DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA Codi 18224102
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Únic primer quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
Adreça electrònica sonia.ortiz@urv.cat
sagrario.chacon@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
Professors/es
ORTIZ CARO, SONIA
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura es centra en l'atenció d'infermeria davant les alteracions de salut de dos grups de població. D'una banda les dones durant el procés reproductiu de l'embaràs, part i puerperi, i de l'altra, en la infància i adolescència. Es proporcionaran coneixements a nivell d'infermera generalista que permetin a l'alumnat donar cures des d'una perspectiva integral considerant les implicacions familiars, socials i culturals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Distingir les situacions de gestació i part que impliquen dilemes ètics i la seva gestació en els aspectes de relació i lesgislació involucrats.
 A3 Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i les criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement fins a l'adolescència, considerant la seva repercussió en el grup familiar.
 A9 Analitzar les necessitats de les dones amb alteracions obstètriques i de les criatures amb problemes de salut en les seves dimensions física, psicològica i la seva repercussió en el context familiar.
Explicar maneres d'intervenció en les situacions identificades en les dones i/o criatures distingint les que impliquen el rol infermer.
Aplicar procediments en relació a primers auxilis, medicació i valoració del dolor en les criatures.
 A19 Explicar el coneixement bàsic sobre les alteracions més freqüents a l'embaràs, part i puerperi incloent l'atenció i prevenció des d'una perspectiva holística.
Reconèixer signes i símptomes de les malalties més freqüents en les criatures incloent la prevenció.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 Atenció d’infermeria a l´inici de la gestació
1.1- Dona i embaras. Canvis anatómics i fisiológics
1.2- Control de l´embaràs al nostre medi. Consell reproductiu
1.3- Educación sanitaria a l´embaràs
1.4- Gestació de risc. Classificació. Evaluació del risc matern i perinatal.
TEMA 2 Els problemes de salut durant la gestació-1
2.1- Problemes hemorràgics durant la gestació. Avortament. Embaras ectópic. Placenta prèvia. Desprendiment precoç de placenta normoinserta
2.2- Diabetes i gestació. Clasificació. Protocol de screening i control de la diabetes
TEMA 3 Els problemes de salut durant la gestació-2
3.1- Estats hipertensius durant la gestación. Clasificació. Hipertensió crónica. Hipertensió intuida per l´embaras. Preeclampsia. Eclampsia. Síndrome de Hellp
3.2- Gestació múltiple i amenaça de part prematur
TEMA 4 Atenció d’infermeria en les complicacions durant el treball de part i alumbrament
4.1- Atenció d´infermeria al part normal. Cures inmediates al nounat. Mètode cangur
4.2 - Analgèsia i anestèsia durant el treball de part
4.3- Part distócic
Distòcies dinámicas, distòcies mecàniques i alteracions de l´estàtica fetal
Instrumentació obstètrica i cesària


TEMA 5 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-1
5.1- Canvis anatòmics i fisiológics al puerperi
5.2- Cures al postpart inmediat
5.3- Infecció puerperal. Infecció urinaria.
TEMA 6 Atenció als problemas de salut durant el puerperi-2
6.1- Fisiologia de la lactància.Problemes durant la lactància. Mastitis, ingurgitació, clivelles.
6.2- Alteracions psicològiques al puerperi. Depresió postpart. Psicosi puerperal. Procés de dol a la maternidad




TEMA 7 Atenció d'infermeria al nadó 7.1- Protocol d'actuació d'infermeria a sala de parts: Reanimació del nadó a sala de parts, Test d'Apgar, exploració del neonat, problemes de lactància.
7.2- Complicacions perinatals: traumatismes, malformacions, malalties congènites, icterícia neonatal.
7.3- Nadó d'alt risc. Cuidatges a la família del nadó d'alt risc.
TEMA 8 Atenció d'infermeria en la primera infància 8.1- Deshidratació.
8.2- Eritema del bolquer i candidiasi.
8.3- Alteració de la son..
8.4- Problemes d'audició i parla.
8.5- Problemes de visió.
8.6- Accidents i intoxicacions en la infància.
TEMA 9 Atenció d'infermeria en al edat escolar 9.1- Enuresi i encopresi.
9.2- Trastorns de la conducta.
9.3- Mononucleosi infecciosa.
9.4- Febre i convulsió febril.
TEMA 10 Atenció d'infereria en la pubertat i adolescència 10.1- Depressió i suïcidi.
10.2- Fracàs escolar.
10.3- Consum de substàncies tòxiques.
TEMA 11 Tècniques d'infermeria en l'edat pediàtrica. 11.1- Pressa de constants vitals.
11.2- Recollida de mostres.
11.3- Immobilització.
11.4- Administració de medicaments.
Tallers Taller 1.- Cures d´infermeria a Sala de Parts. Coneixement de l´entorn
Taller 2.- El suport a la lactància, com resoldre dubtes.
Taller 3- Per determinar
Taller 4.-RCP neonatal i pediàtrica.
Taller 5.-Canalització i fixació de via pediàtrica
Taller 6- Per determinar
Seminaris Seminari 1.- Gestació de risc. Classificació. Avaluació de risc matern i perinatal. Casos pràctics.
Seminari 2.- Cures al post part immediat a la planta d'hospitalització.
Seminari 3.- Alteracions psicologiques al puerperi, com millorar el seu diagnòstic.
Seminari 4.- Partos distócicos
Seminari 5.- Accidents i intoxicacions en la infància.
Seminari 6.- El nen hospitalitzat.
Seminari 7.- Atenció d'infermeria davant el nen amb febre.
Seminari 8.- Consum de substàncies tòxiques.
ABPs ABP 1.- Educació sanitària a l'embaràs. Consell reproductiu.
APB 2.- Debut diabètic en el nen.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A9
A19
C5
22 23 45
Simulació
A3
A9
12 12 24
Seminaris
A3
A9
18 18 36
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A9
A19
C5
8 8 16
Presentacions / exposicions
A1
A3
C5
4 18 22
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts
Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Funcionament de l´assignatura i criteris d´avaluació
Sessió Magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics

Simulació Tallers on es treballen situacions reals de la pràctica infermera.
Seminaris Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudis de situacions pràctiques per aprofundir en les alteracions de la salut i els cuidatges d'infermeria.
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula, d'un tema treballat.
Avaluació a l'aula.
Atenció personalitzada Es realitzarà una atenció personalitzada als alumnes per facilitar el seu aprenentatge.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades de recolçament i resolució de problemes de l'alumne i monitorització dels treballs

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A9
A19
C5
Es valorarà l'assistència, la participació i les aportacions al grup.
Es valorara el lliurament dels treballs realitzats a l'aula.
Seminaris, simulacions i sessions magistrals representaran el 60% de la nota
Simulació
A3
A9
Es valorarà l'assistència, la participació i les aportacions al grup.
Es valorara el lliurament dels treballs realitzats a l'aula.
Seminaris, simulacions i sessions magistrals representaran el 60% de la nota
Seminaris
A3
A9
Es valorarà a partir d'una prova objectiva tipus test. Seminaris, simulacions i sessions magistrals representaran el 60% de la nota
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A9
A19
C5
Es valorarà el compromís, participació i aportacions al grup; l'aprofundiment dels continguts i l'assoliment dels objectius planificats en el grup de treball. 20%
Presentacions / exposicions
A1
A3
C5
Realització d'un treball escrit en grup d'aprofundiment sobre un tema proposat pel professorat.
Exposició a l'aula mitjançant mètodes audiovisuals.
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els ABPs son d´assistència obligatòria ja que mitjançant aquesta metodologia s´avaluen competències que només poden ser valorades a l´aula. La no assistència implica no superar l´assignatura.

Per superar l'assignatura mitjançant l´avaluació continuada, l´alumne haurà de superar el 60% en cada una de les proves per fer mitja amb la resta.

Si alguna de les parts no s'ha assolit l'alumne es tindrà de presentar d´aquella part en segona convocatòria.

Si es tracta de la prova test, es presentaran a l´esmentada prova el dia senyalat al Docnet en segona convocatòria.

Si es tracta del no lliurament del treball als terminis establerts o treball suspès, s´haurà de lliurar el treball el dia senyalat al Docnet en segona convocatòria i fer una prova de preguntes curtes del tema del treball.

En cap cas es podrà utilitzar mòbil a classe


Fonts d'informació

Bàsica

Aguilar Cordero, M.J. Tratado de enfermería infantil cuidados pediátricos. Madrid. Elsevier.2003
Didona, N A.; Marks MG.; Kumm, R.: Enfermería Maternal. México: McGraw-Hill Interamericana 1997

Garcés, B. Manual de procediments i tècniques d’infermeria pediàtrica. Tarragona. Servei de publicacions Universitat Rovira i Virgili. 1998

Mompart García, M.P. la enfermería viva. Actualizaciones. Madrid. DAE. 2006

Olds, S.; London,M.; Ladewing, P.;  Enfermeria Maternal I y II. Madrid: 2000

Pritchard, A.; Maldonald, P.; Williams Obstetricia. Barcelona: Salvat 2002
Seguranyes, G.; Enfermería maternal. Barcelona: Masson Salvat 2000
Behrman, KliegmaN, Jenson. Nelson Tratado de pediatría I y II. Madrid: McGraw-Hill- Interamericana: 2000
Waechter, E.H. Enfermería pediátrica I y II. Méjico: McGraw-Hill-Interamericana 1993
Wong, D.L. Enfermeria pediátrica. Madrid: Mosby/Doyma. 1995

 

Complementària

Es proporcionarà bibliografia específica.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Us encoratjo a estudiar dia a dia i a consultar les fonts bibliogràfiques recomanades. El material power point es una guia per al professor i en cap cas pot ser considerat l´unica font d´estudi. Les explicacions donades a classe per els professors i les lectures d´articles recomanades forman també part de la materia evaluable
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent