DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) SUPORT A LA DEPENDÈNCIA I A LA SALUT DE LA PERSONA CUIDADORA Codi 18214223
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Adreça electrònica mariapilar.monteso@urv.cat
Professors/es
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es pretén donar eines teòriques i metodològiques per aprofundir en l'atenció integral a les persones amb discapacitats, malalties, situació de vulnerabilitat i/o envelliment. Persones amb pèrdua d'autonomia i en situació de dependència, que necessiten a altres persones responsables de proporcionar els cuidatges necessaris per mantenir la seva autonomia i el seu benestar, fent èmfasi en l'etapa de la vellesa, tant en espais formals com informals. Contemplarem també els cuidatges necessaris, físics i psicològics com emocionals i socials, per mantenir en l'estat de salut més òptim possible a la persona cuidadora.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Aprofundir en aspectes relatius a la violència en aquesta etapa del cicle vital
 A2 Aprofundir en l’atenció integral de la persona tenint en compte aspectes relatius al gènere i la cultura
Aprofundir en les imatges socials al voltant de la vellesa
Aprofundir en el paper del recolzament informal en la vellesa
 A3 Aprofundir en la formació de l’alumnat en les activitats que porta a terme la infermeria en l’Atenció Gerontogeriàtrica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B2 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
 B4 Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema

Tema I: Estats de Benestar.






Tema I : Història, societat i cultura sXX


Tema II: Legislació relativa als estats de depenència. Tema II: Legislació relativa als estats de depenència.
Tema III: Cuidatge de la dependènca.
Tema III: Cuidatge formal i informal
Tema IV: Suport a la persona cuidadora Tema IV:

- Entorn familiar, social, cultural i espiritual de la persona cuidadora familiar
- Suport físic, psicològic i social de la persona cuidadora familiar
- Atenció personal i emocional de la persona cuidadora familiar.
- Aspectes relatius al gènere i la cultura de la persona cuidadora
- Importància dels grups d'ajuda mútua i d'autoajuda com a suport emocional de la persona cuidadora familiar
- Relacions òptimes de la persona cuidadora familiar amb la persona en situació de dependència
Tema V: Violència contra les persones grans. Tema V:
- Imatges socials, econòmiques i culturals al voltant de la vellesa
- Marginació i vellesa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1
A2
B1
B2
C5
15 15 30
Seminaris
A1
A2
B1
B2
C5
6 12 18
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A3
B1
B2
C5
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l' alumnat i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Activitats participatives, basades en el treball en profunditat d'un tema d'ampliació i relació amb els continguts de l'assignatura. Es treballarà a partir de casos pràctics relacionats amb el quefer professional, també es treballarà a partir del visionat de pel·lícules i/o documentals.
Atenció personalitzada Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes als/les alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà en horari de tutories prèvia petició de l'alumnat per via correu electrònic i mitjançant la tasca oberta al campus virtual.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A1
A2
B1
B2
C5
Avaluació de la participació activa i les aportacions en el desenvolupament de les activitats. 10
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A3
B1
B2
C5
L'alumne realitzarà un examen: El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les sessions magistrals i dels seminaris. 90
Altres  

Es seguiran criteris individualitzats per l'alumnat. I es basaran principalment en la presentació dels treballs, que considere el professorat, que no han assolit el nivell corresponent per aprovar-los. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessàri un examen escrit o oral, de tots els continguts donats en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura (5) es té que tenir les dos parts de que consta l'avaluació continuada aprovades. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques

Segona avaluació: es presentaran els treballs que es considere necessari segons criteri del professorat. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Tresserra, M.Ângels. et alt, Un cuidador. Dues vides. Programa d'atenció a la dependència. Suport al cuidador familiar, 2010, Barcelona. Obra Social Fundació " la Caixa&qu
Crespo López, Maria et alt, El estrés en cuidadores de mayores dependientes. Cuidarse para cuidar, 2007, Madrid. Ediciones Pirámide
Ferré Grau, C., Rodero Sánchez, V., Vives Relats, C.,Cid Buera, D., El mundo del cuidador familiar. Una visión teórica y un modelo práctico para el cuidado, 2008, Tarragona.Silva Editorial
, http://www.imsersodependencia.csic.es/documentacion/legislacion/normativa/ley-dependencia/index.html, ,
Col·legi Oficial d'infermeres i infermes de Barcelona, http:///www.infermeravirtual.com/ca-es/situacions-de-vida/vellesa/informacio-general.html, ,
Teresa Pàmies, L’aventura d’envellir , ,
ZWEIG, S. , El mundo de ayer. , 1999. , Madrid: El Acantilado

Complementària Bazo Royo, MT., García Sanz, B., Envejecimiento y sociedad: una perspectiva internacional, 2006, Madrid. Editorial Médica Panamericana
Vega Solís, C., Cultura del cuidado en transición. Espacios, sujetos e imaginarios en una sociedad de migración, 2009, Barcelona. Editorial UOC
Fernández-Ballesteros, R. (Directora), Gerontología Social, 2009, Madrid. Ediciones Pirámide
Martín García, M. Editor, Trabajo Social en Gerontologia, 2007, Madrid. Editorial Síntesis
Neugarten, B. L., Los Significados de la edad, 1999, Barcelona. Editorial Herder
Quintanilla Martínez, M., Cuidados integrales de enfermeria en el anciano, 2000, Barcelona.Monsa
Garcia López, MV, Rodríguez Ponce, A., Toronjo Gómez, A., Enfermeria del anciano, 2001, Madrid. Difusión Avances de Enfermeria
Simon Staab, A., Compton Hodges, L., Enfermeria gerontológica: adaptación al proceso de envejecimiento, 1998, México. McGraw-Hill Interamericana
Burke, M.M., Walsh, MB., Enfermeria gerontológica: cuidados integrales del adulto mayor, 1998, Madrid. Harcourt Brace, cop
Mingote Adán, JC.,Pérez García, S., Estrés en la enfermeria. El cuidado del cuidador, 2002, Madrid.Diaz de Santos
Mishara, BL.,Riedel,RG., El proceso del envejecimiento, 1986, Madrid. Ediciones Morata
Rosenmayr, L., Felicitat a la vellesa. Una aportació de la ciència per a la vida quotidiana, 1988, Premià de Mar. Fundació Caixa de Pensions
Moragas,R., La Jubilación. Un enfoque positivo, 1991, Barcelona. Grijalbo
de Miguel, Jesus M., La sociedad transversal, 1994, Barcelona. Fundació La Caixa
Fericgla, Josep Mª , El mòn dels vells , 1991, Fundació La Caixa. Barcelona
Fericgla, Josep Mª, Envejecer. Una antropología de la ancianidad., 1992, Anthropos . Barcelona.
Beuavoir, S , La vejez , 1982 , Edhasa
San Roman, Teresa, Vejez y cultura. Hacia los límites del sistema , 1990 , Fundación Caja de Pensiones

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18214006
APROFUNDIMENT EN LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18214215
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent