Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Analitzar les característiques universals de cadascuna de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida, tenint en compte el context sociocultural
Descriure intervencions i orientacions infermeres que mes s'adeqüen a la cura de la persona relacionades amb les necessitats al llarg del cicle vital
| | A7 |
Identificar en el cicle vital l'etapa de creixement i desenvolupament físic, psicològic i cognitiu i explicar les modificacions corporals, funcionals, psicològiques i la seva relació amb l’entorn sociocultural
| | A11 |
Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
| | A13 |
Descriure i aplicar procediments bàsics orientats al confort i la seguretat de la persona a cadascuna de les necessitats al llarg del cicle vital
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el tempsDecideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
| | B5 |
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring |
Necessitats situades en la base de la jeraquia de supervivència; funcionals; de integració; assoliment; i les de recerca de creixement: l'actualització;
Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holísita i dinàmica de la ciència del caring |
Unitat temàtica II.- El nen/la nena: nounat i infància |
Es defineixen les diferents etapes, les característiques i les cures en cada una d'elles. En el nounat i el lactant, s'estudien les característiques físiques i les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació, temperatura, higiene, activitat, en les etapes pre-escolars i escolars s'estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat, pertenença, activitat, repós, son |
Unitat temàtica III:_ L'Adolescència |
S'estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; (anticoncepció), pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecològic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció |
Unitat temàtica IV.- Dones i homes adults |
S'aprofundeix en les necessitats de activitat-inactivitat, d'assoliment. Es desenvolupa el concepte i funció de pertinença. S'analitzan els problemes de soledat, aïllament, desarrelament i es traballen les actituds per ajudar a la prevenció i promoció de la salut |
Unitat temàtica V.- Embaràs, part i puerperi
|
S'aprofundeix en les necessitats que poden plantejar-se a les dones durant l'embaràs, part i puerperi, considerant la participació de la parella i grup familiar
|
Unitat temàtica VI.- La gent gran.
|
S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats de nutrició/eliminació, seguretat, regulació de la temperatura, higiene, activitat, seguretat, estima, amor i pertinença, repòs i son i actualització. La infermeria en l’atenció geriàtrica i gerontològica.
|
Unitat temàtica VII: Procés de raonament clìnic |
S'explica el procés de cures com mètode per elaborar el judici clínic: judici diagnòstic i judici i acció terapèutica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
46 |
40 |
86 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
8 |
28 |
Seminaris |
|
18 |
12 |
30 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
17 |
22 |
39 |
Treballs |
|
16 |
10 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Questions plantejades el primer dia de classe per constatar els coneixements previs de l'estudiant envers a la disciplina d'infermeria |
Sessió Magistral |
Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes |
Pràctiques a laboratoris |
Tallers interactius per a l'estudi i l'aplicació de mecànica corporal, canvis posturals, higiene i asèpsia, constants vitals, respiració. relaxació, observació, circle reflexiu de Gibbs.Procediments del neonat: higiene i mesures de protecció i seguretat. Protocols de identificació, seguretat i protecció de dades de les persones ateses. |
Seminaris |
1.- Dos seminaris que, consisteixen en sessions en les que es projectarà una pel•lícula comercial relacionada amb els temes estudiats de les necessitats de sexualitat, d'integració i recerca de creixement: assoliment, partenença, actualització, anàlisis, discussió i treball escrit
2.- Seminaris d'aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona grand: la jubilació. Anáisis, discussió i presentació d'un treball escrit |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de dues situacions clíniques amb diferents escenaris segons els objectius del tema i amb dades addicionals a demanda dels alumnes, que abasten situacions de cuidatge de prevenció i promoció de salut de les unitats temàtiques d'estudi. Temes: Embaràs, part, neixement. La familia i la persona gran |
Treballs |
Elaboració d'un treball de Camp: Judici Clinic.
