Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Distingir les situacions de gestació i part que impliquen dilemes ètics i la seva gestació en els aspectes de relació i lesgislació involucrats.
| | A3 |
Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i les criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement fins a l'adolescència, considerant la seva repercussió en el grup familiar.
| | A9 |
Analitzar les necessitats de les dones amb alteracions obstètriques i de les criatures amb problemes de salut en les seves dimensions física, psicològica i la seva repercussió en el context familiar.
Explicar maneres d'intervenció en les situacions identificades en les dones i/o criatures distingint les que impliquen el rol infermer.
Aplicar procediments en relació a primers auxilis, medicació i valoració del dolor en les criatures.
| | A19 |
Explicar el coneixement bàsic sobre les alteracions més freqüents a l'embaràs, part i puerperi incloent l'atenció i prevenció des d'una perspectiva holística.
Reconèixer signes i símptomes de les malalties més freqüents en les criatures incloent la prevenció.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 Atenció d’infermeria a l´inici de la gestació
|
1.1- Dona i embaras. Canvis anatómics i fisiológics
1.2- Control de l´embaràs al nostre medi. Consell reproductiu
1.3- Educación sanitaria a l´embaràs
1.4- Gestació de risc. Classificació. Evaluació del risc matern i perinatal.
|
TEMA 2 Els problemes de salut durant la gestació-1
|
2.1- Problemes hemorràgics durant la gestació. Avortament. Embaras ectópic. Placenta prèvia. Desprendiment precoç de placenta normoinserta
2.2- Diabetes i gestació. Clasificació. Protocol de screening i control de la diabetes
|
TEMA 3 Els problemes de salut durant la gestació-2
|
3.1- Estats hipertensius durant la gestación. Clasificació. Hipertensió crónica. Hipertensió intuida per l´embaras. Preeclampsia. Eclampsia. Síndrome de Hellp
3.2- Gestació múltiple i amenaça de part prematur
|
TEMA 4 Atenció d’infermeria en les complicacions durant el treball de part i alumbrament
|
4.1- Atenció d´infermeria al part normal. Cures inmediates al nounat. Mètode cangur
4.2 - Analgèsia i anestèsia durant el treball de part
4.3- Part distócic
Distòcies dinámicas, distòcies mecàniques i alteracions de l´estàtica fetal
Instrumentació obstètrica i cesària
|
TEMA 5 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-1
|
5.1- Canvis anatòmics i fisiológics al puerperi
5.2- Cures al postpart inmediat
5.3- Infecció puerperal. Infecció urinaria.
|
TEMA 6 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-2
|
6.1- Fisiologia de la lactància.Problemes durant la lactància. Mastitis, ingurgitació, clivelles.
6.2- Alteracions psicològiques al puerperi. Depresió postpart. Psicosi puerperal. Procés de dol a la maternidad
|
TEMA 7 Atenció d'infermeria al nadó |
7.1- Protocol d'actuació d'infermeria a sala de parts: Reanimació del nadó a sala de parts, Test d'Apgar, exploració del neonat, problemes de lactància.
7.2- Complicacions perinatals: traumatismes, malformacions, malalties congènites, icterícia neonatal.
7.3- Nadó d'alt risc. Cuidatges a la família del nadó d'alt risc. |
TEMA 8 Atenció d'infermeria en la primera infància |
8.1- Deshidratació.
8.2- Eritema del bolquer i candidiasi.
8.3- Alteració de la son..
8.4- Problemes d'audició i parla.
8.5- Problemes de visió.
8.6- Accidents i intoxicacions en la infància. |
TEMA 9 Atenció d'infermeria en al edat escolar |
9.1- Enuresi i encopresi.
9.2- Trastorns de la conducta.
9.3- Mononucleosi infecciosa.
9.4- Febre i convulsió febril. |
TEMA 10 Atenció d'infereria en la pubertat i adolescència |
10.1- Depressió i suïcidi.
10.2- Fracàs escolar.
10.3- Consum de substàncies tòxiques. |
TEMA 11 Tècniques d'infermeria en l'edat pediàtrica. |
11.1- Pressa de constants vitals.
11.2- Recollida de mostres.
11.3- Immobilització.
11.4- Administració de medicaments. |
Tallers |
Taller 1.- Cures d´infermeria a Sala de Parts. Coneixement de l´entorn
Taller 2.- El suport a la lactància, com resoldre dubtes.
Taller 3- Per determinar
Taller 4.-RCP neonatal i pediàtrica.
Taller 5.-Canalització i fixació de via pediàtrica
Taller 6- Per determinar |
Seminaris |
Seminari 1.- Gestació de risc. Classificació. Avaluació de risc matern i perinatal. Casos pràctics.
Seminari 2.- Cures al post part immediat a la planta d'hospitalització.
Seminari 3.- Alteracions psicologiques al puerperi, com millorar el seu diagnòstic.
Seminari 4.- Partos distócicos
Seminari 5.- Accidents i intoxicacions en la infància.
Seminari 6.- El nen hospitalitzat.
Seminari 7.- Atenció d'infermeria davant el nen amb febre.
Seminari 8.- Consum de substàncies tòxiques. |
ABPs |
ABP 1.- Educació sanitària a l'embaràs. Consell reproductiu.
APB 2.- Debut diabètic en el nen. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
22 |
23 |
45 |
Simulació |
|
12 |
12 |
24 |
Seminaris |
|
18 |
18 |
36 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
8 |
8 |
16 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
18 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts
Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Funcionament de l´assignatura i criteris d´avaluació |
Sessió Magistral |
Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics
|
Simulació |
Tallers on es treballen situacions reals de la pràctica infermera. |
Seminaris |
Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudis de situacions pràctiques per aprofundir en les alteracions de la salut i els cuidatges d'infermeria.
|
Presentacions / exposicions |
Exposició oral a l'aula, d'un tema treballat.
Avaluació a l'aula. |
Atenció personalitzada |
Es realitzarà una atenció personalitzada als alumnes per facilitar el seu aprenentatge. |
Descripció |
Es faran tutories personalitzades de recolçament i resolució de problemes de l'alumne i monitorització dels treballs |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es valorarà l'assistència, la participació i les aportacions al grup.
Es valorara el lliurament dels treballs realitzats a l'aula. |
Seminaris, simulacions i sessions magistrals representaran el 60% de la nota |
Simulació |
|
Es valorarà l'assistència, la participació i les aportacions al grup.
Es valorara el lliurament dels treballs realitzats a l'aula. |
Seminaris, simulacions i sessions magistrals representaran el 60% de la nota |
Seminaris |
|
Es valorarà a partir d'una prova objectiva tipus test. |
Seminaris, simulacions i sessions magistrals representaran el 60% de la nota |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Es valorarà el compromís, participació i aportacions al grup; l'aprofundiment dels continguts i l'assoliment dels objectius planificats en el grup de treball. |
20% |
Presentacions / exposicions |
|
Realització d'un treball escrit en grup d'aprofundiment sobre un tema proposat pel professorat.
Exposició a l'aula mitjançant mètodes audiovisuals. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els ABPs son d´assistència obligatòria ja que mitjançant aquesta metodologia s´avaluen competències que només poden ser valorades a l´aula. La no assistència implica no superar l´assignatura. Per superar l'assignatura mitjançant l´avaluació continuada, l´alumne haurà de superar el 60% en cada una de les proves per fer mitja amb la resta. Si alguna de les parts no s'ha assolit l'alumne es tindrà de presentar d´aquella part en segona convocatòria. Si es tracta de la prova test, es presentaran a l´esmentada prova el dia senyalat al Docnet en segona convocatòria. Si es tracta del no lliurament del treball als terminis establerts o treball suspès, s´haurà de lliurar el treball el dia senyalat al Docnet en segona convocatòria i fer una prova de preguntes curtes del tema del treball. En cap cas es podrà utilitzar mòbil a classe |
Bàsica |
|
Aguilar Cordero, M.J. Tratado de enfermería infantil cuidados pediátricos. Madrid. Elsevier.2003 Didona, N A.; Marks MG.; Kumm, R.: Enfermería Maternal. México: McGraw-Hill Interamericana 1997 Garcés, B. Manual de
procediments i tècniques d’infermeria pediàtrica. Tarragona. Servei de
publicacions Universitat Rovira i Virgili. 1998 Mompart García, M.P. la enfermería viva. Actualizaciones. Madrid. DAE. 2006 Olds, S.; London,M.; Ladewing, P.; Enfermeria Maternal I y II. Madrid: 2000 Pritchard, A.; Maldonald, P.; Williams Obstetricia. Barcelona: Salvat 2002 Seguranyes, G.; Enfermería maternal. Barcelona: Masson Salvat 2000 Behrman, KliegmaN, Jenson. Nelson Tratado de pediatría I y II. Madrid: McGraw-Hill- Interamericana: 2000 Waechter, E.H. Enfermería pediátrica I y II. Méjico: McGraw-Hill-Interamericana 1993 Wong, D.L. Enfermeria pediátrica. Madrid: Mosby/Doyma. 1995
|
Complementària |
|
Es proporcionarà bibliografia específica. |
|
Altres comentaris |
Us encoratjo a estudiar dia a dia i a consultar les fonts bibliogràfiques recomanades. El material power point es una guia per al professor i en cap cas pot ser considerat l´unica font d´estudi. Les explicacions donades a classe per els professors i les lectures d´articles recomanades forman també part de la materia evaluable |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|