Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A5 |
Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Identificar les funcions i rols professionals dels equips de salut, en els centres soci-sanitaris
| | A5 |
Sensibilitzar-se en l’atenció de les persones majors amb respecte i sensibilitat, posant especial èmfasis en el benestar, el confort i l’ètica dels cuidatges
| | A11 |
Aplicar les intervencions d’infermeria que més s’adeqüen a la cura de les persones majors respecte a cadascuna de les seves necessitats
Fonamenta les intervencions que realitza mitjançant el judici reflexiu i el coneixement científic
| | A20 |
Documentar amb rigorositat situacions per avaluar de forma crítica els problemes de la practica clínica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B7 |
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Unitat Temàtica 1: Cures d'infermeria. |
Aplicar cures d’infermeria, responen a les necessitats de les persones grans, reconeixen les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic quan la situació ho requereix.
Identificar les modificacions que es produeixen en la satisfacció de les necessitats bàsiques com a conseqüència de l’envelliment.
Desenvolupar amb destresa i habilitat els procediments propis de la unitat de pràctiques com: extraccions sanguínies, injeccions en diferents vies de aplicació, embenats, sondatges, ECG, cures de ferides i nafres... |
Unitat temàtica 2: Centre assistencial. |
Conèixer l’estructura del centre i de la unitat, serveis de suport i complementaris, característiques dels usuaris.
Coneixer els diferents nivells d’assistència geriàtrica: dispensari, aguts, psicogeriatria, llarga estada, hospital de dia i ajut a domicili.
Coneèixer els circuits de recollida selectiva de residus, gestió de medicació i alimentació de les persones ingressades a l'unitat, condicions ambientals i aïllaments. |
Unitat temàtica 3: L’equip. |
Conèixer la composició de l’equip multidisciplinar de la unitat on l’estudiant desenvolupa les pràctiques clíniques i integrar-se en ell, reconeixen el seu rol i les limitacions que aquet comporta.
Conèixer quines són les persones que gestionen les cures d’infermeria en la unitat i mantenir una relació continuada i directa amb aquestes persones per a la realització de les pràctiques clíniques.
|
Unitat temàtica 4: Relació, pràctica reflexiva i autoconeixement. |
Mantenir una actitud d’escolta, respecte, predisposició a l’aprenentatge, empatia i disponibilitat amb els pacients, famílies i membres de l’equip, demostrant responsabilitat i iniciativa evers les tasques assignades.
Analitza situacions de la pràctica utilitzant el judici clínic i la reflexió, demostrant sentit crític en les seves manifestacions i exposicions.
Es capaç de reconèixer i analitzar el seus propis sentiments envers les diferents situacions que es presenten en la realització de les pràctiques clíniques. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Pràctiques clíniques |
|
60 |
60 |
120 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
12 |
12 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i recollida d'informació dels alumnes respecte als seus objectius. |
Pràctiques clíniques |
Pràctiques que es realitzaran en centres soci-sanitaris i geriàtrics en els serveis assignats en relació a les competències i resultats d’aprenentatge que ha d’assolir l’estudiant d’aquesta assignatura. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli electrònic on l’estudiant recopila i organitza el documents i evidencies que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers els aprenentatge de les pràctiques clíniques en geriatria i demostren el seu assoliment de competències. |
Descripció |
En aquesta assignatura s’ofereix un horari d'atenció a l’estudiant presencial i mitjançant el espai Moodle. En aquest espai estarà publicat la franja horària de tutories. També es podran fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l’assignatura en Moodle.
En el procés d’aprenentatge de l’assignatura, l’estudiant té assignat un/a tutor/a infermera/o professor/a de la universitat, que realitza la tutorització individualitzada directa durant l’horari de practiques, guiant a l’estudiant en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, en la observació, vigilància i reflexió en acció, així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional.
La tutoria és individualitzada i de grup per a fomentar la reflexió i l’aprenentatge davant les diferents situacions de cuidatges que es presenten en el desenvolupament de las practiques clíniques. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es realitzarà avaluació continua de l’execució de les pràctiques clíniques i aquesta es basarà en l’autoavaluació de l’estudiant, l’avaluació del tutor de la universitat i de les infermeres de la institució on l’estudiant realitza les pràctiques clíniques.
Al finalitzar el període de practiques clíniques s’avaluarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per a mesurar els coneixements, habilitats i actituds.
És requisit haver superat aquesta part per aprovar l'assignatura. |
60% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluarà:La correcta complimentació del portafoli de les pràctiques incloent la realització dels diaris reflexius.
A més a més s’avaluarà la pertinença de les preguntes i suggeriments, la capacitat de reflexió i crítica fonamentada, així com les evidencies aportades, les fonts documentals i la capacitat d’anàlisi i síntesis.
És requisit haver superat aquesta part per aprovar l'assignatura. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria de pràctica serà per als estudiants que no hagin complit els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació de aquestes pràctiques es realitzarà en el període establer per l'escola i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura |
Bàsica |
Esteve Reig J, Mitjans Galitó J , Enfermería: técnicas clínicas, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
Acebedo Urdiales S (ed.) , Pràctiques clíniques: manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut , , Tarragona: Publicaciones URV
Kozier B , Técnicas en enfermería clínica , Última edició disponible, Madrid: Interamericana/McGraw-Hill
García M, Torres MP, Ballesteros E. , Enfermería geriátrica, Última edició disponible , Barcelona: Masson-Salvat
García López, M.V., Enfermería del anciano, Última edició disponible, Madrid: DAE
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|