DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Codi 18214301
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Treball fi de grau Quart Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits La superació del TFG queda supeditada a l'assoliment de les competències específiques vinculades a aquesta assignatura. Per tant, és prerequisit per aprovar l'assignatura haver aprovat les matèries bàsiques i obligatòries de l'itinerari curricular.
Departament Infermeria
Coordinador/a
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mariadelcarmen.nieto@urv.cat
flor.saez@urv.cat
elena.gonzalez@urv.cat
marisa.mateu@urv.cat
sara.romaguera@urv.cat
montserrat.garciam@urv.cat
lluisa.maldonado@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
marisa.panisello@urv.cat
mariapaz.querol@urv.cat
nuria.albacar@urv.cat
mar.lleixa@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
mariateresa.cubi@urv.cat
Professors/es
NIETO DE LA FUENTE, MARIA DEL CARMEN
SÁEZ VAY, FLORENCIA
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
MATEU GIL, MARÍA LUISA
ROMAGUERA GENIS, SARA DE FATIMA
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
MALDONADO SIMÓ, MARÍA LUISA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
CUBI GUILLEN, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant El treball de fi de grau (TFG) és una matèria de 12 crèdits, de caràcter obligatori i de temporalitat anual. Per matricular el TFG l’alumnat ha d’haver matriculat la totalitat de les assignatures que resten per finalitzar el grau. Cal tenir superats un mínim de 168 crèdits. L’avaluació del TFG serà en convocatòria única al mes de juny . L’alumnat podrà sol•licitar avançar aquesta convocatòria al mes de gener, o endarrerir-la al mes de setembre, presentant la corresponent instància a la Secretaria. (Consultar: Intranet>Gestió acadèmica>tràmits administratius). L’assignatura suposa la finalització dels estudis de Grau en Infermeria i permet a l'estudiant mostrar les competències adquirides al llarg de tota la formació integrant coneixements així com realitzar una reflexió i l'anàlisi de la seva evolució personal, acadèmica i professional. L’objectiu del TFG és aprendre a comunicar els resultats d’investigacions, projectes i experiències a través de la redacció d’un article de divulgació científica i la seva defensa davant d’un tribunal. El treball consisteix en l’estudi d’un tema vinculat amb els sabers assolits en les matèries específiques d’infermeria, això implica que el marc teòric del treball contemplarà la visió humanística del cuidatge i estarà vinculat a una de les àrees temàtiques que es proposen a l’assignatura. El contingut del TFG pot ser divers: des de l’abordatge teòric d’un fenomen fins l’aprofundiment d’una intervenció pràctica entre d’altres.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Manté els criteris ètics en la realització del treball
 A2 El marc teòric del treball es sustenta en els principis de les cures integrals d’infermeria
 A20 Reconeix la necessitat d’informació i demostra la capacitat d’identificar, localitzar, avaluar, organitzar, comunicar i utilitzar la informació de forma efectiva
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
 B3 Reflexiona sobre els riscos, beneficis, limitacions i oportunitats del seu treball així com noves línies de anàlisis
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Estableix objectius clars pel projecte
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Col•labora activament en la planificació del treball en equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Procediments de selecció i assignació
Procediments

PROCEDIMENT DE SOL·LICITUD D’ÀREA TEMÀTICA

 - Cada treball es basarà en una àrea temàtica concreta, que serà escollida per l’alumnat d’entre les opcions que se li ofereixen per part de la Facultat. Al mateix temps sol·licirarà l'idioma en el que vol sedenvolupar el treball.

- Cal tenir en compte que en cada àrea temàtica es podra tutoritzar un número màxim de treballs, per aquest motiu, en el moment de creació dels grups, els/les estudiants marcaran, ordenades per ordre de preferència, 6 àrees temàtiques del seu interès.

-  Cas que una àrea temàtica tingui més peticions de les que poden ser ateses, el criteri d’assignació serà la nota mitja de l’expedient acadèmic més alta. Si els treballs es realitzen en grup, la nota mitja del grup serà la mitja aritmètica dels 2 expedients que l’integren . Si es produeix empat, es valorarà la data de gravació de la sol·licitud a la Web (si l’estudiant modifica la primera sol·licitud presentada, es tindrà en compte la data de gravació de la darrera sol·licitud).