Entrevista
Análisis
Identificació comportaments, hàbits i estils de vida
Identificació de problemes o situacions d'estudi
Judici Diagnóstic
Judici Terapéutic |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Seguiment dels treballs individualitzats i de grup, amb el programa virtual Moodle. Tutories presencials obligatories planificades dintre del temari i horari de l'assignatura |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Exàmen d'habilitats pràctiques en l'aula de laboratori amb diferents escenaris, S'utilitzan llistes de comprovació amb paraules claus que expressen l'habilitat mostrada i la escala de qualificacions |
Apte- No apte |
Seminaris |
|
Desenvolupament en profunditat dels temes: de nen/nena neonat; adolescencia- sexualitat, la persona gran.
Presentació en classe; exposició oral; fundamentació documentals dels principis científics.
Análisis, discusió, conclusió
Elaboració d'una narrativa d'intronspecció en relació a les necessitats d'avanç, pertenença, actualització |
30% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració del Pla de treball grupal i/o individual
Recerca de fonts documentals
Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals
Análisi i discussió de les fonts documentals
Treball autónom i de grup
Cooperació amb el grup
Autoevalució individualitzada i grupal |
20% |
Treballs |
|
Treball: Judici Clínic |
20% |
Proves pràctiques |
|
Examen teòric pràctic |
apte-no apte |
Proves de desenvolupament |
|
Conceptes i principis científics impartits en classes magistrals, seminaris i PBL. Judici Clínic
L'estudiant desenvolupa en profundidat temes d'estudi, amb preguntes curtes o tipus test |
30%. |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació continuada. Les notes primera convocatoria d'avaluació continuada sortiran en la plataforma moodle. Segona convocatória es per recuperar les parts no superades o no presentades. Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir totes les proves i activitats aprovades ( proves objectives, seminaris, PBL (ABP), proves teóric-pràctiques. . Es recomana l'assistència a les classes magistrals. Els seminaris, tallers de laboratori i PBL (ABPs) són de caràcter obligatori. |
Bàsica |
, , ,
, , ,
, , ,
|
Acebedo Urdiales,S. Rodero Sánchez,V., Aguarón Garcia, MJ. Jimenez Herrera,M. Tio Molist, C. Vives Relats, C. Ricomá Muntanè, Roser. Pràctiques Clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciència de la Salut. Publicacions URV. Tarragona 2010 Alfaro-Lefevre,R. Aplicación del proceso enfermero. Barcelona: Masson: 2003 Aranguren, J.L. La vejez como autorrealización personal y social: Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto Nacional de Asuntos Sociales: 2009 Benner, P. Practica progresiva en enfermería. Manual de comportamiento profesional. Barcelona: Grijalbo: 1987 Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001 Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000 Gárcia López, M.; Rodriguez Ponce, C. y Toronjo Gómez, AM. Enfermeria del anciano. Ed. DAE (Grupo Paradigma), Madrid, Valencia: 2001 Generalitat de Catalunya. Protocol per l'asistencia normal. Departament de Salut: 2007 López, N. Curso Educativo afectivo-Sexual. La Coruña: Netbiblo: S.L. 2003 Llibre Blanc. Activitats preventives per la gent gran. Generalitat de Catalunya. Département de Sanitat i Seguretat Social. Barcelona: 1999 Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007 Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993 Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002 Kohan. ¿Qué es lo mejor de ser abuelos?. Grijalbo: Barcelona: 2005 Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008 Ribera, J.M: Gil, P. Alteraciones de los órganos de los sentidos en los ancianos. Clínicas Geriátricas. Madrid: Editores Médicos: 1994 Seguranyes, G. Enfermería Maternal. Barcelona: Doyma: 2000 Spencer, A; Nevad, J; Fichener-Rathus. Sexualidad Humana. Madrid: Pearson. Prentice Hall: 2005 Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005 Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998 Watson, J. Nursing. The Philosophy and Sciencie of Caring. Publishes by the University Press of Colorado. EE.UU: 2008 |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18204109 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18204004 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18204001 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18204009 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18204005 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència a classe. És obligatòria l'assistència als seminaris i PBL.
Per superar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprobades. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|