Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A9 |
Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació en l'atenció al pacient i família
| | A11 |
Mostrar una actitud reflexiva davant les diferents situacions de cures.
Utilitzar les fonts documentals i els registres bàsics.
| | A12 |
Demostrar a través de les intervencions com preserva la intimitat i confidencialitat
| | A13 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que ho reben i per a ells mateixos
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
| | B7 |
Aprofundir en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que tenen com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a la persona al llarg del cicle vital.
Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics de les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals en Infermeria, Infermeria Bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.
Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com a eix transversal el factor cuidatge.
“Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural, espiritual de sostentació, protecció i/o correcció”.
Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi al confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut.
|
Estades de tres setmanes en Instituciones sanitàries: Hospitals, socio-sanitaris; Geriàtrics.
Apliació de Cuidatges bàsics a pacients i familia.
Sessions Clíniques, tutoritzades per la professora.
Seguiment del portafolis de l'estudiant |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
32 |
30 |
62 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
4 |
7 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la matéria d'Infermeria Básica, es realitzen tallers de laboratori per introduir a l'estudiant en l'aplicació de cuidatges básics en la práctica assistencial.
Presentació del tutor/a de práctiques.
Explicació: Realitat assistencial, normes de comportament ètic, estétic, institucionals, així com el pérfil de les persones a "tenir curar de".
Lliurament i explicació de la documentació del treball de pràctiques: Portafolis
Explicació de la metodologia, de preparació i exposició de les sessions clíniques |
Pràctiques clíniques |
Pràctiques Clíniques: (60 hores) Es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a las competències i resultats d’aprenentatge, que ha d’adquirir l’alumne de primer curs.
En el procés d’aprenentatge de l’assignatura "Introducció a les pràctiques clíniques", l’estudiant té assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, la gestió de la unitat, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.
Treball autònom autoritzat per el professor/a d'universitat: recerca i estudi de documentació, maneig vademécum, elaboració memòria/ portafolis: (15 hores) Portafolis que inclourà: objectius personals, pla de treball, diari de camp, cicles reflexius, estudi de casos, observacions clíniques.
Presentació al grup del treball realitzat per l’alumne per a la seva anàlisi, discussió i emergència de continguts.
|
Descripció |
En el procés d’aprenentatge de l’ assignatura "Introducció a les pràctiques clíniques", l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, la gestió de la unitat, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
1.- Se realitzarà avaluació continua mitjançant:
Execució de la pràctica: L’avaluació tindrà com a base l’autoavaluació de l’alumne i del tutor (de la universitat i de la institució). Al finalitzar el període de pràctiques es realitzarà una avaluació en la que es mesurarà la consecució de les competències i dels objectius marcats en el programa, mitjançant l’observació i l’aplicació de l’instrument d’avaluació per a mesurar coneixements, habilitats i actituds.
2.- Treball/memòria: Es valorarà el portafolis que inclou els treballs realitzats al llarg de la pràctica. Es valorarà la fonamentació del treball, les evidencies aportades, la capacitat d’anàlisi i síntesi.
3.- Relació amb el tutor de la universitat: Responsabilitat, serietat i compliment de la realització dels treballs pactats i l’assistència a les sessions clíniques, presentació periòdica del portafolis emplenat i tolerància a las suggeriments.
|
80% |
Atenció personalitzada |
|
Responsabilitat, i compliment de la realització del treballs guiats per la professora -tutora de pràctiques
Sessions de seguiment amb el tutor mintjançant una sèrie d'entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupamente de les pràctiques |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001
Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993
Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000
Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen
: 1993
Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990
Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995
Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007
Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993
Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002
Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008
Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005
Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18224005 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224002 | BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18224004 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224001 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101 | TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I DE LA COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18224008 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18224005 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101 | BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18224004 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224001 |
|
|
Altres comentaris |
L'assistència a pràctiques i sessions clíniques tenen caràcter obligatori. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|