Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Construcció sociocultural de la salut de les dones: La mirada androcèntrica les seves conseqüències |
Analitzar els antecedents i l'evolució de la situació de les dones històricament i com a influït la seva posició social en la construcció sociocultural de la salut |
Unitat temàtica II: Elements propis del gènere relacionats amb la salut |
Estudi de les variables que possibiliten l'anàlisi des de una perspectiva e gènere. identificar les diferències en la morbi-mortalitat en relació amb els diferents estils de vida i els elements propis del gènere.
Atenció d'Infermeria en la violència de gènere |
Unitat temàtica III: les desigualtats en relació al gènere en el Sistema Sanitari |
Analitzar el biaix de gènere dins del sistema sanitari (assajos clínics, esforç terapèutic, atenció de salut,...) |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
18 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
9 |
12 |
Debats |
|
7 |
7 |
14 |
Treballs |
|
0 |
12 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i cronograma |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes introduint elements d'anàlisi i reflexió |
Presentacions / exposicions |
L'alumne/a exposarà el treball que haurà realitzat en relació als continguts teòrics i la realitat social |
Debats |
Es realitzaran exercicis per treballar el temes exposat a classe amb anàlisi i posterior debat. Després de les exposicions dels treballs es debatrà el tema en tota la classe |
Treballs |
L'alumnat presentarà el treball que haurà exposat en grup. i presentarà un altre treball individual amb l'opinió dels diferents temes debatuts |
Atenció personalitzada |
Seguiment dels treballs que hauran de presentar |
Descripció |
Disponibilitat per resoldre dubtes via presencial, espai moodle i correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
L'alumnat presentarà el tema treballat que relacionarà els continguts teòrics de l'assignatura en la realitat social actual. Les presentacions i debats són d'assitència obligatòria |
10% |
Debats |
|
L'alumne/a presentara un treball on es plasmarà la opinió i els debats realitzats després de cada exposició. Les presentacions als treballs són d'assitència obligatòria |
30% |
Treballs |
|
l'alumnat presentarà a la professora un treball del tema exposat en classe |
40% |
Altres |
|
Resolució de problemes i exercicis a l'aula |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal aprovar totes les metodologies per aprovar l'assignatura. Hi hauran classes obligatòries. Els alumnes que no aproven l'assignatura, realitzaran un treball d'acord a la metodologia suspesa |
Bàsica |
Capitolina Díaz Martinez Sandra Dema Moreno, Sociologia y género, Última edició disponible, Madrid
Cristina Carrasco, Cristina Borderias y Teresa Torns (ed), El trabajo de cuidados. História,teoria y políticas, Última edició disponible, Madrid
Lucía Artazcoz Lezcano, La salut des de la sensibilitat de gènere ( en línia), Última edició disponible, Barcelona
Carmen Valls Llobet, Mujeres, salud y poder, Última edició disponible, Barcelona
Carmen Valls Llobet, Mujeres invisibles, Última edició disponible, Barcelona
Sara Velasco Arias , Sexos, género y salud, Última edició disponible, Madrid
Montserrat Cabré i Pairet, Fernando Salmón Muñiz, Sexo y género en medicina, Última edición disponible, Santander
CAMFIC, Violència de gènere i Atenció primària de Salut: una visió des de la consulta, Última edició disponible, Barcelona
Carme Borell i Joan Benach, Evolució de les desigualtats en la salut a Catalunya, Última edició disponible,
, , ,
Carrasco Cristina; Borderías Cristina; Torns Teresa, El trabajo de cuidados, Ültima disponible, Madrid
, , ,
María Asunción González de Chávez Fernández, Mujeres y Hombres, Identidad y Conflicto, biblioteca Nueva, madrid 2015
|
|
Complementària |
Ortiz Gomez, Teresa, El papel del género en la construcción històrica del conocimiento científico sobre la mujer, Instituto de la mujer , Madrid 2002
Miqueo et al, Perspectiva de género en salud. Fundamentos científicos y socioprofesionales, Minerva, madrid 2001
Carme Borell i Joen Benach, Les desigualtats en la salut a Catalunya , Última edició disponible, Barcelona
CAMFIC, Reptes ètics en l'atenció a la violència de gènere des de l'Atenció primària de salut, CAMFIC, Barcelona
Informe SESPAS, La Salud pública des de la perspectiva de género y clase social, , 2004
Navarro V, Quiroga A., Políticas de estado de bienestar para la equidad , Gaceta sanitària 2004; 18(19):147-157,
Rolfhs I, Borells C, Fonseca do C, La importancia de la perspectiva de género en las encuestas de salut, Gaceta sanitària 2000;14(2):146-156,
Carmen Valls-Llobet, Medio Ambiente y Salud, Catedra. Universitat de València, 1ª edició,2018
Soledad Muraga López de Guereñu, La sdalud mental de las mujeres: La Psicoterapia de Equidad Feminista, Associacion de Mujeres para la Salud, Madrid 2013
, , ,
margarita Petit Vilà y Montse Prat Tordera, Prevención de la violencia de género en la adolescencia, Icaria, barcelona 2011
, , ,
Agata Ignaciuk, Teresa Ortiz, Anticoncepción, Mujeres y Género, Catarata, Madrid 2016
S.García Dauder y Eulalia Pérez Sedeño, Las "mentiras" científicas sobre las mujeres, Catarata, Madrid 2017
|
Institut Català de les Dones (ICD) :http://www20.gencat.cat/portal/site/icdones Instituto de la Mujer: http://www.inmujer.es/ss/Satellite?pagename=InstitutoMujer%2FPage%2FIMUJ_Home Observatorio de Salud y Mujer: http://www.obsym.org/ Departament de Salut. Generalitat de Catalunya: http://www.gencat.cat/temes/cat/salut.htm RED-CAPS (red de Mujeres profesionales de la Salud) www.caps.cat Guía práctica para la inclusión de la prespectiva de género en los contenidos de la investigación,Maria caprile (coord),Fundación CIREM,2012 http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/UMYC/Guia_practica_genero_en_las_investigaciones.pdf Escuela andaluza de Salud Pública. Guía para incorporar la perspectiva de género a la investigación Serie Monográfica EASP Nº 48 http://www.easp.es/project/guia-para-incorporar-la-perspectiva-de-genero-a-la-investigacion-en-salud/ Escuela Andaluza de Salud Pública. Guía de indicadores `para medir las desiguadades de género en salud y sus determiantes http://www.easp.es/project/guia-de-indicadores-para-medir-las-desigualdades-de-genero-en-salud-y-sus-determinantes/ |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|