ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA
Código
18224009
Titulación
Grado de Enfermería (Sede Baix Penedés)
Ciclo
1º
Descriptores
Cr.totales
Tipo
Curso
Periodo
6
Formación básica
Primer
Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento
Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Correo-e
maria.jimenez@urv.cat eulalia.mestres@urv.cat
Profesores/as
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
MESTRES BERTRAN, EULÀLIA
Web
Descripción general e información relevante
En aquesta matèria s’estudien els principis ètics de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. S’expliquen els conceptes del metaparadigma d’ infermeria des de la perceptiva del caring. També s’estudia l’evolució històrica de la atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar al llarg del cicle vital
Competencias
Tipo A
Código
Competencias Específicas
A1
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
A4
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
A17
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i cura des d'una perspectiva històrica i comprendre l'evolució dels conceptes centrals de la disciplina infermera i els models teòrics més rellevants des d'una perspectiva ontològica i epistemològica.
Tipo B
Código
Competencias Transversales
B5
Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
Tipo C
Código
Competencias Nucleares
C4
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
C5
Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Reconèixer les dimensions ètiques de la cura humana
Explicar la influencia de la cultura i la societat en la construcció dels valors, creences i costums, estils de vida que repercuteixen sobre la salut, la malaltia i la curació
Relacionar i analitzar els fets històrics de la disciplina i l'evolució humana amb el desenvolupament de la concepció social del ser humà
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes dels models teòrics i filosòfics més rellevants en infermeria
Saber explicar i entendre els conceptes de salut, persona, entorn i cuidatge.
Comprendre i saber explicar els diferents factors de cuidatges des de la perspectiva filosòfica del caring
Muestra respeto por los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres.
Contenidos
tema
Subtema
Caring i bases conceptuals de la infermeria
Significat de cuidatge.Filosofía del caring
Cuidar,essència de la professió
Marc conceptual:
-Persona- entorn-necessitat-salut
Principis ètics de la professió.
Factors de cuidatges.
Principis ètics de la professió infermera.
Introducció de la Bioètica al mon del cuidatge
Valors i creences
Sensibilititat
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança
Promocionar i acceptar l’expressió de sentiments
Acceptació de forces existencials, fenomenològiques i espirituals
Rol professional.
Infermeria i cuidatge
Competències professionals:Introducció al rol professional
Introducció al dret sanitari
Historia del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser humà
Treball d' anàlisi de les fonts documentals i/o artístiques de la etapa de la historia de la infermeria a estudi:
1.-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol professional, institucions de cuidatge, tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolítica i econòmica en la etapa a estudi
2.-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos
Presentació assignatura
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació
Valoració inicial del concepte de cuidar.
Sesión magistral
Ensenyança expositiva: distingim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les classes expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent
Seminarios
Dirigits als alumnes on es fa una exposició breu d'un tema en concret i els objectius a assolir.
Es treballarà amb diferents tipus de materials (vídeos ,diaris situacions...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades
Presentaciones/exposiciones
Presentació oral del treball en el aula utilitzant les TIC i/o expressions artístiques elaborant un vídeo, teatre, dibuix...
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge del ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria
Resolución de problemas/ejercicios
Es treballarà amb diferents tipus de materials (vídeos ,diaris situacions...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades
Atención personalizada
descripción
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'historia del cuidar mitjançant dues tutories per grup. Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP. Es faran tutories de seguiment de l’aprenentatge.
Síntesi bibliogràfica envers la filosofía del caring
Participació en l'anàlisi dels principis étics, valors i creençes
Participació en l'anàlisi dels factors de cuidatges a partir d'una situació (caring-cinema)
Participació en l'anàlisi dels elements del rol professional
Participació en l'anàlisi del rol professional a partir d'una situació (caring-cinema)
10%
Pruebas mixtas
A1
A4
A17
C4
Realització de dos exercicis teórics amb preguntes curtes i de desenvolupament
50%
Otros
Otros comentarios y segunda convocatoria
Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de cadascuna de les activitats.
Fuentes de información
Básica
Acebedo.S.; Rodero. V,;
Aguarón, MJ.; Jiménez, M.; Tió, C.; Vives,C.; Ricomá,R. Pràctiques clíniques.
Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de ciències de
la salut. Tarragona: URV. Publicacions:2010
Antón Almenara P. Ética y legislación. Barcelona: Masson-Salvat:
1994C
CODIGO
DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA. Consejo General de Colegios de
Diplomados de Enfermería. Madrid: 1989
CODIGO
DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988
Collière, M.F. Promover la vida.Paris: Inter
Editions; 1982
Collière, M.F. Hacia el reconocimiento enfermero. Barcelona:
Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept; 1991
Corbella i Duch. J. Curs de legislació sanitària. Barcelona:
Thassàlia; 1995
Chalifour,
J. Relación de ayuda en enfermería. Una perspectiva holística y
humanista.Barcelona: SG. Editores; 1994
Garcia,C. et al. Historia de la Enfermería .Evolución historica del
cuidado enfermero. Barcelona: Edit Harcourt; 2001
Gallar,
M. Promoción de la salud y apoyo psicológico.Madrid: Paraninfo; 2006
Jiménez
Orantes M. Legislación derecho sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona:
JIMS; 1993
Johson
B.S. Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill
Interamericana; 1999
Marriner, A. Alligoog, MR. Modelos y Teorías de Enfermería.6ªed. Madrid:
Hacourt Brace de España, S.A; 2007
Medina
Castellano D. Ética y legislación. Madrid: DAE; 2000
Siles,
J. História de la Enfermería .Alicante: Agua Clara; 1999
Siles,
J. Pasado, presente y futuro de la enfermería en España. Consejo de enfermería
de la Comunidad Valenciana, Alicante 1996
Torralba, F. Antropología de cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.; 2005
Valls,
R. Infermeres catalanes a la Guerra Civil espanyola. Barcelona: Universitat de
Barcelona; 2008
Vielva
J. Ética profesional de la enfermería. Bilbao: Descleé De
Brouwer; 2002
Watson, J. Le caring.Paris: Seli Arslan; 1998
Watson, J. Nursing. The
philosophy and Science of caring. EEUU. University Press of Colorado; 2008
Complementária
Recomendaciones
Otros comentarios
Es recomana l’assistència a les classes magistrals.
Els seminaris són de caràcter obligatori.
Les sessions ABP de rol professional i els de estudi dels factors de cuidatge són obligatoris.
L’assistència a les sessions d’exposició de l'historia del cuidar és obligatori.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.