ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA
Codi
18224009
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedés) (2009)
Cicle
1r
Descriptors
Crèd.
Tipus
Curs
Període
6
Formació bàsica
Primer
Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament
Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica
maria.jimenez@urv.cat eulalia.mestres@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
MESTRES BERTRAN, EULÀLIA
Web
Descripció general i informació rellevant
En aquesta matèria s’estudien els principis ètics de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. S’expliquen els conceptes del metaparadigma d’ infermeria des de la perceptiva del caring. També s’estudia l’evolució històrica de la atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar al llarg del cicle vital
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
A1
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
A4
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
A17
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i cura des d'una perspectiva històrica i comprendre l'evolució dels conceptes centrals de la disciplina infermera i els models teòrics més rellevants des d'una perspectiva ontològica i epistemològica.
Tipus B
Codi
Competències Transversals
B5
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C
Codi
Competències Nuclears
C4
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
C5
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Reconèixer les dimensions ètiques de la cura humana
Explicar la influencia de la cultura i la societat en la construcció dels valors, creences i costums, estils de vida que repercuteixen sobre la salut, la malaltia i la curació
Relacionar i analitzar els fets històrics de la disciplina i l'evolució humana amb el desenvolupament de la concepció social del ser humà
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes dels models teòrics i filosòfics més rellevants en infermeria
Saber explicar i entendre els conceptes de salut, persona, entorn i cuidatge.
Comprendre i saber explicar els diferents factors de cuidatges des de la perspectiva filosòfica del caring
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Continguts
Tema
Subtema
Caring i bases conceptuals de la infermeria
Significat de cuidatge.Filosofía del caring
Cuidar,essència de la professió
Marc conceptual:
-Persona- entorn-necessitat-salut
Principis ètics de la professió.
Factors de cuidatges.
Principis ètics de la professió infermera.
Introducció de la Bioètica al mon del cuidatge
Valors i creences
Sensibilititat
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança
Promocionar i acceptar l’expressió de sentiments
Acceptació de forces existencials, fenomenològiques i espirituals
Rol professional.
Infermeria i cuidatge
Competències professionals:Introducció al rol professional
Introducció al dret sanitari
Historia del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser humà
Treball d' anàlisi de les fonts documentals i/o artístiques de la etapa de la historia de la infermeria a estudi:
1.-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol professional, institucions de cuidatge, tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolítica i econòmica en la etapa a estudi
2.-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Presentació assignatura
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació
Valoració inicial del concepte de cuidar.
Sessió Magistral
Ensenyança expositiva: distingim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les classes expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent
Seminaris
Dirigits als alumnes on es fa una exposició breu d'un tema en concret i els objectius a assolir.
Es treballarà amb diferents tipus de materials (vídeos ,diaris situacions...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades
Presentacions / exposicions
Presentació oral del treball en el aula utilitzant les TIC i/o expressions artístiques elaborant un vídeo, teatre, dibuix...
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge del ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria
Resolució de problemes, exercicis
Es treballarà amb diferents tipus de materials (vídeos ,diaris situacions...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades
Atenció personalitzada
Descripció
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'historia del cuidar mitjançant dues tutories per grup. Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP. Es faran tutories de seguiment de l’aprenentatge.
Síntesi bibliogràfica envers la filosofía del caring
Participació en l'anàlisi dels principis étics, valors i creençes
Participació en l'anàlisi dels factors de cuidatges a partir d'una situació (caring-cinema)
Participació en l'anàlisi dels elements del rol professional
Participació en l'anàlisi del rol professional a partir d'una situació (caring-cinema)
10%
Proves mixtes
A1
A4
A17
C4
Realització de dos exercicis teórics amb preguntes curtes i de desenvolupament
50%
Altres
Altres comentaris i segona convocatòria
Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de cadascuna de les activitats.
Fonts d'informació
Bàsica
Acebedo.S.; Rodero. V,;
Aguarón, MJ.; Jiménez, M.; Tió, C.; Vives,C.; Ricomá,R. Pràctiques clíniques.
Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de ciències de
la salut. Tarragona: URV. Publicacions:2010
Antón Almenara P. Ética y legislación. Barcelona: Masson-Salvat:
1994C
CODIGO
DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA. Consejo General de Colegios de
Diplomados de Enfermería. Madrid: 1989
CODIGO
DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988
Collière, M.F. Promover la vida.Paris: Inter
Editions; 1982
Collière, M.F. Hacia el reconocimiento enfermero. Barcelona:
Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept; 1991
Corbella i Duch. J. Curs de legislació sanitària. Barcelona:
Thassàlia; 1995
Chalifour,
J. Relación de ayuda en enfermería. Una perspectiva holística y
humanista.Barcelona: SG. Editores; 1994
Garcia,C. et al. Historia de la Enfermería .Evolución historica del
cuidado enfermero. Barcelona: Edit Harcourt; 2001
Gallar,
M. Promoción de la salud y apoyo psicológico.Madrid: Paraninfo; 2006
Jiménez
Orantes M. Legislación derecho sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona:
JIMS; 1993
Johson
B.S. Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill
Interamericana; 1999
Marriner, A. Alligoog, MR. Modelos y Teorías de Enfermería.6ªed. Madrid:
Hacourt Brace de España, S.A; 2007
Medina
Castellano D. Ética y legislación. Madrid: DAE; 2000
Siles,
J. História de la Enfermería .Alicante: Agua Clara; 1999
Siles,
J. Pasado, presente y futuro de la enfermería en España. Consejo de enfermería
de la Comunidad Valenciana, Alicante 1996
Torralba, F. Antropología de cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.; 2005
Valls,
R. Infermeres catalanes a la Guerra Civil espanyola. Barcelona: Universitat de
Barcelona; 2008
Vielva
J. Ética profesional de la enfermería. Bilbao: Descleé De
Brouwer; 2002
Watson, J. Le caring.Paris: Seli Arslan; 1998
Watson, J. Nursing. The
philosophy and Science of caring. EEUU. University Press of Colorado; 2008
Complementària
Recomanacions
Altres comentaris
Es recomana l’assistència a les classes magistrals.
Els seminaris són de caràcter obligatori.
Les sessions ABP de rol professional i els de estudi dels factors de cuidatge són obligatoris.
L’assistència a les sessions d’exposició de l'historia del cuidar és obligatori.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent