Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16 |
Analitzar les dades estadístiques referits a estudis poblacionals per a identificar i analitzar la influència dels factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups per a posar en pràctica accions de promoció, prevenció i educació sanitària. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16 |
Saber interpretar els resultats dels estudis estadístics
Utilitzar els mètodes estadístics per a quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions.
| | A20 |
Analitzar l'estructura i dinàmica d'una població
Identificar els elements bàsics de la demografia
Conèixer el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA I: BIOESTADÍSTICA |
1. Introducció a la bioestadística. Estadística descriptiva i inferencial.
Conceptes bàsics: població, mostra i tipus de variables (qualitatives i quantitatives).
2. Estadística Descriptiva: variables qualitatives (dicotòmiques, politòmiques i ordinals). Escales de mesura. Distribució de freqüències. Representació gràfica.
3. Estadística Descriptiva: variables quantitatives (discretes i contínues). Mesures de tendència central (moda, mediana i mitjana) i Mesures de posició (quartils, decils i centils).
4. Estadística Descriptiva: variables quantitatives. Mesures de dispersió: amplitud, desviació mitjana, variància i coeficient de variació). Mesures de forma. Representació gràfica.
5. Estadística Bidimensional. Organització de les dades. Taules de doble entrada. Correlació i Regressió entre dos variables estadístiques. Variables dependents i independents.
6. Probabilitat. Conceptes. Propietats. Formula de Bayes.
7. Distribucions mostrals: binomial, Poisson i normal. Característiques de la corba Normal.
8. Mostres. Tipus de mostres. Tècniques de mostreig: probabilístic i no probabilístic.
9. Estadística Inferencial : concepte. Estimació puntual, teorema central del límit, error estàndard i intervals de confiança.
10. Estadística Inferencial: contrast d’hipòtesis. Hipòtesis nul•la i alternativa.
11. Estadística Inferencial. Nivell de significació “p”. Tipus d’errors (I i II).
12. Estadística Inferencial. Proves paramètriques (t de Student i Anàlisi de la variància). Proves no paramètriques ( khi quadrat i ANOVA).
|
UNITAT TEMÀTICA II: DEMOGRAFIA |
1. Conceptes generals. Aplicacions sanitàries. Evolució Històrica.
2. Fonts de dades demogràfiques.
3. Instruments per a l'anàlisi demogràfica: Taxa, raó, proporció. Tipus d'estudi.
4. Estructura de població. Dinàmica de població.
5. Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat. Concepte i mesura.. Mortalitat:Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida i aplicacions.. Migració. Concepte. Evolució i mesura.
6. Tendències i política de població.
|
UNITAT TEMÀTICA III: EPIDEMIOLOGIA |
1. Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament Històric. Objectius i aplicacions. Multicausalitat. Raonament epidemiològic. Classificació dels estudis epidemiològics.
2. Mesures de freqüència. Raó, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de mobilitat i mortalitat.
3. Fonts d'informació.
4. Epidemiologia descriptiva. Epidemiologia analítica: Estudis transversals, longitudinals. Cas/control i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d'intervenció i experimentació.
5. Avaluació dels programes de cribatge. Validesa de les proves diagnostiques. Requisits d'un programa de cribatge. Definició de malaltia.
6. Vigilància epidemiològica. Patrons i tendències de morbi mortalitat.
7. Lectura crítica de publicacions científiques amb continguts d'epidemiologia.
8. Epidemilogia de les malalties transmisibles |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
23 |
51 |
Seminaris |
|
20 |
32 |
52 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
32 |
44 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o/i exercicis, relacionats amb el temari de l'assignatura. Analisi i reflexió d'articles publicats aplicant els conceptes treballats en l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
L’alumne pot connectar amb el professor quan ho desitgi demanant hora, ja sigui, per correu electrònic o personalment. |
Descripció |
Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova tipus test temari donat a classe |
35% |
Seminaris |
|
Resolució de problemes integrant els coneixements d'estadística, demografia i epidemiologia a l'aula |
25% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Realització d'exercicis, cerca d'informació i anàlisi en epidemiologia, demografia i estadística |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota que correspon a Resolució de problemes resultarà de un exercici de demografia, un d'epidemiologia i tres d'estadística, aquest bloc representarà el 40% de la nota. Dels tres exercicis d´estadística el professor en corregirà un a l'atzar. Les proves escrites seran de tipus test i de problemes i aquest bloc representarà el 60% de la nota. L´avaluació continuada representa aprovar cadascuna de les proves avaluatives, inclosos els treballs amb un 5, per fer mitja amb la resta. Els treballs obligatoris que es demanen a l´assignatura, s´han de lliurar a les dates previstes al Moodle. Els alumnes que no optin a l'avaluació continuada o que no hagin presentat algun dels exercicis demanats o els hagin presentat fora de plaç o tinguin les proves tipus test suspeses hauran d'anar a la recuperació de la part no superada (estadística, demografia o epidemiologia). La nota de la part aprovada de l´assignatura només és valida per aquest curs. Si suspens, el curs que ve hauràs de tornar a fer tots els exercicis, no es guarda la nota. Per les proves escrites només es podrà fer servir calculadora, en cap cas es podrà utilitzar mòbil. |
Bàsica |
Bioestadística,, Glantz, Stanton A., , McGraw-Hill,, 2005 Mèxic
Estadística Básica para las Ciencias Sociales y del Comportamiento, Hopkins, K et al , Ed. Prentice-Hall Hispanoamericana, 1997
Estadística para Biología y Ciencias de la Salud. , Milton, S, Ed. McGraw-Hill. Interamericana, 2001 México
Rothman K.J., Epidemiología moderna., Díaz de Santos., 1987 Madrid.
Pressat R., Introducción a la demografia., Pirámide., 1975 Madrid.
Piedrola Gil G., Medicina preventiva y salut pública., Salvat. 8ª edició., 1988 Barcelona.
Martin Zurro A, et al., Manual de atención primária: organización y pautas de actuación en la consulta., Doyma S.A. varies edición., 1989 Barcelona.
Icart Isern M. Teresa, Enfermeria Comunitaria: epidemiologia, Masson varies edicions,
Institut d'estadística de Catalunya., Anuari estadístic de catalunya , Generalitat de Catalunya., varis anys
Colimon K-M., Fundamentos de epidemiologia., Díaz de Santos., 1980 Madrid.
Ritchey,FJ., Estadística básica para las ciencias sociales, Mc-Graw-Hill_Interamericana, 2001 México
Bases demogràfiques de significació Sanitària, Salas K.; et al, EUB, 2000 Barcelona
|
|
Complementària |
, , ,
Presser E, et al., Diagnóstico de salud y formulación de programas para 1986 en la comunidad floral de navarra., Gobierno de Navarra Departamento de Salud y bienestar., 1986 Navarra.
Pineault R, et al., La planificación sanitaria, conceptos, metodos estrategias., Masson S.A. 2ª edición., 1989 Barcelona.
Leguina J., Fundamentos de demográfia., Siglo veintiuno de España, Editores S.A. 4ª edición., 1989 Madrid.
Hubert G., Guillaume W., Demografía., Pirámide., 1975 Madrid.
Armijo-Rojas R., Epidemiología., Interamericana. 2ªedición., 1978 Buenos Aires.
Weeks J.R., Sociologia de la población., Alianza Editorial., 1984 Madrid.
|
Altres Recursos:
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|