Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A9 |
Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació en l'atenció al pacient i família
| | A11 |
Mostrar una actitud reflexiva davant les diferents situacions de cures.
Utilitzar les fonts documentals i els registres bàsics.
| | A12 |
Demostrar a través de les intervencions com preserva la intimitat i confidencialitat
| | A13 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que ho reben i per a ells mateixos
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
| | B7 |
Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que tenen com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a la persona al llarg del cicle vital.
Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics de les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals en Infermeria, Infermeria Bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.
Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com a eix transversal el factor cuidatge.
“Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural, espiritual de sostentació, protecció i/o correcció”.
Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi al confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut.
|
Estades de quatre setmanes en Institucions sanitàries: Hospitals, Socio-sanitaris, Geriàtrics, CAP.
Aplicació de Cuidatges bàsics a pacients i familia.
Sessions clíniques amb la professora tutora pel seguiment de les pràctiques i del portafolis de l'estudiant |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
32 |
30 |
62 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
4 |
7 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la matèria d'Infermeria Bàsica, es realitzen tallers de laboratori per introduir a l'estudiant en l'aplicació de cuidatges bàsics, així com de la realitat assistencial, normes de comportament ètic, estètic, institucional i el perfil de les persones i famílies que l'estudiant haurà de tenir cura.
Presentació del tutor/a de pràctiques.
Lliurament i explicació de la documentació del treball de pràctiques: Portafolis
Explicació de la metodologia, de preparació i exposició de les sessions clíniques |
Pràctiques clíniques |
Pràctiques Clíniques es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a las competències i resultats d’aprenentatge, que ha d’adquirir l’alumne de primer curs.
En el procés d’aprenentatge l’estudiant té assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, la gestió de la unitat, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.
Treball autònom de recerca i estudi de documentació, elaboració memòria/ portafolis, etc, serà guiat per la professora de la universitat.
El portafolis que inclourà: objectius personals, pla de treball, diari de camp, cicles reflexius, estudi de casos, observacions clíniques.
Durant les sessions clíniques l'alumne presentarà al grup el treball realitzat per la seva anàlisi, discussió i emergència de continguts.
|
Atenció personalitzada |
L'alumne tindrà assignat un infermer/a tutor/a que li acompanyarà i guiarà al llarg de les seves pràctiques clíniques.
Així mateix el professor/a acadèmic assignat, donarà suport a l'estudiant per arribar a aconseguir els objectius marcats |
Descripció |
En el procés d’aprenentatge de l’ assignatura l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, gestió de la unitat, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds de escolta activa, interrelació i integració amb l’equip professional.
també té asignat un professor de la Universitat que guiarà i donarà suport en el seu aprenentatge.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Actituds: responsabilitat, serietat i i compliment de la realització del treballs pactats i l'assistencia a les sessions clíniques, presentació periòdica del portafolis emplenat i tolerància a les suggerenciès.
Sessions de seguiment amb el tutor mintjançant una sèrie d'entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupamente de les pràctiques
Es realitzarà avaluació continua mitjançant:
1-Execució de la pràctica: L’avaluació tindrà com a base l’autoavaluació de l’alumne i del tutor (de la universitat i de la institució). Al finalitzar el període de pràctiques es realitzarà una avaluació en la que es mesurarà la consecució de les competències i dels objectius marcats en el programa, mitjançant l’observació i l’aplicació de l’instrument d’avaluació per a mesurar coneixements, habilitats i actituds.
2.- Treball/memòria: Es valorarà el portafolis que inclou els treballs realitzats al llarg de la pràctica. Es valorarà la fonamentació del treball, les evidencies aportades, la capacitat d’anàlisi i síntesi.
|
100% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumna ha de fer les pràctiques en les dates detallades Podrà recuperar pràctiques en segona convocatòria només quan li falti recuperar objectius i alguna hora pendent de pràctiques Tot lo anterior sempre abans de la data oficial de segona convocatòria |
Bàsica |
|
- Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001
- Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993
- Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000
- Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen: 1993
- Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990
- Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995
- Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007
- Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993
- Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002
- Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008
- Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005
- Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224002 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224001 |
|
|
Altres comentaris |
per aprovar l'assignatura és necessari haver aprovat tant la part assistència com metodològica de l'assignatura |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|