DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES EN UNITATS D'ATENCIÓ GERIÀTRICA Codi 18224113
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.aguaron@urv.cat
marta.fernandez@urv.cat
Professors/es
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
FERNÁNDEZ YAGÜE, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic clínic, que té com a objectiu que l’alumne desenvolupi competències en relació al cuidatge de la persona gran en el seu entorn i de la seva família. L’assignatura pretén que l’alumne mitjançant les estades als diferents centres pugui conèixer quin és el rol de la infermera, quines són les problemàtiques més freqüents i capacitant-se per mobilitzar recursos que li permetin analitzar i comprendre i aplicar cuidatges en qualsevol situació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
 A7 Reconeix els canvis de salut i necessitats associades a les etapes de la vida
 A8 Reconeix signes, símptomes i factors de risc i les seves implicacions per al pacient
 A9 És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
 A13 Sap com procedir amb seguretat adaptant les guies de procediments a la situació particular del pacient
 A14 Relaciona els fàrmacs i teràpia nutricional amb les necessitats clíniques del pacient
S'assegura en la seva administració de complir els estàndards de qualitat per a la prevenció de riscos
 A15 Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
 A21 És capaç de parlar amb el pacient i família de manera adequada a la seva comprensió i situació
 A22 És capaç de contactar amb les emocions i gestionar-les (expressar-les, acceptar-les ...) en benefici del pacient
Analitza, mitjançant pràctiques reflexives, els pensaments i les emocions associades a situacions que es plantegen a la pràctica
 A23 Actua des de l'escolta, des de la sensibilitat pel sofriment i des del que és terapèutic (bo) per al pacient
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural






EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític





Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà
Desenvolupar la capacitat per assolir rols i compromís en l’aprenentatge, la socialització i la capacitat per treballar en equip de manera tolerant.
Fomentar el respecte per les institucions en els centres d'atenció geriàtrica.



Anàlisi reflexiu de quin es el rol de la infermera en l'àmbit de l'atenció geriàtrica.
Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, cultura, creences i valors...
Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir a les persones per a la continuïtat dels cuidatges.
Els programes d'atecnió a la persona gran.


Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort evitant el dolor i el patiment a les persones grans i les seves famílies i/o cuidadors.
Reflexió i accions de cuidatge a la persona gran i el seu entorn.
Integració dels aspectes ètics a la pràctica geriàtrica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A2
A7
A8
A9
A13
A15
A21
A22
A23
140 30 170
Sessions clíniques
A2
A7
A8
A14
A21
A22
10 0 10
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A7
A8
A9
A14
A22
4 12 16
Atenció personalitzada
A21
A22
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques clíniques Estades en centres d'atenció geriàtrica per a prendre contacte i conèixer els seu funcionament, el rol professional, la relació i el cuidatge de la persona gran i el seu entorn. Possada en pràctica de coneixements, habilitats i actituds.
Sessions clíniques Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l’alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l’assignatura. Serà un mecanisme d’avaluació continuada on l’estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori.
Atenció personalitzada Espai per tutorització i aclariment de dubtes en relació a les pràctiques, portafolis, etc.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A2
A7
A8
A9
A13
A15
A21
A22
A23
Es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura mitjançant l’aplicació d’un instrument de valoració que mesuri els coneixements, habilitats i actituds. 70
Sessions clíniques
A2
A7
A8
A14
A21
A22
Es valorarà la participació i impliació 10
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A7
A8
A9
A14
A22
Consistirà en l'adequada presentació escrita de les activitats proposades 20
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Resta a criteri del professor i coordinador com assolirà els objectius no superats.


Fonts d'informació

Bàsica

Paloma Castro, Olga; Fernández Gutiérrez, Martina,, Guía de prácticas clínicas de enfermería geriátrica, , Universidad de Cádiz. Servicio de Publicaciones

 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18224104
FARMACOLOGIA/18224107
INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18224105
INFERMERIA EN SITUACIONS COMPLEXES DE SALUT MENTAL/18224106
 
Altres comentaris
Aquesta és una guia orientativa i pot estar subjecta a canvis dels que s'infromarà prèviament
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent