Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A20 |
Identificar les necessitats d’informació relacionades amb les cures de salut tant personals com les dels usuaris
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I. Societat de la Informació i del coneixement i la seva relació amb les TIC |
Concepte de societat de la informació i del coneixement. Noves terminologies.
Influència de les TIC en la societat del coneixement.
Ús professional en ciències de la salut.
Competències personals i professionals necessàries per aquesta nova societat.
|
Unitat Temàtica II: Les tecnologies de la informació i de la comunicació. |
Internet
El correu electrònic
la telefonia
firma digital
administració electrònica
Intranet
Extranet
Entorns virtual d'ensenyança/aprenentatge |
Unitat Temàtica III :Elements i tecnologia de la informàtica aplicada. |
Elements bàsics d'un ordinador i els seus perifèrics.
Característiques de la connexió a internet.
Programari lliure i de pagament.
Sofware ofimàtic: processador de textos, full de càlcul, presentacions.
Elaboració de documents electrònics.
Normes en la redacció dels missatges.
Normes per a la participació en fòrums i debats .
Problemes que ens pot generar un mal ús de la tecnologia. |
Unitat Temàtica IV. Recursos Audiovisuals |
Concepte i classificació.
Gravació i edició de video.
Organització i treball en equip. |
Unitat temàtica V. Els catàlegs bibliogràfics. |
Concepte. Consulta de catàlegs: Cerca simple i cerca avançada. Les matèries i paraules clau. Els límits.
Descripció i ús de catàlegs: catàleg de la URV, Catàleg de les Universitats Catalanes (CCUC), Catàleg de les Universitats espanyoles (REBIUN). El catàleg de publicacions periòdiques en ciéncies de la salut. |
Unitat temàtica VI. Introducció a les bases de dades de ciéncies de la salut. |
Concepte de base de dades. Tipus. Estructura. Desenvolupament d'habilitats de cerca: operadors per combinació, llenguatges d'interrogació, limitadors, ús del thesaurus. Estrategies de cerca. Revisió i manipulació dels resultats. |
Unitat Temàtica VII. Bases de dades en ciències de la salut d'àmbit estatal. |
Descripció i ús de les bases de dades d'infermeria d'àmbit estatal: Cuidatge, Cuiden, Enfispo.
Descripció i ús de les bases de dades de ciéncies de la salut d'àmbit estatal : Indice Médico Español i IBECS.
Descripció i ús de bases de dades d'altres disciplines d'interès per l'àmbit de la infermeria. |
Unitat Temàtica VIII: Ètica en la cerca i difussió de la informació. |
El dret d'accés universal a la informació.
Respecte per les persones i les cultures.
Privacitat i confidencialitat.
Propietat intelectual i copyrigth
Conportament en la Societat en xarxa.
Preservació i emmagtzament de la informació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
17 |
7 |
24 |
Fòrums de discussió |
|
4 |
6 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
5 |
10 |
15 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
4 |
35 |
39 |
Tècnica del dilema |
|
2 |
10 |
12 |
Pràctiques a través de TIC |
|
2 |
14 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
2 |
12 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura.
Recollir les expectatives dels estudiants.
Informació sobre el nivell d'accès i de coneixement de les TICS.
Informació respecte a l'evolució i cronograma de les activitats del programa i de l'avaluació.
Recomanacions de bibliografia. |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts teòrics de l'assignatura.
Es posarà l'accent en les novetats aparegudes darrerament en ciències de la salut.
Temes clau sobre els que s'ha de reflexionar. |
Fòrums de discussió |
Activitat en el Moodle de l'assignatura on es debatran temes d'actualitat i d'altres relacionats amb exercicis i treballs programats en el decurs de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
A partir d'un problema o exercici, s'analitzarà el cas i es resoldrà el tema motiu d'estudi. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Plantejament d'una situació, real o fictícia a fi de que l'estudiant aporti una solució argumentada, resolgui també preguntes concretes i finalitzi amb una reflexió global. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne de forma autònoma i també en grup, amb seguiment per part de la professora mitjançant tutoria presencial o virtual i que l'estudiant haurà de lliurar en una data concreta a l'espai Moodle. |
Tècnica del dilema |
S'introduirà cada tema i l'estudiant l'aplicarà des de l' ordinador connectat a la xarxa, sempre tutoritzat per tal de garantir que l'alumne assoleix els coneixements que es pretenen. |
Pràctiques a través de TIC |
Es treballarà i analitzaràn els diferents recursos: informàtics, radiofònics, en format televisiu i cinema, |
Atenció personalitzada |
L'atenció a l'estudiant podrà ser presencial un mínim de tres ocasions, es recomanable i demanar previament cita segons l'horari de tutoria que la professora ha establert.
La modalitat virtual per mitjà del correu electrònic, sempre que calgui. |
Descripció |
L'atenció a l'estudiant podrà ser presencial un mínim de tres ocasions, es recomanable i demanar prèviament cita segons l'horari de tutoria que la professora ha establert.
La modalitat virtual per mitjà del correu electrònic, sempre que calgui. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
Prova escrita de conceptes bàsics sobre les TICS. |
5% de la nota final |
Fòrums de discussió |
|
Avaluació del grau de participació de l'estudiant en el tema proposat. Apropament a l'objecte d'estudi fonamentat en cerca d'informació que tingui credibilitat. |
5% de la nota final |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Qualificació del contingut, de la presentació i del lliurament en el termini marcat. |
5% de la nota final |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Qüestionari escrit que avalua els coneiximents adquirits sobre catàlegs bibliogràfics.
Recerca previa del tema plantejament del problema i organització de la informació a fi de resoldre el problema. |
20% de la nota final |
Treballs |
|
Qualificació seguint les indicacions tant del contingut, com de l'extensió. Presentació seguin les indicacinons. LLiurament en el termini marcat.
Edició de video. |
30% de la nota final |
Tècnica del dilema |
|
Avaluació mitjançant el rendiment a l'aula i el lliurament d'exercicis.
Ús proactiu de l'entorn educatiu moodle incluent actualització del perfil d'usuari. |
5% de la nota final |
Pràctiques a través de TIC |
|
Proves sobre exercicis pràctics preparats per avaluar la comprensió i el seguiment de les sessions magistrals.
Qualificació del contingut, de la presentació i del lliurament en el termini marcat. |
30% de la nota final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura és imprescindible presentar TOTS els treballs i les activitats amb pes a la nota i superar-los. Aquells que no superin l'assignatura a l'avaluació continuada, a la segona convocatòria hauran de presentar un altre cop TOTS els treballs. |
Bàsica |
/ José Luis Orihuela , La Revolución de los blogs : cuando las bitácoras se convirtieron en el medio de comunicación de la gente, 2006, La Esfera de los libros
Nicholas Carr, El gran interruptor, 2009, Deusto
Enric Bruguera, Els blogs, 2006, UOC
Ricard Ruiz de Querol, Jordi Buira, La Sociedad de la información , 2007, UOC
, http://www.flashticsalut.cat, ,
Miquel Rodrigo i Anna Estrada, Les Teories de la comunicació , 2008, UOC
Julio Cabero Almenara , Diseño y producción de TIC para la formación : nuevas tecnologías de la información y de la comunicación , 2007, UOC
Miquel Tresserras, La Ciutat de risc : el prodigi de la televisió i altres tecnologies , 2005, Trípodos
Adriana Gil i Tere Vida, Els videojocs, 2008, UOC
Francesc Balagué Puxan, Felipe Zayas Hernando, Usos educatius dels blogs : recursos, orientacions i experiències docents , 2007, UOC
Charo Lacalle, El discurso televisivo sobre la inmigración, 2008, Omega
, Integració dels nens sords , 2008, Televisió de Catalunya
, http://www.cindoc.csic.es/, ,
, http://www.cindoc.csic.es/, ,
, www.gencat.cat, ,
directed by Charles Winkler, La Red , ,
, , ,
BU. Universidad de Málaga. 2013, Normas De Vancouver: Guia Breve Cómo Citar y Elaborar Referencias Bibliográficas Según las Normas De Vancouver. . Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/histologia/normas-vancouver-bum, 2013, BU. Universidad de Málaga. 2013
Castelló Zamora B, Información fraudulenta sobre salud en internet. El profesional de la información. , 2010, El profesional de la información.
Collet Brunet R, Psicologia de las relaciones humanas, 2010, París Leza
Arroyo I. , Cultura audiovisual, 2009, Laberinto
Faus Gabandé, F, Santainés, E. , Búsquedas bibliográficas en bases de datos: primeros pasos en investigación en ciencias de la salud , 2013, Elsevier
Jiménez Villa J, Publicación científica biomédicas: como escribir y publicar... , 2010, Elsevier
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Cal emprar els coneixements adquirits en qualsevol assignatura, especialment pel que fa a la cerca de dades de documentació. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|