DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES DE LA ENFERMERÍA Código 18224009
Titulación
Grado en Enfermería (2009) (Campus Baix Penedès)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Correo-e maria.jimenez@urv.cat
Profesores/as
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Web
Descripción general e información relevante En aquesta matèria s’estudien els principis ètics de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. S’expliquen els conceptes del metaparadigma d’ infermeria des de la perceptiva del caring. També s’estudia l’evolució històrica de l'atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar al llarg del cicle vital
Como consecuencia de la extinción del plan de estudios que estas cursando, en esta asignatura sólo tendrás derecho a examen. Para conocer la fecha de realización del examen, consulta el apartado de horarios de las asignaturas. En caso que necesites solicitar convocatoria extraordinaria, recuerda que para poder matricular este derecho a examen, deberás presentar una solicitud en la secretaría de tu Campus/Centro.

Continguts
tema Subtema
Caring i bases conceptuals de la infermeria Filosofia del caring
-Marc conceptual:
-Persona- entorn
Necessitat: necessitats humanes
Concepte de Salut des de la perpectiva del caring

Principis ètics de la professió. Factors de cuidatges. Principis ètics de la professió infermera
Valors i creençes
Els factors de cuidatges
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança
Promocionar i acceptar l'expressió de sentiments
Acceptació de forçes existencials, fenomenològiques i espirituals
Rol professional.Infermeria i cuidatge
Introducció al dret sanitari i a la bioètica
Significat de cuidatge
Cuidar, essència de la professió
Historia del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser humà Treball d' anàlisi de les fonts documentals i/o artístiques de l'etapa de la historia de la infermeria a estudi:

1.-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol professional, institucions de cuidatge ,tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolitico económica en l'etapa a estudi

2.-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria

Atenció personalitzada
descripción
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'història del cuidar mitjançant dues tutories per grup. Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP. Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatje.

Avaluació
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de cadascuna de les activitats. A la segona convocatòria d'avaluació es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes amb excepció de les activitats que tenen una carrega de presencialitat.

La professora/or, per el bon desenvolupament de les activitats avaluatives, limita l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant (art. 21 NAM Grau. URV)


Fonts d'informació
Básica
  1. Antón Almenara P. Ética y legislación. Barcelona: Masson-Salvat;1994
  2. CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA. Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid; 1989.
  3. CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988.
  4. Collière, M.F. 1982.  Promover la vida.Inter Editions, Paris
  5. Collière, M.F., Hacia el reconocimiento enfermero., Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept., 1991 Barcelona.
  6. Corbella i Duch. J. Curs de legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995
  7. Chalifour, J., Relación de ayuda en enfermería. Una perspectiva holística y humanista., SG. Editores., 1994 Barcelona.
  8. Garcia,C. et al. 2001. Historia de la Enfermería .Evolución historica del cuidado enfermero, Edit Harcourt,Barcelona
  9. Gallar, M., Promoción de la salud y apoyo psicológico., Paraninfo., 2006 Madrid.
  10. Jiménez Orantes M. Legislación derecho sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993.
  11. Johson B.S.  Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999
  12. Kéruac et. Tal 1996. El pensamiento enfermero. Ed. Masson, Barcelona
  13. Marriner, A., Modelos y Teorías de Enfermería., Rol., 2000 Barcelona.
  14. Medina Castellano D. Ética y legislación. Madrid: DAE; 2000.
  15. Siles, J.1999 História de la Enfermería .edit Agua Clara, Alicante
  16. Siles, J. Pasado, presente y futuro de la enfermería en España. Consejo de enfermería de la Comunidad Valenciana, Alicante 1996
  17. Valls, R 2008. Infermeres catalanes a la Guerra Civil espanyola. Universitat de Barcelona, Barcelona
  18. Vielva J. Ética  profesional de la enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002
  19. Watson, J., Le caring., Seli Arslan., 1998 Paris.
Complementaria
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.