Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A24 |
Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A21 |
Afavorir la dinàmica grupal.
Distingir els diferents components de la comunicació.
Reconèixer els diferents estils de comunicació.
Practicar habilitats assertives per al desenvolupament del rol professional.
| | A22 |
Analitzar els processos cognitius i la seva relació amb les emocions que provoquen als individus.
Identificar les diferents emocions.
Identificar els conceptes bàsics de la intel·ligència emocional i aplicar-los per a regular les emocions.
| | A23 |
Desenvolupar les habilitats bàsiques per a establir la relació terapèutica.
Conèixer els elements bàsics de l'entrevista clínica
Desenvolupar habilitats comunicatives que afavoreixen la relació terapèutica.
| | A24 |
Valorar la importància dels registres i practicar la seva realització.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Reflexionar sobre la importància de desenvolupar les tècniques cognitives-conductals en la pràctica professional.
Aplicar les tècniques cognitives conductals per a resoldre situacions complexes en la vida personal i/o professional.
| | B6 |
Adquirir habilitats per a establir converses, parlar en públic i interactuar en diferents escenaris socials.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat 1: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal
|
• Relació intrapersonal: Autoconeixement: autocura, autoestima, autoconcepte, valors i creençes, Anàlisis transaccional
• Procés comunicatiu: comunicació
• Estils comunicatius
• La infermera com a persona i com a membre del equip
|
Unitat temàtica II: Comunicació i relació terapèutica
|
Relació Terapèutica: Empatia, Escolta activa, Observació, Fases de la relació terapèutic
• Expectatives i temors del professional
• Expectatives i temors dels pacients
• L’entrevista
• La comunicació en el sistema familiar
• Comunicació intercultural
• Procés comunicatiu en situacions difícils
• Registres d’infermeria |
Unitat temàtica III: Tècniques d’assessorament i negociació |
• Tècniques per desenvolupar els recursos personals: Tècnica de resolució de problemes, Reestructuració cognitiva, assertivitat
• Tècniques de negociació
• Tècniques benestar psicològic
• Habilitats per parlar en públic
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
34 |
54 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
40 |
60 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
1 |
20 |
21 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes
|
Sessió Magistral |
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació. S’entrenarà per l’adquisició d’aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel•lícules i/o documentals
|
Pràctiques a laboratoris |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió
|
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional. |
Descripció |
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories presencials sobre l'assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle tutoria o bé per correu electrònic, sempre prèvia confirmació de cita.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà l’assistència, participació activa en les dinàmiques que es realitzin, així com la presentació oral
|
30% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S'avaluaran el conjunt de treballs realitzats durant l'assignatura: treball de grup, resolució de problemes, reflexió, aplicació i/o transferència a la pràctica en la vida personal i/o professional. |
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es farà un examen final amb preguntes curtes relacionades amb el temari de l'assignatura. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura és obligatori assistir al 80% de les pràctiques de laboratori. A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació que la primera menys les pràctiques de laboratori que no es podran recuperar. L'alumne com a màxim podrà treure un 7 (4+3). |
Bàsica |
Roca E. , Còmo mejorar las habilidades sociales , última disponible , 2003
Vallverde C, Comunicación terapéutica en enfermería, última disponible , 2007
Novel G i cols., Infermería Psicosocial, última edició disponible , 1991
Tazón y cols , Relación y comunicación , última edició disponible , 2000
Cibanal L., Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciencias de la Salud, última edició disponible, 2010
Colell Brunet R., psicología de las relaciones humanas, , 2010
|
Es proporcionarà biliografia específica per a les diferents unitats temàtiques. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|