DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) BIOESTADÍSTICA Codi 18224003
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Infermeria
Coordinador/a
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
Adreça electrònica joan.fernandez-ballart@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
mireia.llaurado@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
LLAURADÓ SERRA, MIREIA
Web
Descripció general i informació rellevant Per poder conèixer la distribució dels problemes de salut, els seus determinants, la influéncia dels factors que condicionen la presentació de les malalties, i els efectes de les intervencions sanitàries, tenim com a eines de treball: L'estadistica, la demografia i l'epidemiologia. Aquestes disciplines són bàsiques per a la comprensió del procés salut-malaltia i per a la identificació de factors de risc amb la finalitat de programar activitats de promoció de la salut i prevenció de la malaltia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16 Analitzar les dades estadístiques referits a estudis poblacionals per a identificar i analitzar la influència dels factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups per a posar en pràctica accions de promoció, prevenció i educació sanitària.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16 Saber interpretar els resultats dels estudis estadístics
Utilitzar els mètodes estadístics per a quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions.
 A20 Analitzar l'estructura i dinàmica d'una població
Identificar els elements bàsics de la demografia
Conèixer el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I: BIOESTADÍSTICA 1. Introducció a la bioestadística. Estadística descriptiva i inferencial.
Conceptes bàsics: població, mostra i tipus de variables (qualitatives i quantitatives).
2. Estadística Descriptiva: variables qualitatives (dicotòmiques, politòmiques i ordinals). Escales de mesura. Distribució de freqüències. Representació gràfica.
3. Estadística Descriptiva: variables quantitatives (discretes i contínues). Mesures de tendència central (moda, mediana i mitjana) i Mesures de posició (quartils, decils i centils).
4. Estadística Descriptiva: variables quantitatives. Mesures de dispersió: amplitud, desviació mitjana, variància i coeficient de variació). Mesures de forma. Representació gràfica.
5. Estadística Bidimensional. Organització de les dades. Taules de doble entrada. Correlació i Regressió entre dos variables estadístiques. Variables dependents i independents.
6. Probabilitat. Conceptes. Propietats. Formula de Bayes.
7. Distribucions mostrals: binomial, Poisson i normal. Característiques de la corba Normal.
8. Mostres. Tipus de mostres. Tècniques de mostreig: probabilístic i no probabilístic.
9. Estadística Inferencial : concepte. Estimació puntual, teorema central del límit, error estàndard i intervals de confiança.
10. Estadística Inferencial: contrast d’hipòtesis. Hipòtesis nul•la i alternativa.
11. Estadística Inferencial. Nivell de significació “p”. Tipus d’errors (I i II).
12. Estadística Inferencial. Proves paramètriques (t de Student i Anàlisi de la variància). Proves no paramètriques ( khi quadrat i ANOVA).
UNITAT TEMÀTICA II: DEMOGRAFIA 1. Conceptes generals. Aplicacions sanitàries. Evolució Històrica.
2. Fonts de dades demogràfiques.
3. Instruments per a l'anàlisi demogràfica: Taxa, raó, proporció. Tipus d'estudi.
4. Estructura de població. Dinàmica de població.
5. Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat. Concepte i mesura.. Mortalitat:Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida i aplicacions.. Migració. Concepte. Evolució i mesura.
6. Tendències i política de població.
UNITAT TEMÀTICA III: EPIDEMIOLOGIA 1. Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament Històric. Objectius i aplicacions. Multicausalitat. Raonament epidemiològic. Classificació dels estudis epidemiològics.
2. Mesures de freqüència. Raó, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de mobilitat i mortalitat.
3. Fonts d'informació.
4. Epidemiologia descriptiva. Epidemiologia analítica: Estudis transversals, longitudinals. Cas/control i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d'intervenció i experimentació.
5. Avaluació dels programes de cribatge. Validesa de les proves diagnostiques. Requisits d'un programa de cribatge. Definició de malaltia.
6. Vigilància epidemiològica. Patrons i tendències de morbi mortalitat.
7. Lectura crítica de publicacions científiques amb continguts d'epidemiologia.
8. Epidemilogia de les malalties transmisibles

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16
A20
28 23 51
Seminaris
A16
A20
B2
C3
20 32 52
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A16
A20
B2
C3
12 32 44
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la assignatura
Sessió Magistral Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o/i exercicis, relacionats amb el temari de l'assignatura. Analisi i reflexió d'articles publicats aplicant els conceptes treballats en l'assignatura.
Atenció personalitzada L’alumne pot connectar amb el professor quan ho desitgi demanant hora, ja sigui, per correu electrònic o personalment.

Atenció personalitzada
Descripció
Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16
A20
Prova tipus test temari donat a classe 35%
Seminaris
A16
A20
B2
C3
Resolució de problemes integrant els coneixements d'estadística, demografia i epidemiologia a l'aula 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A16
A20
B2
C3
Realització d'exercicis, cerca d'informació i anàlisi en epidemiologia, demografia i estadística 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota que correspon a Resolució de problemes resultarà de un exercici de demografia, und'epidemiologia i tres d'estadística, aquest bloc representarà el 40% de la nota. Dels tres exercicis d´estadística el professor en corregirà un al'atzar.

Les proves escrites seràn de tipus test i de problemes i aquest bloc representarà el 60% de lanota.

L´avaluació continuada representa aprovar cadascuna de les proves avaluatives, inclosos els treballs amb un 5, per fer mitja amb la resta.

Els treballs obligatoris que es demanen a l´assignatura, s´han de lliurar a les dates previstes al Moodle.

Els alumnes que no optin a l'avaluació continuada o que no hagin presentat algun dels exercicis demanats o els hagin presentat fora de plaç o tinguin les proves tipus test suspeses hauran d'anar a la recuperació de la part no superada (estadistica, demografia o epidemiologia).

La nota de la part aprovada de l´assignatura només és valida per aquest curs. Si suspens, el curs que ve hauràs de tornar a fer tots els exercicis, no es guarda la nota.

Per les proves escrites només es podrà fer servir calculadora, en cap cas es podrà utilitzar mòbil.


Fonts d'informació

Bàsica Bases demogràfiques de significació Sanitària, Salas K.; et al, EUB, 2000 Barcelona
Ritchey,FJ., Estadística básica para las ciencias sociales, Mc-Graw-Hill_Interamericana, 2001 México
Colimon K-M., Fundamentos de epidemiologia., Díaz de Santos., 1980 Madrid.
Institut d'estadística de Catalunya., Anuari estadístic de catalunya , Generalitat de Catalunya., varis anys
Icart Isern M. Teresa, Enfermeria Comunitaria: epidemiologia, Masson varies edicions,
Martin Zurro A, et al., Manual de atención primária: organización y pautas de actuación en la consulta., Doyma S.A. varies edición., 1989 Barcelona.
Piedrola Gil G., Medicina preventiva y salut pública., Salvat. 8ª edició., 1988 Barcelona.
Pressat R., Introducción a la demografia., Pirámide., 1975 Madrid.
Rothman K.J., Epidemiología moderna., Díaz de Santos., 1987 Madrid.
Estadística para Biología y Ciencias de la Salud. , Milton, S, Ed. McGraw-Hill. Interamericana, 2001 México
Estadística Básica para las Ciencias Sociales y del Comportamiento, Hopkins, K et al , Ed. Prentice-Hall Hispanoamericana, 1997
Bioestadística,, Glantz, Stanton A., , McGraw-Hill,, 2005 Mèxic

 

 

 

Complementària Weeks J.R., Sociologia de la población., Alianza Editorial., 1984 Madrid.
Armijo-Rojas R., Epidemiología., Interamericana. 2ªedición., 1978 Buenos Aires.
Hubert G., Guillaume W., Demografía., Pirámide., 1975 Madrid.
Leguina J., Fundamentos de demográfia., Siglo veintiuno de España, Editores S.A. 4ª edición., 1989 Madrid.
Pineault R, et al., La planificación sanitaria, conceptos, metodos estrategias., Masson S.A. 2ª edición., 1989 Barcelona.
Presser E, et al., Diagnóstico de salud y formulación de programas para 1986 en la comunidad floral de navarra., Gobierno de Navarra Departamento de Salud y bienestar., 1986 Navarra.
, , ,
Altres Recursos:

Haupth A, Kane T.T. Guia rapida de poblacion del population reference bureau: una guía rápida sobre la dinámica de la población para periodistas, personas encargadas de formular políticas, personal docente, estudiantes y otras personas interesadas en la demografía. 4a ed. Washington D.C.:Population Reference Bureau; 2003. [Consultat el 9 de setembre del 2008]. Disponible a: http://www.prb.org/pdf/PopHandbook_Sp.pdf

Red nacional de vigilancia epidemiológica de España. Protocolos de las enfermedades de declaración obligatoria área de vigilancia epidemiológica centro nacional de epidemiología [consultada 10 de setembre del 2008]. disponible a: http://www.isciii.es/htdocs/centros/epidemiologia/procedimientos/proedo00.pdf

El EpiCentro: un sitio de apoyo al aprendizaje de la epidemiología [consultada 10 de setembre del 2008]. disponible a: http://escuela.med.puc.cl/Recursos/recepidem/index.htm

Fisterra .com : Atención primaria en la red [consultada 10 de setembre del 2008]. disponible a: http://www.fisterra.com/

Instituto Nacional de Estadística (INE) www.ine.es

Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT) www.idescat.net

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura requereix de treball diari per assimilar els continguts i per treballar de forma pràctica els conceptes explicats a classe. Es fonamental assistir amb regularitat a les sessions teóriques i pràctiques per entendre els conceptes i no perdre "el fil".
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent