DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL Codi 18224101
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRER FRANCES, SILVIA
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.garcia@urv.cat
silvia.ferrer@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
Professors/es
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
FERRER FRANCES, SILVIA
YEPES TRIGUEROS, JOSE MANUEL
Web http://virtudes.rodero@urv.cat
Descripció general i informació rellevant És una assignatura curricular teòrica, anual que introdueix a l'estudiant en el coneixement de la satisfacció de les necessitats humanes bàsiques, hàbits i estils de vida sa, desde la perspectiva holística i global. Profunditza en el procès evolutiu de la persona sana des de les etapes del cicle vital

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Analitzar les característiques universals de cadascuna de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida, tenint en compte el context sociocultural
Descriure intervencions i orientacions infermeres que mes s'adeqüen a la cura de la persona relacionades amb les necessitats al llarg del cicle vital
 A7 Identificar en el cicle vital l'etapa de creixement i desenvolupament físic, psicològic i cognitiu i explicar les modificacions corporals, funcionals, psicològiques i la seva relació amb l’entorn sociocultural
 A11 Explicar el procés de judici clínic i ètic en situacions de cures.
 A13 Descriure i aplicar procediments bàsics orientats al confort i la seguretat de la persona a cadascuna de les necessitats al llarg del cicle vital
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el tempsDecideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring Necessitats situades en la base de la jeraquia de supervivència; funcionals; de integració; assoliment; i les de recerca de creixement: l'actualització;

Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holísita i dinàmica de la ciència del caring
Unitat temàtica II.- El nen/la nena: nounat i infància Es defineixen les diferents etapes, les característiques i les cures en cada una d'elles. En el nounat i el lactant, s'estudien les característiques físiques i les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació, temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars s'estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertenença, activitat, repós, son
Unitat temàtica III:_ L'Adolescència S'estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecològic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció
Unitat temàtica IV.- Dones i homes adults S'aprofundeix en les necessitats de activitat-inactivitat, d'assoliment. Es desenvolupa el concepte i funció de pertinença. S'analitzan els problemes de soledat, aïllament, desarrelament i es traballen les actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut
Unitat temàtica V.- Embaràs, part i puerperi


S'aprofundeix en les necessitats que poden plantejar-se a les dones durant l'embaràs, part i puerperi, considerant la participació de la parella i grup familiar

Unitat temàtica VI.- La gent gran.
S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, seguretat, estima, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontològica.
Unitat temàtica VII: Procés de raonament clìnic S'explica el procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic: judici diagnòstic i judici i acció terapèutica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A7
A11
B4
46 40 86
Pràctiques a laboratoris
A2
A7
A11
B4
20 8 28
Seminaris
A2
A7
A11
B3
B4
B5
C4
18 12 30
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A7
A11
A13
B3
B4
B5
C4
17 22 39
Treballs
A2
A7
A11
A13
B3
B4
B5
C4
16 10 26
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves pràctiques
A2
A7
A11
A13
B3
B4
B5
2 2 4
Proves de desenvolupament
A2
A7
A11
A13
B3
B4
B5
C4
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Questions plantejades el primer dia de classe per constatar els coneixements previs de l'estudiant envers a la disciplina d'infermeria
Sessió Magistral Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes
Pràctiques a laboratoris Tallers interactius per a l'estudi i l'aplicació de mecànica corporal, canvis posturals, higiene i asèpsia, constants vitals, respiració. relaxació, observació, circle reflexiu de Gibbs.Procediments del neonat: higiene i mesures de protecció i seguretat. Protocols de identificació, seguretat i protecció de dades de les persones ateses.
Seminaris 1.- Dos seminaris que, consisteixen en sessions en les que es projectarà una pel•lícula comercial relacionada amb els temes estudiats de les necessitats de sexualitat, d'integració i recerca de creixement: assoliment, partenença, actualització, anàlisis, discussió i treball escrit
2.- Seminaris d'aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona grand: la jubilació. Anáisis, discussió i presentació d'un treball escrit
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de dues situacions clíniques amb diferents escenaris segons els objectius del tema i amb dades addicionals a demanda dels alumnes, que abasten situacions de cuidatge de prevenció i promoció de salut de les unitats temàtiques d'estudi. Temes: Embaràs, part, neixement. La familia i la persona gran
Treballs Elaboració d'un treball de Camp: Judici Clinic.
Entrevista
Análisis
Identificació comportaments, hàbits i estils de vida
Identificació de problemes o situacions d'estudi
Judici Diagnóstic
Judici Terapéutic
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment dels treballs individualitzats i de grup, amb el programa virtual Moodle. Tutories presencials obligatories planificades dintre del temari i horari de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A2
A7
A11
B4
Exàmen d'habilitats pràctiques en l'aula de laboratori amb diferents escenaris, S'utilitzan llistes de comprovació amb paraules claus que expressen l'habilitat mostrada i la escala de qualificacions Apte- No apte
Seminaris
A2
A7
A11
B3
B4
B5
C4
Desenvolupament en profunditat dels temes: de nen/nena neonat; adolescencia- sexualitat, la persona gran.
Presentació en classe; exposició oral; fundamentació documentals dels principis científics.
Análisis, discusió, conclusió
Elaboració d'una narrativa d'intronspecció en relació a les necessitats d'avanç, pertenença, actualització
30%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A7
A11
A13
B3
B4
B5
C4
Elaboració del Pla de treball grupal i/o individual
Recerca de fonts documentals
Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals
Análisi i discussió de les fonts documentals
Treball autónom i de grup
Cooperació amb el grup
Autoevalució individualitzada i grupal
20%
Treballs
A2
A7
A11
A13
B3
B4
B5
C4
Treball: Judici Clínic 20%
Proves pràctiques
A2
A7
A11
A13
B3
B4
B5
Examen teòric pràctic apte-no apte
Proves de desenvolupament
A2
A7
A11
A13
B3
B4
B5
C4
Conceptes i principis científics impartits en classes magistrals, seminaris i PBL. Judici Clínic
L'estudiant desenvolupa en profundidat temes d'estudi, amb preguntes curtes o tipus test
30%.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada. Les notes primera convocatoria d'avaluació continuada sortiran en la plataforma moodle. Segona convocatória es per recuperar les parts no superades o no presentades. Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir totes les proves i activitats aprovades ( proves objectives, seminaris, PBL (ABP), proves teóric-pràctiques. . Es recomana l'assistència a les classes magistrals. Els seminaris, tallers de laboratori i PBL (ABPs) són de caràcter obligatori.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,
, , ,

Acebedo Urdiales,S. Rodero Sánchez,V., Aguarón Garcia, MJ. Jimenez Herrera,M. Tio Molist, C. Vives Relats, C. Ricomá Muntanè, Roser. Pràctiques Clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciència de la Salut. Publicacions URV. Tarragona 2010

Alfaro-Lefevre,R. Aplicación del proceso enfermero. Barcelona: Masson: 2003

Aranguren, J.L. La vejez como autorrealización personal y social: Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto Nacional de Asuntos Sociales: 2009

Benner, P. Practica progresiva en enfermería. Manual de comportamiento profesional. Barcelona: Grijalbo: 1987

Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001

Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000

Gárcia López, M.; Rodriguez Ponce, C. y Toronjo Gómez, AM. Enfermeria del anciano. Ed. DAE (Grupo Paradigma), Madrid, Valencia: 2001

Generalitat de Catalunya. Protocol per l'asistencia normal. Departament de Salut: 2007

López, N. Curso Educativo afectivo-Sexual. La Coruña: Netbiblo: S.L.  2003

Llibre Blanc. Activitats preventives per la gent gran. Generalitat de Catalunya. Département de Sanitat i Seguretat Social. Barcelona: 1999

Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007

Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993

Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002

Kohan. ¿Qué es lo mejor de ser abuelos?. Grijalbo: Barcelona: 2005

Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008

Ribera, J.M: Gil, P. Alteraciones de los órganos de los sentidos en los ancianos. Clínicas Geriátricas. Madrid: Editores Médicos:

1994

Seguranyes, G. Enfermería Maternal. Barcelona: Doyma: 2000

Spencer, A; Nevad, J;  Fichener-Rathus. Sexualidad Humana. Madrid: Pearson. Prentice Hall: 2005

Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005

Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998

Watson, J. Nursing. The Philosophy and Sciencie of Caring. Publishes by the University Press of Colorado. EE.UU: 2008

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18204109
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005

 
Altres comentaris
Es recomana l'assistència a classe. És obligatòria l'assistència als seminaris i PBL. Per superar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprobades.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent