Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A29 |
Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Actua sense prejudicis i judicis de valor
Respectar el secret professional
| | A4 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
| | A9 |
Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació
| | A11 |
Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
| | A12 |
Respectar la individualitat i la intimitat de la persona
| | A13 |
Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
| | A22 |
Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
| | A23 |
Actua des de l'escolta i des de la sensibilitat
| | A29 |
Identifica el model de gestió i coneix l'ideari del lloc de pràctiques
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B7 |
Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic – clínic que tenen com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a la persona al llarg del cicle vital.
Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics de les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals en Infermeria, Infermeria Bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.
Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com a eix transversal el factor cuidatge.
“Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural, espiritual de sostentació, protecció i/o correcció”.
Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi al confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut.
|
Estades de quatre setmanes en Institucions sanitàries: Hospitals, Socio-sanitaris, Geriàtrics, CAP.
Aplicació de Cuidatges bàsics a pacients i família.
Sessions clíniques amb la professora tutora pel seguiment de les pràctiques i del portafolis de l'estudiant |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
32 |
30 |
62 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
4 |
7 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la matèria d'Infermeria Bàsica, es realitzen tallers de laboratori per introduir a l'estudiant en l'aplicació de cuidatges bàsics, així com de la realitat assistencial, normes de comportament ètic, estètic, institucional i el perfil de les persones i famílies que l'estudiant haurà de tenir cura.
Presentació del tutor/a de pràctiques.
Lliurament i explicació de la documentació del treball de pràctiques: Portafolis
Explicació de la metodologia, de preparació i exposició de les sessions clíniques |
Pràctiques clíniques |
Pràctiques Clíniques es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a las competències i resultats d’aprenentatge, que ha d’adquirir l’alumne de primer curs.
En el procés d’aprenentatge l’estudiant té assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, la gestió de la unitat, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor de la universitat, en la que es porten a terme, sessions de seguiment amb tutorització individualitzada i de grup per l’aprenentatge i la reflexió, guiades por el tutor mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de las pràctiques.
Treball autònom de recerca i estudi de documentació, elaboració memòria/ portafolis, etc, serà guiat per la professora de la universitat.
El portafolis que inclourà: objectius personals, pla de treball, diari de camp, cicles reflexius, estudi de casos, observacions clíniques.
Durant les sessions clíniques l'alumne presentarà al grup el treball realitzat per la seva anàlisi, discussió i emergència de continguts.
|
Atenció personalitzada |
L'alumne tindrà assignat un infermer/a tutor/a que li acompanyarà i guiarà al llarg de les seves pràctiques clíniques.
Així mateix el professor/a acadèmic assignat, donarà suport a l'estudiant per arribar a aconseguir els objectius marcats |
Descripció |
En el procés d’aprenentatge de l’ assignatura l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, gestió de la unitat, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció. Així com en actituds de escolta activa, interrelació i integració amb l’equip professional.
també té assignat un professor de la Universitat que guiarà i donarà suport en el seu aprenentatge.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Actituds: responsabilitat, serietat i i compliment de la realització del treballs pactats i l'assistència a les sessions clíniques, presentació periòdica del portafolis emplenat i tolerància a les suggerències.
Sessions de seguiment amb el tutor mitjançant una sèrie d'entrevistes i sessions clíniques en diferents moments del desenvolupament de les pràctiques
Es realitzarà avaluació continua mitjançant:
1-Execució de la pràctica: L’avaluació tindrà com a base l’autoavaluació de l’alumne i del tutor (de la universitat i de la institució). Al finalitzar el període de pràctiques es realitzarà una avaluació en la que es mesurarà la consecució de les competències i dels objectius marcats en el programa, mitjançant l’observació i l’aplicació de l’instrument d’avaluació per a mesurar coneixements, habilitats i actituds.
2.- Treball/memòria: Es valorarà el portafolis que inclou els treballs realitzats al llarg de la pràctica. Es valorarà la fonamentació del treball, les evidencies aportades, la capacitat d’anàlisi i síntesi.
|
60% execució de la pràctica
40%portafoli d'activitats |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les pràctiques es portaran a terme en els centres associats a la Universitat i amb torns rotatoris( dos setmanes de matí i dos de tarda) L'alumna/e ha de fer les pràctiques en les dates detallades Les pràctiques son obligatòries al 100% d'assistència. Podrà recuperar pràctiques en segona convocatòria només quan li falti recuperar objectius i alguna hora pendent de pràctiques prèviament justificada Tot lo anterior sempre abans de la data oficial de segona convocatòria |
Bàsica |
|
- Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. 1º ed. Madrid: DAE, S.L.: 20001
- Erikson, E. Infancia y sociedad. Barcelona: Paidós; 1993
- Erikson, E. El ciclo Vital Completado. Barcelona: Paidós: 2000
- Ericson, E. Ética y psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé: Lumen: 1993
- Ericson, E. Identidad: juventud y crisis. Madrid: Tauros: 1990
- Ericson, E. Sociedad y Adolescencia. Mexico, D.F.: siglo XXI: 1995
- Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º ed. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A; 2007
- Maslow, A. El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser.10º ed. Barcelona: Kairos; 1993
- Potter. Perry. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002
- Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008
- Torralba, F. Antropología del Cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.: 2005
- Watson, Jean. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224002 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224001 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009 |
|
|
Altres comentaris |
per aprovar l'assignatura és necessari haver aprovat tant la part pràctica assistencial com les activitats derivades de l'assignatura |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|