DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA Codi 18224009
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedés) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica maria.jimenez@urv.cat
eulalia.mestres@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
MESTRES BERTRAN, EULÀLIA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta matèria s’estudien els principis ètics de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. S’expliquen els conceptes del metaparadigma d’ infermeria des de la perceptiva del caring. També s’estudia l’evolució històrica de la atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar al llarg del cicle vital

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A17 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i cura des d'una perspectiva històrica i comprendre l'evolució dels conceptes centrals de la disciplina infermera i els models teòrics més rellevants des d'una perspectiva ontològica i epistemològica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Reconèixer les dimensions ètiques de la cura humana
 A4 Prendre consciència del rol professional en les diferents dimensions del cuidatge
 A17 Explicar la influencia de la cultura i la societat en la construcció dels valors, creences i costums, estils de vida que repercuteixen sobre la salut, la malaltia i la curació
Relacionar i analitzar els fets històrics de la disciplina i l'evolució humana amb el desenvolupament de la concepció social del ser humà
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes dels models teòrics i filosòfics més rellevants en infermeria
Saber explicar i entendre els conceptes de salut, persona, entorn i cuidatge.
Comprendre i saber explicar els diferents factors de cuidatges des de la perspectiva filosòfica del caring
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
Caring i bases conceptuals de la infermeria Significat de cuidatge.Filosofía del caring
Cuidar,essència de la professió
Marc conceptual:
-Persona- entorn-necessitat-salut



Principis ètics de la professió.
Factors de cuidatges.
Principis ètics de la professió infermera.
Introducció de la Bioètica al mon del cuidatge
Valors i creences
Sensibilititat
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança
Promocionar i acceptar l’expressió de sentiments
Acceptació de forces existencials, fenomenològiques i espirituals
Rol professional.
Infermeria i cuidatge

Competències professionals:Introducció al rol professional
Introducció al dret sanitari
Historia del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser humà Treball d' anàlisi de les fonts documentals i/o artístiques de la etapa de la historia de la infermeria a estudi:

1.-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol professional, institucions de cuidatge, tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolítica i econòmica en la etapa a estudi

2.-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
A17
C4
C5
32 32 64
Seminaris
A1
A4
A17
B5
C4
C5
12 20 32
Presentacions / exposicions
B5
C4
C5
4 2 6
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A4
A17
B5
C4
C5
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis
A1
A4
A17
C5
4 2 6
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A4
A17
C4
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació assignatura
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació
Valoració inicial del concepte de cuidar.
Sessió Magistral Ensenyança expositiva: distingim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les classes expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent
Seminaris Dirigits als alumnes on es fa una exposició breu d'un tema en concret i els objectius a assolir.
Es treballarà amb diferents tipus de materials (vídeos ,diaris situacions...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades
Presentacions / exposicions Presentació oral del treball en el aula utilitzant les TIC i/o expressions artístiques elaborant un vídeo, teatre, dibuix...
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge del ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria
Resolució de problemes, exercicis Es treballarà amb diferents tipus de materials (vídeos ,diaris situacions...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades

Atenció personalitzada
Descripció
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'historia del cuidar mitjançant dues tutories per grup. Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP. Es faran tutories de seguiment de l’aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A1
A4
A17
B5
C4
C5
Síntesi bibliogràfica envers la filosofía del caring
Participació en l'anàlisi dels principis étics, valors i creençes
Participació en l'anàlisi dels factors de cuidatges a partir d'una situació (caring-cinema)
15%
Presentacions / exposicions
B5
C4
C5
Expocició oral del tema d'estudi
Capacitat d'anàlisi i síntesis oral i escrita
Creativitat en la presentació

15%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A4
A17
B5
C4
C5
Anàlisi situació factors de cuidatje
Anàlisi situació rol professional
Fonamentació científica
Interrelació amb el grup de treball
10%


Resolució de problemes, exercicis
A1
A4
A17
C5
Participació en l'anàlisi dels elements del rol professional
Participació en l'anàlisi del rol professional a partir d'una situació (caring-cinema)
10%
Proves mixtes
A1
A4
A17
C4
Realització de dos exercicis teórics amb preguntes curtes i de desenvolupament 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de cadascuna de les activitats.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Acebedo.S.; Rodero. V,; Aguarón, MJ.; Jiménez, M.; Tió, C.; Vives,C.; Ricomá,R. Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de ciències de la salut. Tarragona: URV. Publicacions:2010
  • Antón Almenara P. Ética y legislación. Barcelona: Masson-Salvat: 1994C
  • CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA. Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid: 1989
  • CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988
  • Collière, M.F. Promover la vida.Paris: Inter Editions; 1982
  • Collière, M.F. Hacia el reconocimiento enfermero. Barcelona:  Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept; 1991
  • Corbella i Duch. J. Curs de legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995
  • Chalifour, J. Relación de ayuda en enfermería. Una perspectiva holística y humanista.Barcelona: SG. Editores; 1994
  • Garcia,C. et al. Historia de la Enfermería .Evolución historica del cuidado enfermero. Barcelona: Edit Harcourt; 2001
  • Gallar, M. Promoción de la salud y apoyo psicológico.Madrid: Paraninfo; 2006
  • Jiménez Orantes M. Legislación derecho sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993
  • Johson B.S.  Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999
  • Kéruac et. Tal.El pensamiento enfermero. Barcelona:Ed. Masson; 1996
  • Marriner, A. Alligoog, MR. Modelos y Teorías de Enfermería.6ªed. Madrid: Hacourt Brace de España, S.A; 2007
  • Medina Castellano D. Ética y legislación. Madrid: DAE; 2000
  • Siles, J. História de la Enfermería .Alicante: Agua Clara; 1999
  • Siles, J. Pasado, presente y futuro de la enfermería en España. Consejo de enfermería de la Comunidad Valenciana, Alicante 1996
  • Torralba, F. Antropología de cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.; 2005
  • Valls, R. Infermeres catalanes a la Guerra Civil espanyola. Barcelona: Universitat de Barcelona; 2008
  • Vielva J. Ética  profesional de la enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002
  • Watson, J. Le caring.Paris: Seli Arslan; 1998
  • Watson, J. Nursing. The philosophy and Science of caring. EEUU. University Press of Colorado; 2008
Complementària
Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana l’assistència a les classes magistrals. Els seminaris són de caràcter obligatori. Les sessions ABP de rol professional i els de estudi dels factors de cuidatge són obligatoris. L’assistència a les sessions d’exposició de l'historia del cuidar és obligatori.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent