DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Codi 18224109
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
maria.jimenez@urv.cat
josep.barcelo@urv.cat
gloria.carol@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
sonia.ortiz@urv.cat
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
BARCELÓ PRATS, JOSEP
CAROL MOYANO, GLORIA
YEPES TRIGUEROS, JOSE MANUEL
ORTIZ CARO, SONIA
Web http://virtudes.rodero@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura introdueix a l'estudiant en el àmbit de les pràctiques clíniques, per ajudar a les persones i família en les necessitats humanes bàsiques des d'una perspectiva holística i global. Proporcionant cuidatges de prevenció i promoció de la salut i qualitat de vida des de la perspectiva subjectiva de la persona i la perspectiva objectiva professional

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A29 Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Actua sense prejudicis i judicis de valor
Respectar el secret professional
 A4 Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A9 Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
 A12 Respectar la individualitat i la intimitat de la persona
 A13 Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
 A22 Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
 A23 Actua des de l'escolta i des de la sensibilitat
 A29 Identifica el model de gestió i coneix l'ideari del lloc de pràctiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B7 Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que tenen com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a la persona al llarg del cicle vital.

Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics de les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals en Infermeria, Infermeria Bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.

Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com a eix transversal el factor cuidatge.
“Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural, espiritual de sostentació, protecció i/o correcció”.

Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi al confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut.
Estades de quatre setmanes en Institucions sanitàries: Hospitals, Socio-sanitaris, Geriàtrics, CAP.
Aplicació de Cuidatges bàsics a pacients i família.
Sessions clíniques amb la professora tutora pel seguiment de les pràctiques i del portafolis de l'estudiant

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A9
1 1 2
Pràctiques clíniques
A4
A9
A11
A13
B1
32 30 62
Atenció personalitzada
A11
B1
3 4 7
 
Proves pràctiques
A4
A9
A11
A13
B1
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En la matèria d'Infermeria Bàsica, es realitzen tallers de laboratori per introduir a l'estudiant en l'aplicació de cuidatges bàsics, així com de la realitat assistencial, normes de comportament ètic, estètic, institucional i el perfil de les persones i famílies que l'estudiant haurà de tenir cura.
Presentació del tutor/a de pràctiques.
Lliurament i explicació de la documentació del treball de pràctiques: Portafolis
Explicació de la metodologia, de preparació i exposició de les sessions clíniques
Pràctiques clíniques Pràctiques Clíniques es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a las competències i resultats d’aprenentatge, que ha d’adquirir l’alumne de primer curs.

En el procés d’aprenentatge l’estudiant té assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, la gestió de la unitat, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional.

Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.

Treball autònom de recerca i estudi de documentació, elaboració memòria/ portafolis, etc, serà guiat per la professora de la universitat.
El portafolis que inclourà: objectius personals, pla de treball, diari de camp, cicles reflexius, estudi de casos, observacions clíniques.
Durant les sessions clíniques l'alumne presentarà al grup el treball realitzat per la seva anàlisi, discussió i emergència de continguts.

Atenció personalitzada L'alumne tindrà assignat un infermer/a tutor/a que li acompanyarà i guiarà al llarg de les seves pràctiques clíniques.
Així mateix el professor/a acadèmic assignat, donarà suport a l'estudiant per arribar a aconseguir els objectius marcats

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d’aprenentatge de l’ assignatura l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, gestió de la unitat, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds de escolta activa, interrelació i integració amb l’equip professional. també té assignat un professor de la Universitat que guiarà i donarà suport en el seu aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A9
A11
A13
B1
Actituds: responsabilitat, serietat i i compliment de la realització del treballs pactats i l'assistència a les sessions clíniques, presentació periòdica del portafolis emplenat i tolerància a les suggerències.

Sessions de seguiment amb el tutor mitjançant una sèrie d'entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de les pràctiques

Es realitzarà avaluació continua mitjançant:
1-Execució de la pràctica: L’avaluació tindrà com a base l’autoavaluació de l’alumne i del tutor (de la universitat i de la institució). Al finalitzar el període de pràctiques es realitzarà una avaluació en la que es mesurarà la consecució de les competències i dels objectius marcats en el programa, mitjançant l’observació i l’aplicació de l’instrument d’avaluació per a mesurar coneixements, habilitats i actituds.
2.- Treball/memòria: Es valorarà el portafolis que inclou els treballs realitzats al llarg de la pràctica. Es valorarà la fonamentació del treball, les evidencies aportades, la capacitat d’anàlisi i síntesi.



60% execució de la pràctica

40%portafoli d'activitats
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les pràctiques es portaran a terme en els centres associats a la Universitat i amb torns rotatoris( dos setmanes de matí i dos de tarda)

L'alumna/e ha de fer les pràctiques en les dates detallades

Les pràctiques son obligatòries al 100% d'assistència.

Podrà recuperar pràctiques en segona convocatòria només quan li falti recuperar objectius i alguna hora pendent de pràctiques prèviament justificada

Tot lo anterior sempre abans de la data oficial de segona convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica
  • Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001
  •  Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993
  • Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000
  •  Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen: 1993
  •  Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990
  •  Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995
  •  Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º  ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007
  • Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993
  • Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002
  • Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008
  • Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005
  •  Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101
FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224002
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224001

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009
 
Altres comentaris
per aprovar l'assignatura és necessari haver aprovat tant la part pràctica assistencial com les activitats derivades de l'assignatura
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent