DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA Codi 18224006
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
maria.sevilla@urv.cat
ana.palomino@urv.cat
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
SEVILLA CASADO, MARÍA
PALOMINO MARTINEZ, ANA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir l’alumnat en els aspectes de comunicació i relació d’ajuda bàsics pel desenvolupament de la seva pràctica professional en relació a la persona, la família i el grup amb una perspectiva de cuidatge integral.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A24 Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A21 Afavorir la dinàmica grupal.
Distingir els diferents components de la comunicació.
Reconèixer els diferents estils de comunicació.
Practicar habilitats assertives per al desenvolupament del rol professional.
 A22 Analitzar els processos cognitius i la seva relació amb les emocions que provoquen als individus.
Identificar les diferents emocions.
Identificar els conceptes bàsics de la intel·ligència emocional i aplicar-los per a regular les emocions.
 A23 Desenvolupar les habilitats bàsiques per a establir la relació terapèutica.
Conèixer els elements bàsics de l'entrevista clínica
Desenvolupar habilitats comunicatives que afavoreixen la relació terapèutica.
 A24 Valorar la importància dels registres i practicar la seva realització.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Reflexionar sobre la importància de desenvolupar les tècniques cognitives-conductals en la pràctica professional.
Aplicar les tècniques cognitives conductals per a resoldre situacions complexes en la vida personal i/o professional.
 B6 Adquirir habilitats per a establir converses, parlar en públic i interactuar en diferents escenaris socials.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat 1: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal
• Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes, Anàlisis transaccional
• Procés comunicatiu: comunicació
• Estils comunicatius
• La infermera com a persona i com a membre del equip
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica
Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors del professional
• Expectatives i temors dels pacients
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Procés comunicatiu en situacions difícils
• Registres d’infermeria
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació • Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
• Tècniques de negociació
• Tècniques benestar psicològic
• Habilitats per parlar en públic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A21
A22
A23
A24
B2
B6
20 34 54
Pràctiques a laboratoris
A21
A22
A23
A24
B2
B6
20 40 60
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A21
A22
A23
A24
B2
B6
1 20 21
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves objectives de preguntes curtes
A21
A23
B2
B6
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes
Sessió Magistral Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals
Pràctiques a laboratoris Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional.

Atenció personalitzada
Descripció
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories presencials sobre l'assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle tutoria o bé per correu electrònic, sempre prèvia confirmació de cita.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A21
A22
A23
A24
B2
B6
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin, així com la presentació oral
30%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A21
A22
A23
A24
B2
B6
S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional. 30%
Proves objectives de preguntes curtes
A21
A23
B2
B6
Es farà un examen final amb preguntes curtes relacionades amb el temari de l'assignatura. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura és obligatori assistir al 80% de les pràctiques de laboratori.

A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació que la primera menys les pràctiques de laboratori que no es podran recuperar.

L'alumne com a màxim podrà treure un 7 (4+3).


Fonts d'informació

Bàsica Roca E. , Còmo mejorar las habilidades sociales , última disponible , 2003
Vallverde C, Comunicación terapéutica en enfermería, última disponible , 2007
Novel G i cols., Infermería Psicosocial, última edició disponible , 1991
Tazón y cols , Relación y comunicación , última edició disponible , 2000
Cibanal L., Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciencias de la Salud, última edició disponible, 2010
Colell Brunet R., psicología de las relaciones humanas, , 2010

Es proporcionarà biliografia específica per a les diferents unitats temàtiques.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent