Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tema |
Subtema |
UNITAT I: TERAPÈUTICA MEDICAMENTOSA. GENERALITATS |
Tema 1-. Farmacologia clínica. Concepte de fàrmac. Fonts d'obtenció dels medicaments. Concepte de Farmacocinètica i Biodisponibilitat.
Tema 2-. Farmacocinètica: vies d’administració
Tema 3-. Farmacocinètica: absorció, distribució.
Tema 4-. Farmacocinètica: biotransformació i eliminació de fàrmacs.
Tema 5-. Farmacodinàmica: mecanisme d'acció dels fàrmacs, relació dosi-efecte. Interaccions.
Tema 6-. Reaccions adverses dels medicaments. Iatrogènia.
Tema 7-. Concepte d'abús, dependència, addicció i toxicitat dels fàrmacs. Intoxicacions
Tema 8-. Adherència al tractament |
UNITAT II. FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM I PERIFÈRIC. |
Tema 9-. Fàrmacs simpaticomimètics. Fàrmacs simpaticolítics.
Tema 10-. Fàrmacs parasimpaticomimètics i parasimpaticolítics. Placa Motriu: bloquejants neuromusculars. |
UNITAT III. SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PSICOFARMACOLOGIA |
Tema 11-. Relaxants musculars centrals. Benzodiacepines. Antiepilèptics.
Tema 12-. Antiparkinsonians. Psicofarmacologia: alucinògens. Nootrops. Antidepresius. Antipsicòtics. Ansiolítics.
Tema PA-. Fàrmacs anestèsics. Concepte d'anestèsia.
|
UNITAT IV. FARMACOLOGIA DEL DOLOR I LA INFLAMACIÓ |
Tema 13 i cas clínic -. Tractament del dolor i la inflamació. Us en la utilització clínica.
Tema 14 i cas clínic-. Tractament del dolor i la inflamació. Abús en la utilització clínica.
|
UNITAT V. FARMACS ANTIINFECIOSOS. |
Tema 15-. Aspectes generals en el tractament de les infeccions. Mecanismes d'acció dels antiinfecciosos i resistències bacterianes. Antibiòtics de reserva. Grups d’antiinfecciosos.
Tema PA.- Antisèptics i desinfectants.
Tema 16.- Antibiòtics: Principals indicacions, efectes adveroso i interaccions dels Betalactàmics.
Tema 17.- Antibiòtics: Principals indicacions, efectes adveroso i interaccions dels Macròlids, Aminoglucòsids.
Tema 18.- Antibiòtics: Principals indicacions, efectes adveroso i interaccions dels Quinolones i Glicopèptids. Altres antibiòtics.
Tema PA i Cas clínic.- Antifúngics. Antiparasitaris. Quimioteràpia de la tuberculosi. Antivírics. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la SIDA. |
UNITAT VI. FARMACOLOGIA DE L'APARELL RESPIRATORI |
Tema PA i cas clínic-. Antitussígens. Broncodilatadors. Expectorants. Antihistamínics H1. |
UNITAT VII. SISTEMA CARDIOVASCULAR |
Tema 19-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: Digoxina, IECA.
Tema 20-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: ARAII, antagonistres del calci.
Tema 21-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: nitrats.
Tema 22.- Fàrmacs utilitzats en el tractament de la coagulació. |
UNITAT VIII. FÀRMACS RELACIONATS AMB L'EQUILIBRI HIDROSALI |
Tema PA-. Hidroelectroteràpia. Nutrició enteral i parenteral
Tema PA-. Diürètics.
|
UNITAT IX. FARMACOLOGIA DE L'APARELL DIGESTIU |
Tema PA-. Fàrmacs utilitzats en la malaltia ulcerosa.
Tema PA-. Farmacologia de la secreció biliar. Antiemètics.
Tema PA-. Antidiarreics. Fàrmacs en el tractament del restrenyiment o constipació. Laxants. |
UNITAT X. FARMACS RELACIONATS AMB L'ALTERACIO DE L'EQUILIBRI HORMONAL I METABOLIC. |
Tema 23-. Hormones hipofisàries i hipotalàmiques: Generalitats, Adenohipòfisi, Neurohipòfisis. Hormona del creixement, Hormones tiroïdals.
Tema 24-. Hormones de l'escorça suprarenal: glucocorticoides i mineralcorticoides.
Tema 25-. Hormones de l'escorça suprarenal: Hormones sexuals I.
Tema 26-. Hormones de l'escorça suprarenal: Hormones sexuals II.
Tema 27-. Antidiabètics: insulina, hipoglucemiants orals.
Tema 28-. Antigotosos. Antiateromatosos.
Tema 29-. Metabolisme del calci i del fòsfor.
Tema 30-. Fàrmacs antianèmics. |
UNITAT XI. QUIMIOTERAPIA ANTINEOPLÀSTICA |
Tema Taller-. Quimioteràpia oncològica. Citostàtics. |
DEBATS (PREGUNTES APLICATIVES) |
Debat 1-. Infeccions. SIDA
Debat 2-. Unitat VIII, tema antiemetics, antidiarreics, laxants
Debat 3-. HTA, coagulació, diabetes, antigotosos, anestèsics, anestèsics
Debat 4-. Digestiu (ulcera), respiratori
|
Tallers |
Taller 1-. Fons d’informació
Taller 2-. Formes farmacèutiques i administració de medicaments
Taller 3-. Maneig de citostàtics.
Taller 4-. Dosificació
|
sessions de Cas clínic |
Integra: Adherència al tractament. Informació medicaments. Pla terapèutic. Informació al malalt/cuidador. Educació a la població.
4 sessions:
Sessió 1. Presentació, adherència i cerca informació (informàtica)
Sessió 2. Interaccions i dosificació del cas clínic
Sessió 3. Pla terapèutic del cas clínic
Sessió 4. Presentació del cas clínic
|
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa: continguts, material i activitats a desenvolupar per l’alumne de forma independent i en grup. Explicació del procés d’avaluació: proves i activitats avaluables. Explicació del funcionament de les tutories (lloc i horaris). |
Sessió Magistral |
Sessions magistrals, proporcionant-li a l’alumne els esquemes, preguntes aplicatives i bibliografia en l’espai del moodle.
|
Pràctiques a laboratoris |
3 tallers en grups reduïts sobre:
- formes farmaceutiques i administració de medicaments
- normes generals de manipulació de citostàtics i càlculs a realitzar en la seva preparació
- càlculs de dosificació
Treball en grup de 20 alumnes
Avaluació a l'aula, assistència obligatòria
|
Debats |
Debats: Sessions de seminaris, per la discussió de preguntes aplicatives en grup reduït, algunes unitats treballades exclusivament amb aquesta metodologia. Treball en grups de 20 alumnes.
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessió sobre fonts d'informació a l'aula d'informàtica amb supòsits pràctics.
Assistència obligatòria |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Assignació d’un cas clínic per grups de 5-6 alumnes.
Cada alumne del grup ha de buscar informació sobre un medicament del cas clínic i respondre a unes preguntes.
Tot el grup ha de fer la programació horària de l’administració de medicaments al pacient, adequar la informació al llenguatge del pacient i a la població en general.
Exposició oral del cas clínic
Per al desenvolupament de les pràctiques es proporciona un llibre de pràctiques que l’alumne haurà de lliurar complimentat al professor per a la valoració final.
assistència obligatòria |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S'avaluarà durant les sessions presencials de forma individual i col·lectiva.
Assistència obligatòria |
15 |
Debats |
|
En els seminaris de les preguntes aplicatives s'avaluarà l’assistència (obligatòria), la participació activa i les respostes dels alumnes a les preguntes del debat conegudes i altres de noves.
Aquesta nota serà conjuntament a la prova tipus test el que permetrà aprovar el bloc de coneixements per l'avaluació continuada |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
S'avaluara la participació del estudiant i la resolució del suposit pràctic plantejat.
Assistència obligatòria |
2,5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
L'estudiant serà avaluat durant les sessions presencials:
- sessió d'informació dels medicaments i dosificació
- sessió pla terapèutic
- exposició del cas
i també s'avalarà el treball presentat per escrit de forma individual i col·lectiva.
Assistència obligatòria |
30 |
Proves objectives de tipus test |
|
Continguts teòrics:
Desenvolupament de dues proves amb 40 qüestions de tipus test amb 5 opcions de resposta amb una sola correcta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0.25 punts.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes i tenir una nota mínima de 3,5 sobre una puntuació de 10 en cada prova per fer promig amb les altres notes
|
40 |
Altres |
|
Qüestionari moodle sobre dosificació |
2,5 |