DATOS IDENTIFICATIVOS 2010_11
Asignatura (*) ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA Código 18224009
Titulación
Grado de Enfermería (Sede Baix Penedés)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Correo-e maria.jimenez@urv.cat
eulalia.mestres@urv.cat
Profesores/as
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
MESTRES BERTRAN, EULÀLIA
Web
Descripción general e información relevante En aquesta matèria s’estudien els principis ètics de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. S’expliquen els conceptes del metaparadigma d’ infermeria des de la perceptiva del caring. També s’estudia l’evolució històrica de la atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar al llarg del cicle vital

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A17 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i cura des d'una perspectiva històrica i comprendre l'evolució dels conceptes centrals de la disciplina infermera i els models teòrics més rellevants des d'una perspectiva ontològica i epistemològica.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Reconèixer les dimensions ètiques de la cura humana
 A4 Prendre consciència del rol professional en les diferents dimensions del cuidatge
 A17 Explicar la influencia de la cultura i la societat en la construcció dels valors, creences i costums, estils de vida que repercuteixen sobre la salut, la malaltia i la curació
Relacionar i analitzar els fets històrics de la disciplina i l'evolució humana amb el desenvolupament de la concepció social del ser humà
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes dels models teòrics i filosòfics més rellevants en infermeria
Saber explicar i entendre els conceptes de salut, persona, entorn i cuidatge.
Comprendre i saber explicar els diferents factors de cuidatges des de la perspectiva filosòfica del caring
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B5 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
 C5 Muestra respeto por los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres.

Contenidos
tema Subtema
Caring i bases conceptuals de la infermeria Significat de cuidatge.Filosofía del caring
Cuidar,essència de la professió
Marc conceptual:
-Persona- entorn-necessitat-salut



Principis ètics de la professió.
Factors de cuidatges.
Principis ètics de la professió infermera.
Introducció de la Bioètica al mon del cuidatge
Valors i creences
Sensibilititat
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança
Promocionar i acceptar l’expressió de sentiments
Acceptació de forces existencials, fenomenològiques i espirituals
Rol professional.
Infermeria i cuidatge

Competències professionals:Introducció al rol professional
Introducció al dret sanitari
Historia del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser humà Treball d' anàlisi de les fonts documentals i/o artístiques de la etapa de la historia de la infermeria a estudi:

1.-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol professional, institucions de cuidatge, tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolítica i econòmica en la etapa a estudi

2.-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Sesión magistral
A4
A17
C4
C5
32 32 64
Seminarios
A1
A4
A17
B5
C4
C5
12 20 32
Presentaciones/exposiciones
B5
C4
C5
4 2 6
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A1
A4
A17
B5
C4
C5
10 20 30
Resolución de problemas/ejercicios
A1
A4
A17
C5
4 2 6
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas mixtas
A1
A4
A17
C4
4 12 16
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació assignatura
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació
Valoració inicial del concepte de cuidar.
Sesión magistral Ensenyança expositiva: distingim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les classes expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent
Seminarios Dirigits als alumnes on es fa una exposició breu d'un tema en concret i els objectius a assolir.
Es treballarà amb diferents tipus de materials (vídeos ,diaris situacions...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades
Presentaciones/exposiciones Presentació oral del treball en el aula utilitzant les TIC i/o expressions artístiques elaborant un vídeo, teatre, dibuix...
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge del ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria
Resolución de problemas/ejercicios Es treballarà amb diferents tipus de materials (vídeos ,diaris situacions...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades

Atención personalizada
descripción
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'historia del cuidar mitjançant dues tutories per grup. Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP. Es faran tutories de seguiment de l’aprenentatge.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminarios
A1
A4
A17
B5
C4
C5
Síntesi bibliogràfica envers la filosofía del caring
Participació en l'anàlisi dels principis étics, valors i creençes
Participació en l'anàlisi dels factors de cuidatges a partir d'una situació (caring-cinema)
15%
Presentaciones/exposiciones
B5
C4
C5
Expocició oral del tema d'estudi
Capacitat d'anàlisi i síntesis oral i escrita
Creativitat en la presentació

15%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A1
A4
A17
B5
C4
C5
Anàlisi situació factors de cuidatje
Anàlisi situació rol professional
Fonamentació científica
Interrelació amb el grup de treball
10%


Resolución de problemas/ejercicios
A1
A4
A17
C5
Participació en l'anàlisi dels elements del rol professional
Participació en l'anàlisi del rol professional a partir d'una situació (caring-cinema)
10%
Pruebas mixtas
A1
A4
A17
C4
Realització de dos exercicis teórics amb preguntes curtes i de desenvolupament 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de cadascuna de les activitats.


Fuentes de información

Básica
  • Acebedo.S.; Rodero. V,; Aguarón, MJ.; Jiménez, M.; Tió, C.; Vives,C.; Ricomá,R. Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de ciències de la salut. Tarragona: URV. Publicacions:2010
  • Antón Almenara P. Ética y legislación. Barcelona: Masson-Salvat: 1994C
  • CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA. Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid: 1989
  • CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988
  • Collière, M.F. Promover la vida.Paris: Inter Editions; 1982
  • Collière, M.F. Hacia el reconocimiento enfermero. Barcelona:  Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept; 1991
  • Corbella i Duch. J. Curs de legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995
  • Chalifour, J. Relación de ayuda en enfermería. Una perspectiva holística y humanista.Barcelona: SG. Editores; 1994
  • Garcia,C. et al. Historia de la Enfermería .Evolución historica del cuidado enfermero. Barcelona: Edit Harcourt; 2001
  • Gallar, M. Promoción de la salud y apoyo psicológico.Madrid: Paraninfo; 2006
  • Jiménez Orantes M. Legislación derecho sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993
  • Johson B.S.  Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999
  • Kéruac et. Tal.El pensamiento enfermero. Barcelona:Ed. Masson; 1996
  • Marriner, A. Alligoog, MR. Modelos y Teorías de Enfermería.6ªed. Madrid: Hacourt Brace de España, S.A; 2007
  • Medina Castellano D. Ética y legislación. Madrid: DAE; 2000
  • Siles, J. História de la Enfermería .Alicante: Agua Clara; 1999
  • Siles, J. Pasado, presente y futuro de la enfermería en España. Consejo de enfermería de la Comunidad Valenciana, Alicante 1996
  • Torralba, F. Antropología de cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.; 2005
  • Valls, R. Infermeres catalanes a la Guerra Civil espanyola. Barcelona: Universitat de Barcelona; 2008
  • Vielva J. Ética  profesional de la enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002
  • Watson, J. Le caring.Paris: Seli Arslan; 1998
  • Watson, J. Nursing. The philosophy and Science of caring. EEUU. University Press of Colorado; 2008
Complementária
Recomendaciones


 
Otros comentarios
Es recomana l’assistència a les classes magistrals. Els seminaris són de caràcter obligatori. Les sessions ABP de rol professional i els de estudi dels factors de cuidatge són obligatoris. L’assistència a les sessions d’exposició de l'historia del cuidar és obligatori.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.