En aquesta matèria s’estudien els principis ètics de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. S’expliquen els conceptes del metaparadigma d’ infermeria des de la perceptiva del caring. També s’estudia l’evolució històrica de l'atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar al llarg del cicle vital
Competencias
Tipo A
Código
Competencias Específicas
A1
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
A4
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
A17
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i cura des d'una perspectiva històrica i comprendre l'evolució dels conceptes centrals de la disciplina infermera i els models teòrics més rellevants des d'una perspectiva ontològica i epistemològica.
Tipo B
Código
Competencias Transversales
B5
Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
Tipo C
Código
Competencias Nucleares
C4
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
C5
Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Reconèixer les dimensions ètiques de la cura humana
Explicar la influencia de la cultura i la societat en la construcció dels valors, creences i costums, estils de vida que repercuteixen sobre la salut, la malaltia i la curació
Relacionar i analitzar els fets històrics de la disciplina i l'evolució humana amb el desenvolupament de la concepció social del ser humà
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes dels models teòrics i filosòfics més rellevants en infermeria
Saber explicar i entendre els conceptes de salut, persona, entorn i cuidatge.
Comprendre i saber explicar els diferents factors de cuidatges des de la perspectiva filosòfica del caring
Muestra respeto por los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres.
Muestra respeto a los valores propios de una cultura de paz y de valo
res democráticos.
Contenidos
tema
Subtema
Caring i bases conceptuals de la infermeria
Filosofia del caring
-Marc conceptual:
-Persona- entorn
Necessitat: necessitats humanes
Concepte de Salut des de la perpectiva del caring
Principis ètics de la professió. Factors de cuidatges.
Principis ètics de la professió infermera
Valors i creençes
Els factors de cuidatges
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança
Promocionar i acceptar l'expressió de sentiments
Acceptació de forçes existencials, fenomenològiques i espirituals
Rol professional.Infermeria i cuidatge
Introducció al dret sanitari i a la bioètica
Significat de cuidatge
Cuidar, essència de la professió
Historia del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser humà
Treball d' anàlisi de les fonts documentals i/o artístiques de l'etapa de la historia de la infermeria a estudi:
1.-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol professional, institucions de cuidatge ,tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolitico económica en l'etapa a estudi
2.-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos
Presentació assignatura
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació
Valoració inicial del concepte de cuidar.
Sesión magistral
Ensenyança expositiva: distingim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les classes expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent
Seminarios
Dirigits als alumnes on es fa una exposició breu d'un tema en concret i els objectius a assolir.
Es treballarà amb diferents tipus de materials (videos ,diaris situacions...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades
Presentaciones/exposiciones
Presentació oral del treball en el aula utilitzant les TIC i/o expressions artístiques elaborant un video, teatre, dibuix...
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge de l'ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria
Atención personalizada
descripción
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'història del cuidar mitjançant dues tutories per grup.
Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP.
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatje.
Síntesi bibliogràfica envers la filosofía del caring
Participació en l'anàlisi dels principis ètics, valors i creençes
Participació en l'anàlisi dels factors de cuidatges a partir d'una situació (caring-cinema)
Anàlisi situació factors de cuidatge
Anàlisi situació rol professional
Fonamentació científica
Interrelació amb el grup de treball
15%
Atención personalizada
Assistència
Participació activa
Recerca bibliogràfica en relació al tema d'estudi.
Integració amb l'equip
5%
Pruebas mixtas
A1
Dos exercicis teòrics dels contiguts al llarg de l'assignatura
50%
Otros
Otros comentarios y segunda convocatoria
Avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de cadascuna de les activitats. A la segona convocatòria d'avalució es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes amb excepció de les activitats que tenen una carrega de presencialitat.
Fuentes de información
Básica
Antón Almenara P. Ética y legislación.
Barcelona: Masson-Salvat;1994
CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA.
Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid; 1989.
CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL
DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988.
Collière, M.F. 1982. Promover la vida.Inter
Editions, Paris
Collière, M.F., Hacia el reconocimiento
enfermero., Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept., 1991 Barcelona.
Corbella i Duch. J. Curs de
legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995
Chalifour, J., Relación de ayuda en
enfermería. Una perspectiva holística y humanista., SG. Editores., 1994
Barcelona.
Garcia,C. et al. 2001. Historia de la
Enfermería .Evolución historica del cuidado enfermero, Edit Harcourt,Barcelona
Gallar, M., Promoción de la salud y apoyo
psicológico., Paraninfo., 2006 Madrid.
Jiménez Orantes M. Legislación derecho
sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993.
Johson B.S. Enfermeria de Salud Mental y
Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999
Kéruac et. Tal 1996. El pensamiento enfermero.
Ed. Masson, Barcelona
Marriner, A., Modelos y Teorías de Enfermería.,
Rol., 2000 Barcelona.
Medina Castellano D. Ética y legislación.
Madrid: DAE; 2000.
Siles, J.1999 História de la Enfermería .edit
Agua Clara, Alicante
Siles, J. Pasado, presente y futuro de la
enfermería en España. Consejo de enfermería de la Comunidad Valenciana,
Alicante 1996
Valls, R 2008. Infermeres catalanes a la
Guerra Civil espanyola. Universitat de Barcelona, Barcelona
Vielva J. Ética profesional de la
enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002
Watson, J., Le caring., Seli Arslan., 1998
Paris.
Complementária
Recomendaciones
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.