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
20.5 10 30.5
Selecció/assignació del treball de fi de grau
B1
3 1.5 4.5
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau
B1
B2
B3
B4
B5
B8
12 84 96
Elaboració del treball de fi de grau
A1
A2
B2
B4
B8
0 157 157
Presentació i defensa del treball de fi de Grau
A1
A2
B4
B6
B8
1 11 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzaran sessions informatives de: com realitzar el TFG, els principis de metodologia qualitativa i quantitativa, recerca en basas de dades i instruments d'organització de documents i bibliografia.
Selecció/assignació del treball de fi de grau PROCEDIMENT DE SOL•LICITUD D’ÀREA TEMÀTICA
- Cada treball es basarà en una àrea temàtica concreta, que serà escollida per l’alumnat d’entre les opcions que se li ofereixen per part de la Facultat. Al mateix temps sol•licitarà l’idioma en el que vol desenvolupar el treball

- Cal tenir en compte que en cada àrea temàtica es podran tutoritzar un número màxim de treballs, per aquest motiu, en el moment de creació dels grups, els/les estudiants marcaran, ordenades per preferència, 6 àrees temàtiques del seu interès.

- Cas que una àrea temàtica tingui més peticions de les que poden ser ateses, el criteri d’assignació serà la nota mitja de l’expedient acadèmic més alta. Si els treballs es realitzen en grup, la nota mitja del grup serà la mitja aritmètica dels 2 expedients que l’integren. Si es produeix empat, es valorarà la data de gravació de la sol•licitud a la Web (si l’estudiant modifica la primera sol•licitud presentada, es tindrà en compte la data de gravació de la darrera sol•licitud).

PROCEDIMENT D’ASSIGNACIÓ DE TREBALLS
- El procediment d’assignació de l’àrea temàtica es farà a través d’una aplicació informàtica a la que l’alumnat tindrà accés des de la pàgina web de la Facultat d’Infermeria.

- Les àrees temàtiques s’especifiquen en l’annex 2 de la normativa del Treball Fi de Grau.

- Dins de l’àrea temàtica, la concreció i aprovació del tema a estudi es realitzarà mitjançant l’acord tutor/a-estudiant.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau Mitjançant les tutories presencials i / o virtuals, la professora-tutora:
- Orienta a l’estudiant en la selecció del tema a estudi.
- Aprova el tema seleccionat.
- Acompanya l'estudiant en el desenvolupament del treball.
- Fa el seguiment i avaluació del pla de treball.
- Realitzarà un mínim de quatre tutories, que es portaran a terme de manera presencial y/o virtual seguint les orientacions del Pla de Treball.
- Valora, juntament amb l’estudiant, quan el TFG està a punt per ser defensat davant del tribunal, donant el vistiplau amb la signatura del document de sol•licitud de defensa que ha de presentar l’estudiant.
- En cas de valoració desfavorable, orientarà a l’alumne a efectes d’assolir els objectius de cara a altres convocatòries.
Elaboració del treball de fi de grau El treball consisteix en l’estudi d’un tema vinculat amb els sabers assolits en les matèries específiques d’infermeria.

L’estudiant que vulgui realitzar un TFG que inclogui informació confidencial, haurà de comunicar-ho al/a coordinador/a de l’assignatura i acollir-se a les normes per a realització de TFG amb informació confidencial (Annex 1 de normatica de TFG).

L'elaboració es durà a terme en fases descrites en el pla de treball del moodle de l'assignatura.

El TFG es podrà realitzar de forma individual o en grups d’un màxim de dos estudiants.

En el cas que aquesta última sigui l'opció triada, aquest constarà d'un marc teòric comú del qual derivaran dos aspectes del tema clarament diferenciats.

L'informe final del treball consisteix en la redacció d'un article subceptible de publicació a la revista científica elegida pel estudinat.
Presentació i defensa del treball de fi de Grau - La defensa del TFG serà realitzada pels estudiants de forma pública i presencial. Amb caràcter excepcional i prèvia sol•licitud formal i motivada per part de l’estudiant i tutora, la Facultat podrà autoritzar la defensa a distancia de forma virtual, sempre que es donin les condicions tècniques, administratives i econòmiques que en permetin la viabilitat.

- L’estudiant disposarà de 10 minuts per exposar davant del tribunal el contingut i l’orientació del seu treball. Podrà utilitzar qualsevol material de suport informàtic.


- En el cas de treballs presentats per dos estudiants, aquest temps serà de 15 minuts.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció

Les coordinadores:

- Organitzen el pla de treball en el Moodle, on s’indicarà la programació de totes les activitats: seminaris d’assessorament, tutories, lliurament d’activitats, avaluació, etc.

- Se n’ocupen de l’adjudicació dels estudiants en les diferents línies temàtiques seguint els criteris establerts.

- Vetllen pel bon seguiment del procés de l’assignatura.

- Comuniquen a l’estudiant els membres del tribunal assignats, data i hora de defensa del TFG.

Professores/tutores

- Orienten a l’estudiant en la selecció del tema a estudi. - Aproven el tema seleccionat. - Fan el seguiment i avaluació del pla de treball.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau
B1
B2
B3
B4
B5
B8
Seguiment del pla de treball i tutoria.

Aquest apartat ha d'estar aprovat per defensar el treball.
30%
Presentació i defensa del treball de fi de Grau
A1
A2
B4
B6
B8
Presentació i defensa pública.

L'avaluació d'aquesta categoria estarà a càrrec del tribunal.
70%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- L'avaluació del treball es farà d'acord a les competències i resultats d'aprenentatge de l'assignatura.

- La tutora valora, juntament amb l'estudiant, quan el TFG està a punt per ser defensat davant del tribunal, donant el vistiplau amb la signatura del document de sol•licitud de defensa que ha de presentar l'estudiant. En cas de valoració desfavorable, orientarà a l'alumne a efectes d'assolir els objectius de cara a altres convocatòries.

-Per sumar el percentatges, i obtenir la qualificació final han d'estar aprovades totes les categories d'avaluació.

- L'estudiant podrà sol•licitar la revisió de la qualificació del TFG seguint la Normativa Acadèmica i de Matrícula de la URV (Art.22).


Fonts d'informació

Bàsica García Sanz Mari Paz; Martínez Clares Pilar, Guía práctica para la realización de trabajos de fin de grado y trabajos de fin de máster , 2012, Editum
Icart Isern MT, Fuentelsaz Gallego C, Pulpón Segura AM, Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina, 2006, Publicacions i Edicions de la Universitat de Barce
Kate Gerrish, Anne Lacey, The Research Process in Nursing 6ª ed., (2010), Wiley-Blackwell
Kate Gerrish, Anne Lacey , Investigación en enfermería, (2008) , Wiley-Blackwell

Investigación en enfermería (2008)  (Es el mismo que el anterior, pero en castellano. La versión en inglés es más completa)

Complementària Txetxu Ausín, Ética de la investigación , (2008), http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/issu
Borda Pérez Mariela, Métodos cuantitativos. Herramientas para la investigación en ciencias de la salud, (2009), Uninorte
Janet Houser , Nursing Research:Reading, Using, and Creating Evidence. 2ª ed., (2011), Jones & Barltett Learning,LLC
Ruiz Olabuénaga José Ignacio, Metodología de la investigación cualitativa. 5ª ed. , (2012), Deusto
Loraine Blaxter, Christina Hughes, Malcolm Tight , Cómo Se Investiga, ? (2008), Graó
Robert E. Stake, Qualitative Research: Studying How Things Work, (2010), The Guilford Press
Llopis Llop Ramon, Grupos de discusión, (2004) , ESIC EDITORIAL
Nigel Bruce, Daniel Pope, Debbi Stanistreet , Quantitative Methods for Health Research , (2008), Wiley
Robert Murray Thomas , Blending qualitative & quantitative research methods in theses and dissertations , ? (2003), Corwin Press, Inc.
Polit D; Hungler B, Investigación Científica en Ciencias de la Salud. 6ª ed., (2000), Mcgraw-Hill
Earl R. Babbie, The practice of social research, (2012) , Wadswort
Roger Watson, Hugh McKenna, Seamus Cowman, John Keady, Nursing Research: Designs and Methods E-Book , (2008), Elsevier Health Sciences
Robert Newell, Philip Burnard, Research for Evidence-Based Practice in Healthcare, (2010) , John Wiley & Sons
Ética de la investigación (2008)

Txetxu Ausín
Ministero de Educación y Ciencia, Consejo Superior de Investigaciones Científicas
És un monogràfic de la revista Arbor  del CSIC, tenim accés en línea: Ausín, Txetxu ; López de la Vieja, M. Teresa (2008). “Ética de la investigación” [en línea]. Arbor : ciencia, pensamiento y cultura, vol. 184, no. 730 http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/issue/view/14/showToc

Recomanacions


 
Altres comentaris
És recomanable tenir aprovades totes les assignatures bàsiques d'infermeria
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent