DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PRÀCTIQUES D' INFERMERIA GERIÀTRICA Codi 18214222
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
Adreça electrònica mariadelcarmen.nieto@urv.cat
sara.romaguera@urv.cat
Professors/es
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’una assignatura optativa de pràctica clínica que pertany a la menció de geriatria en la que s’aprofundirà en l’atenció al pacient ancià en els diferents nivells d’atenció gerontogeriàtrica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Identificar les funcions i rols professionals dels equips de salut, en els centres soci-sanitaris
 A5 Sensibilitzar-se en l’atenció de les persones majors amb respecte i sensibilitat, posant especial èmfasis en el benestar, el confort i l’ètica dels cuidatges
 A11 Aplicar les intervencions d’infermeria que més s’adeqüen a la cura de les persones majors respecte a cadascuna de les seves necessitats
Fonamenta les intervencions que realitza mitjançant el judici reflexiu i el coneixement científic
 A20 Documentar amb rigorositat situacions per avaluar de forma crítica els problemes de la practica clínica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Unitat Temàtica 1: Cures d'infermeria. Aplicar cures d’infermeria, responen a les necessitats de les persones grans, reconeixen les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic quan la situació ho requereix.

Identificar les modificacions que es produeixen en la satisfacció de les necessitats bàsiques com a conseqüència de l’envelliment.

Desenvolupar amb destresa i habilitat els procediments propis de la unitat de pràctiques com: extraccions sanguínies, injeccions en diferents vies de aplicació, embenats, sondatges, ECG, cures de ferides i nafres...
Unitat temàtica 2: Centre assistencial. Conèixer l’estructura del centre i de la unitat, serveis de suport i complementaris, característiques dels usuaris.

Coneixer els diferents nivells d’assistència geriàtrica: dispensari, aguts, psicogeriatria, llarga estada, hospital de dia i ajut a domicili.

Coneèixer els circuits de recollida selectiva de residus, gestió de medicació i alimentació de les persones ingressades a l'unitat, condicions ambientals i aïllaments.
Unitat temàtica 3: L’equip. Conèixer la composició de l’equip multidisciplinar de la unitat on l’estudiant desenvolupa les pràctiques clíniques i integrar-se en ell, reconeixen el seu rol i les limitacions que aquet comporta.

Conèixer quines són les persones que gestionen les cures d’infermeria en la unitat i mantenir una relació continuada i directa amb aquestes persones per a la realització de les pràctiques clíniques.
Unitat temàtica 4: Relació, pràctica reflexiva i autoconeixement. Mantenir una actitud d’escolta, respecte, predisposició a l’aprenentatge, empatia i disponibilitat amb els pacients, famílies i membres de l’equip, demostrant responsabilitat i iniciativa evers les tasques assignades.

Analitza situacions de la pràctica utilitzant el judici clínic i la reflexió, demostrant sentit crític en les seves manifestacions i exposicions.

Es capaç de reconèixer i analitzar el seus propis sentiments envers les diferents situacions que es presenten en la realització de les pràctiques clíniques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C4
2 2 4
Pràctiques clíniques
A4
A5
A11
A20
B5
B7
C4
60 60 120
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A11
A20
B7
C4
12 12 24
Atenció personalitzada
A4
B5
C4
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i recollida d'informació dels alumnes respecte als seus objectius.
Pràctiques clíniques Pràctiques que es realitzaran en centres soci-sanitaris i geriàtrics en els serveis assignats en relació a les competències i resultats d’aprenentatge que ha d’assolir l’estudiant d’aquesta assignatura.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli electrònic on l’estudiant recopila i organitza el documents i evidencies que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers els aprenentatge de les pràctiques clíniques en geriatria i demostren el seu assoliment de competències.

Atenció personalitzada
Descripció
En aquesta assignatura s’ofereix un horari d'atenció a l’estudiant presencial i mitjançant el espai Moodle. En aquest espai estarà publicat la franja horària de tutories. També es podran fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l’assignatura en Moodle. En el procés d’aprenentatge de l’assignatura, l’estudiant té assignat un/a tutor/a infermera/o professor/a de la universitat, que realitza la tutorització individualitzada directa durant l’horari de practiques, guiant a l’estudiant en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, en la observació, vigilància i reflexió en acció, així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional. La tutoria és individualitzada i de grup per a fomentar la reflexió i l’aprenentatge davant les diferents situacions de cuidatges que es presenten en el desenvolupament de las practiques clíniques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A5
A11
A20
B5
B7
C4
Es realitzarà avaluació continua de l’execució de les pràctiques clíniques i aquesta es basarà en l’autoavaluació de l’estudiant, l’avaluació del tutor de la universitat i de les infermeres de la institució on l’estudiant realitza les pràctiques clíniques.

Al finalitzar el període de practiques clíniques s’avaluarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per a mesurar els coneixements, habilitats i actituds.

És requisit haver superat aquesta part per aprovar l'assignatura.
60%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A11
A20
B7
C4
S’avaluarà:La correcta complimentació del portafoli de les pràctiques incloent la realització dels diaris reflexius.
A més a més s’avaluarà la pertinença de les preguntes i suggeriments, la capacitat de reflexió i crítica fonamentada, així com les evidencies aportades, les fonts documentals i la capacitat d’anàlisi i síntesis.
És requisit haver superat aquesta part per aprovar l'assignatura.
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria de pràctica serà per als estudiants que no hagin complit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació de aquestes pràctiques es realitzarà en el període establer per l'escola i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica Esteve Reig J, Mitjans Galitó J , Enfermería: técnicas clínicas, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
Acebedo Urdiales S (ed.) , Pràctiques clíniques: manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut , , Tarragona: Publicaciones URV
Kozier B , Técnicas en enfermería clínica , Última edició disponible, Madrid: Interamericana/McGraw-Hill
García M, Torres MP, Ballesteros E. , Enfermería geriátrica, Última edició disponible , Barcelona: Masson-Salvat
García López, M.V., Enfermería del anciano, Última edició disponible, Madrid: DAE

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent