DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA JOVENTUT Codi 18224103
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
Adreça electrònica lourdes.rubio@urv.cat
sonia.mariscal@urv.cat
alba.roca@urv.cat
encarnacion.iglesias@urv.cat
Professors/es
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
MARISCAL GONZÁLEZ, SONIA
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
IGLESIAS RIERA, ENCARNACIÓN
Web http://carme.tio@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura tracta dels problemes de salut mes prevalent-se en la persona jove, considerant imprescindible conèixer la realitat actual i els processos canviants que afecten a la salut en aquesta etapa

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitzar els comportaments de risc per a la salut dels joves reflexionant sobre els judicis de valor i el propi comportament.
Conèixer les implicacions legals del concentiment informat en el menor madur.
 A5 Demostrar maniobres de primers auxilis i de RCP bàsica.
 A7 Reflexionar sobre la violència, sexualitat, aliments, tòxics i falta de percepció del risc i la seva associació amb els problemes més freqüents de salut en el jove.
 A8 Identificar els problemes de salut prevalents en el jove contextualitzant-los en els diferents àmbits assistencials.
Explicar les alteracions de salut del jove, factors associats incloent la prevenció, i les implicacions físiques, psicològiques, en el personal i en el familiar.
 A9 Reconèixer les necessitats del jove i la seva família en els problemes de salut estudiats i explorar maneres d'ajuda.
Explicar les maneres d'intervenció en les situacions identificades en els joves distingint les quals impliquen el rol infermer.
 A13 Aplicar procediments en relació a primers auxilis, ferides, teràpia nutricional i fàrmacs (administració i càlcul de dosis).
Aplicar valoracions en relació als problemes de salut tractat: dolor, ferides, nutricionals, de primers auxilis...
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut de l'adult jove Anàlisis epidemiològic en quant a la prevelencia dels problemes de salut en l’adult jove. La discussió sobre les conductes de rics i altres factors implicats permetrà a l'alumne contactar amb la pròpia vivència personal, atès que la seva edat sol correspondre al grup de població estudiada.
Unitat temàtica II: Vivències i problemes de salut per les conductes de rics que comporten lesions traumàtiques Factors que confluïxen en la presentació de lesions traumàtiques. La falta de percepció del risc o el consum de substàncies addictives, són factors de l'estil de vida del jove associats a aquests problemes de salut. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre lesions i traumatismes freqüents. Intervenció segons el tipus de lesió.
Valoració estat general a nivell de primers auxilis i el procés en una situació d'ingrés hospitalari. Valoració nivell consciencia. Valoració ferides. Valoració del dolor en el sentit global del concepte..
El procés quirúrgic. El consentiment informat del menor madur. Intervencions traumatològiques. Asèpsia. Ferides. Prevenció infecció nosocomial.
Aspectes psicosocials implicats en la vivència de l'ansietat davant el ingrés, la intervenció quirúrgica , dolor, i situació de crisi familiar.
Unitat temàtica III: Vivències i problemes de salut pel consum de substàncies addictives En aquesta unitat els alumnes aprofundeixen en els problemes de salut derivats del consum de substància addictives. Es desenvolupen conceptes com: droga, substància psicoactiva, dependència, tolerància, toxicitat i síndrome d'abstinència. En el treball dels continguts es tenen en compte els criteris diagnòstics del DSM-IV i el CIE-10 i s'analitzen els efectes físics, conductuals, familiars i socials que comporten.
Un aspecte a destacar en el treball del rol infermer és el anàlisis i reflexió sobre els propis sentiments i actituds enfront de les persones amb trastorns per utilització de substàncies psicoactives donada la repercussió que aquests tenen en la qualitat de la cura.
Unitat temàtica IV: Vivències i problemes de salut per les conductes de rics en l'alimentació En aquesta unitat els alumnes reflexionen sobre la interrelació de factors que confluïxen en els estats de malnutrició en el jove.
Es desenvolupen els conceptes teòrics i pràctics associats a l'anorèxia, bulímia i obesitat com problemes de salut predominant en el jove. S'analitzen factors psicosocials i culturals, ressaltant el increment d'aquests problemes en relació als hàbits i estils de vida i a l'equilibri emocional com crisi de desenvolupament en el jove.
Les dietes hipercalòriques i falta d'exercici o fenòmens com el culte per la imatge corporal, l'aïllament o l'autoestima són factors claus a aprofundir.
Els alumnes aprenen també a fer valoracions sistemàtiques a nivell nutricional i habilitats de procediments terapèutics relacionats amb la nutrició.
Unitat
temàtica V: Vivències, situacions i problemes de salut per les conductes de rics en las relacions sexuals i lèsprexió de la sexualitat
Com afecta la malaltia en l'expressió de la sexualitat i quines alteracions es poden produir en ella. Malalties de transmissió sexual com el VIH/SIDA entre altres i les conductes de risc que poden produir aquestes malalties de transmissió sexual.
Unitat temàtica VI: Vivències i problemes de salut relacionats amb la cronicitat del jove Aquest tema ha de servir a l'alumne per a reflexionar sobre la cronicitat i les malalties associades en el jove. Es revisaran dades epidemiològiques en busca dels problemes de salut predominants amb aquest caràcter.
En el seu estudi es tindrà en compte que el diagnòstic d'un problema de salut amb caràcter de cronicitat suposa un important impacte per al jove i la seva família per les associacions que les persones fan sobre dels canvis en els seus hàbits i estils de vida. Es reflexionarà també a prop de l'excel•lent posició i compromís infermer en l'equip de salut, perquè el jove aprengui sobre la seva cura de manera que pugui afrontar la incertesa, viure amb autonomia i qualitat de vida.
Es desenvoluparà conceptes teòrics i pràctics bàsics sobre la diabetis especialment sobre la tipus I per ser la patologia predominant associada a la cronicitat en el jove, i també sobre la diabetis tipus II per el increment actual en el jove associat als canvis en l'estil de vida

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A7
A8
A9
34 42 76
Seminaris
A1
A7
A8
A9
B4
C5
16 24 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
A7
A8
A9
B4
12 30 42
Pràctiques a laboratoris
A1
A5
A7
A8
A9
A13
B4
24 33 57
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
A1
A5
A7
A8
A9
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura on s'explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives
Seminaris Treball i participació activa dels alumnes sobre temes concrets
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris segons els objectius del tema
Pràctiques a laboratoris Demostració pràctica i assaig d'habilitats de procediments relacionats amb el tema
Atenció personalitzada Resolució de dubtes personals i necessitats d'aprenentatge en horari d'atenció a l'alumne prèviament establert o mtijançant cita prèvia.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es planteja de forma individual/voluntària, es a dir, els alumnes podent consultar els seus dubtes i necessitats d'aprenentatge, en l'horari d'atenció a l'alumne previament establert o demanant cita

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A1
A7
A8
A9
B4
C5
Els seminaris s'avaluaran mitjançant proves tipus test. La categoria s'aprova amb un 5 de mitjana. 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
A7
A8
A9
B4
Assistència, participació, habilitats de cerca i treball grupal. 20%
Pràctiques a laboratoris
A1
A5
A7
A8
A9
A13
B4
Examen sobre aspectes pràctics de les les diferents pràctiques realitzades als laboratoris. La categoria s'aprova amb un 5 de mitjana. Per poder fer mitja entre les diferents proves, cal treure com a mínim un 4 de cadascuna d'elles. 20%
Proves mixtes
A1
A5
A7
A8
A9
Es realitzaran dues proves escrites que poden ser tipus test o preguntes curtes.
Una de les proves es realitzarà a meitat de curs i l'altre a final de curs. En cadascuna de les proves s'avaluaran coneixements sobre la matèria donada en seminaris, ABP i classes magistrals.
Cadascuna de les proves valdrà un 20% del total de l'assignatura.
40 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria la nota final de l'assignatura resultarà de la suma ponderada de cada una de les parts. Per aprovar l'assignatura cal treure un 5 i s'ha de tenir com a mínim un 5 del conjunt de les proves mixtes, de les proves de seminaris i de les proves pràctiques. Pel que fa a la categoria "proves mixtes", es podrà fer promig sempre que en cadascuna de les proves (2) s'obtingui, com a mínim, una nota de 4,5. Altrament (alguna prova amb nota menor de 4,5) no es podrà promitjar la categoria i caldrà recuperar les parts que es tenen suspeses.

Pel que fa a la categoria de proves pràctiques, per poder fer mitja entre les diferents proves, cal treure com a mínim un 4 de cadascuna d'elles

Pel que fa als seminaris, no hi ha requisits per poder promitjar les notes de les diferents proves de la categoria.

En segona convocatòria:

-Les proves mixtes es recuperaran amb el mateix tipus d'examen. Es considerarà aprovada aquesta categoria amb els mateixos criteris que en la primera convocatòria.

-La prova pràctica es recuperarà amb la realització d'una nova prova pràctica de l'estil de les que es fan en la primera convocatòria. Es considerarà aprovada aquesta categoria amb els mateixos criteris que en la primera convocatòria.

-Pel que fa a l'aprenentatge basat en problemes no són recuperables en segona convocatòria

-Pel que fa als seminaris, i en cas que s'hagin de recuperar, es farà una prova tipus test o de preguntes curtes i es considerarà aprovada aquesta categoria amb els mateixos criteris que en la primera convocatòria.

.


Fonts d'informació

Bàsica LeMone P. y Burke K. , Enfermería Medicoquirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol.), 2009, Madrid. Pearson Educatión
Williams L. S. y Hoper P, Enfermería medicoquirúrgica, 2009, Madrid. McGrawHill
Fuente (de la) M. (Coord), Enfermría Médico-quirúrgica (3 vol), 2009, Madrid. DAE: (Paradigma)
Gonzalez I.C. y Herrero A., Procedimientos y técnicas de Enfermería, 2008, Madrid: DAE
, , ,
Administración de medicamentos y cálculo de dosis, Zabalegui A, Mangues I, Molina JV y Toneu L, última edició diosponible, Masson

Complementària Zabalegui A, Mangues I, Molina JV. Toneu L., Administración de medicamentos y cálculo de dosis, 2005, Barcelona. Masson
Bastos F. Valle J, Diccionario enciclopedica ilustrado de traumatología, 2007, Monsa Praima ediciones
Lorenzo P, Drogodependencias, 2009, Madrid: Panamericana
Rigol A. y Ugalde M., Enfermería de Salud Mental y Psiquiatria, 2001, Barcelona: Masson
Pagana K. D., Guía de pruebas diagnosticas y de laboratorio, 2008, Madird: Mosby
Phillips N, Técnicas de Quirofano, 2005, Barcelona: Elsevier
Ruiz J, Martín MªC, y García R, Procedimientos y técnicas de Enfermeía, 2006, Barcelona: Edi Rol
Ronald M. , Tratamiento práctico de fracturas, 2003, Madrid: Elsevier

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent