres y Género, Catarata, Madrid 2016
S.García Dauder y Eulalia Pérez Sedeño, Las "mentiras" científicas sobre las mujeres, Catarata, Madrid 2017

Institut  Català de les Dones (ICD) :http://www20.gencat.cat/portal/site/icdones

Instituto de la Mujer: http://www.inmujer.es/ss/Satellite?pagename=InstitutoMujer%2FPage%2FIMUJ_Home

Observatorio de Salud y Mujer: http://www.obsym.org/

Departament de Salut. Generalitat de Catalunya: http://www.gencat.cat/temes/cat/salut.htm

RED-CAPS (red de Mujeres profesionales de la Salud) www.caps.cat

Guía práctica para la inclusión de la prespectiva de género en los contenidos de la investigación,Maria caprile (coord),Fundación CIREM,2012

http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/UMYC/Guia_practica_genero_en_las_investigaciones.pdf

Escuela andaluza de Salud Pública. Guía para incorporar la perspectiva de género a la investigación Serie Monográfica EASP Nº 48 http://www.easp.es/project/guia-para-incorporar-la-perspectiva-de-genero-a-la-investigacion-en-salud/

Escuela Andaluza de Salud Pública. Guía de indicadores `para medir las desiguadades de género en salud  y sus determiantes 

http://www.easp.es/project/guia-de-indicadores-para-medir-las-desigualdades-de-genero-en-salud-y-sus-determinantes/

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent