DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PROGRAMES DE SALUT Codi 18214221
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marisa.mateu@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura vol donar coneixer els alumnes la necessitat de la programació en salut com a mesura preventiva i de promoció de la salut per la qual cosa introdueix els programes de salut més freqüents que es porten a terme en la atenció comunitària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconeix la sensibilitat cap a un mateix i els demés com a principi ètic fonamental de cures en la relació amb les persones
 A19 Reconèixer la importància de la programació en l’atenció Primària de Salut
 A20 Conèixer i analitzar els programes de salut que es porten a terme a l’atenció primària e Salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Adquirir coneixements per a desenvolupar programes de salut en l’àmbit de l’atenció Comunitària
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Adquirir habilitats per a desenvolupar programes de salut a l’individu i comunitat
 B7 Identificar els components medi ambientals i la seva relació amb la salut de la comunitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Programes de salut: concepte
Objectius i ambits d'actuació.
Metodologia.
Avaluació.
2. Programa control de la hipertensió arterial Objectius.
Criteris
Activitats
3. Programa control de la diabetis Objectius.
Criteris
Activitats
4. Programa control de les dislipèmies Objectius.
Criteris
Desenvolupament.
Activitats
5. Programa salut i escola Objectius.
Activitats
Desenvolupament
Avaluació.
6. Programa dehabituació tabaquica. Objectius
Activitats
Desenvolupament
Avaluació.
7. Programa de promoció de l'exercici físic Objectius.
Criteris
Activitats
8. Programa Fibromialgia Objectius.
Criteris.
Activitats.
9. Programa pacient complex Objectius
Criteris
Activitats
Avaluació.
10. Programa pacient expert Objectius
Criteris
Desenvolupament
Avaluació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B3
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A19
A20
C3
19 38 57
Presentacions / exposicions
B5
B6
B7
C4
10 5 15
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura on s'explica la metodologia, objectius, contingut i evaluació.
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives.
Presentacions / exposicions Exposició d'un treball sobre un programa de salut que es porta a terme en un centre d'atenció primària.
Atenció personalitzada Es farà atenció personalitzada als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
S'oferirà un horari d'atenció personalitzada als alumnes. També es podra realitzar mitjançant l'espai Moodle de l'assignatura i el correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A19
A20
C3
Prova objectiva 80%
Presentacions / exposicions
B5
B6
B7
C4
Els alumnes faran una exposició d'un programa de salut que es porta a terme en l'ambit comunitari. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria es farà un prova objectiva.


Fonts d'informació

Bàsica Espinas Boquet J., Guia de actuación en Atención Primaria., , Sociedad española de medicina familiar y comunitar
Generalitat de Catalunya, http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir2097/index.html, ,
Piédrola Gil, Medicina Preventiva y salud pública, 10, Masson
Carmen Caja López, Enfermeria Comunitaria III, 2, Masson

Complementària Sanchez Moreno A., Enfermeria comunitaria. Actuación de enfermeria comunitaria. Los programas y sistemas de salud., McGraw-Hill Interamericana de España,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent