DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL Codi 18224101
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Baix Penedés) (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
Adreça electrònica virtudes.rodero@urv.cat
joseantonio.garcia@urv.cat
mariateresa.verdura@urv.cat
silvia.ferrer@urv.cat
Professors/es
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
VERDURA ANGLADA, MARIA TERESA
FERRER FRANCES, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant Asignatura anual. Introdueix a l'estudiant en el coneixement de les necesitats humanes bàsiques des de la perspectiva holísitca i global. Aixi matèix profunditza en el procès evolutiu de la persona sana des de les etapes del cicle vital. Reflexiona en torn als factors humanistics i científics centrals de la disciplina infemera des de la ciència del Caring

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Analitzar les característiques universals de cadascuna de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida, tenint en compte el context sociocultural
Descriure intervencions i orientacions infermeres que mes s'adeqüen a la cura de la persona relacionades amb les necessitats al llarg del cicle vital
 A7 Identificar en el cicle vital l'etapa de creixement i desenvolupament físic, psicològic i cognitiu i explicar les modificacions corporals, funcionals, psicològiques i la seva relació amb l’entorn sociocultural
 A11 Explicar el procés de judici clínic i ètic en situacions de cures.
 A13 Descriure i aplicar procediments bàsics orientats al confort i la seguretat de la persona a cadascuna de les necessitats al llarg del cicle vital
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el tempsDecideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produir un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I.- Necessitats Humanes bàsiques des de la perspectiva del Caring.
Necessitats situades en la base de la jerarquia de supervivència; funcionals; de integració; assoliment, pertinença; i les de recerca de creixement: l’actualització; característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring.

Unitat temàtica II.- El nen/nena: nounat i infància.

Es defineixen les diferents etapes, les característiques i les cures en cada una d’elles. En el nounat i el lactant, s’estudien les característiques físiques i les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars s’estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertinença, activitat, repòs, son.
Unitat temàtica III.- L’Adolescència.




S’estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat, (anticoncepció), pertinença, autoestima i auto-imatge, aprofundint en l’anàlisi de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S’estudia la reproducció: en el cicle menstrual. L’ auto- coneixement, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecològic i de mama, prevenció de les ETS i l’anticoncepció.
Unitat temàtica IV.- Dones i homes adults.



En aquesta etapa s’aprofundeix en les necessitats d’activitat-inactivitat, d’assoliment. S’introdueix el concepte i funció de pertinença. S’analitzen els problemes de soledat, aïllament, desarrelament i es treballen les actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut.



Unitat temàtica V.- La gent gran.


S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, seguretat, estima, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontològica.

Unitat temàtica VI- Embaràs, part i puerperi S'aprofundeix en le necessitats que poden plantejar-se a les durant l'embarás, part i puerperi considerant la participació de la parella i grup familiar
Unitat temàtica VII.- Processos de raonament clínic
S’explica el procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic, analitzant el judici diagnòstic així com el judici i acció terapèutica, desenvolupant cada una de les seves fases.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
2 0 2
Pràctiques a laboratoris
A13
B5
C4
14 12 26
Treballs
A11
B3
B4
C4
6 7 13
Seminaris
A2
A7
A11
B3
B5
C4
18 22 40
Sessió Magistral
A2
A7
40 50 90
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A7
A11
B3
B5
12 22 34
Atenció personalitzada
B3
B4
B5
1 1 2
 
Proves pràctiques
A13
B3
B4
C4
2 2 4
Proves de desenvolupament
A7
A11
B3
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Questions plantejades en l'aula per identificar els coneixements previs de l'estudiant envers a la materia.
Pràctiques a laboratoris Tallers interactius per a estudi i aplicació de mecànica corporal, canvis posturals, higiene i asèpsia, constants vitals, respiració, relaxació, mesures de seguretat al pacient
Treballs L'estudiant realitza un treball de camp, aplicant el procés de raonament clínic en una situació de cuidatge. Identicant comportaments, hàbits, estils de vida i situacions de cuidatges: Judici Diagnòstic i Judici Terapèutic
Seminaris 1.-Seminari Caring - Cinema. Consisteix en dues sessions, en les que es projectarà una pel•lícula comercial relacionada amb els temes estudiats de les necessitats, sexualitat, d'integració i recerca de creixement: assoliment, partença, actualització.

2.- Seminaris a partir de situacions de cuidatges singularitzades en una etapa del cicle vital
Sessió Magistral Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de casos amb metodologia ABP. Estudi de dues situacions clíniques amb diferents escenaris segons els objectius del tema i amb dades addicionals a la demanda dels alumnes, que abasten situacions de cuidatge de prevenció i promoció de salut de les unitats temàtiques d'estudi

Atenció personalitzada
Descripció
Consultes a travès del progama virtual Moodle i presencials, per seguiment de treballs individualitzats i de grup

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A13
B5
C4
Exàmen teòric - pràctic: d’habilitats pràctiques en l’aula de laboratori amb diferents escenaris. S’utilitzaran llistes de comprovació amb paraules clau que expressen l’habilitat mostrada i escala de qualificacions

Apte-No Apte
Treballs
A11
B3
B4
C4
Treball de Camp Individual: Recollida de dades significatives.
Raonament clínic: Identificació de situacions de cuidatges, elaboració judici diagnóstic i judici terapéutic
Autorreflexió dels coneixements assolits
Recerca de fonts documentals
20%
Seminaris
A2
A7
A11
B3
B5
C4
1.- Dels temes d'estudi, s'avaluara: fonts documentals, presentació-discusió i conclusions. Exposició oral i treball escrit
Treball autónom. i individual
2.- Narrativa: Introspecció i autoanálisis de les necessitats de avanç, pertenença, i actualització
30%
Sessió Magistral
A2
A7
Proves objectives de conceptes bàsics. Descripció i anàlisi dels conceptes centrals de la matèria. 30%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A7
A11
B3
B5
Elaboració del Pla de treball. Recerca de fonts documentals. Exposició oral: presentació, argumentació, anàlisis i conclusions
Cooperació de grup
Treball autònom i indivìdual
Autoevaluació individual, i de grup.
20%
Proves pràctiques
A13
B3
B4
C4
Correspont a l'examén teòric-pràctic de laboratori apte-no apte
Proves de desenvolupament
A7
A11
B3
Temes de desenvolupament de conceptes i principis cièntifics impartits en les clases magistrals, PBL i seminaris La nota es la mateixa que de metodologia magistral 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'asignatura s'ha de tenir totes les proves aprovades. Es recomana la asistencia a les clases magistrals. Es obligaria l'asistencia als seminaris i PBL.


Fonts d'informació

Bàsica

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001

Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993

Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000

Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen

: 1993

Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990

Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995

García lopez, M.; Rodriguez Ponce, C. y Toronjo  Gómez, AM. Enfermeria del Anciano. Ed. DAE (Grupo Paradigma)m Madrid. Valencia: 2001

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993

Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18224005
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18224109
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I DE LA COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18224008

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18224004
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224001

 
Altres comentaris
Es recomana l'assistència a classe. És obligatòtia l'assistència als seminaris i PBL. Per superar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprobades.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent