Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A10 |
Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A26 |
Dirigir i coordinar un equip i delegar cures |
| A28 |
Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
| | A2 |
És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
| | A4 |
Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
| | A7 |
Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
| | A8 |
Desenvolupar habilitats de valoració per reconéixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
| | A9 |
És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
| | A10 |
És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprensió i situació
| | A11 |
Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
| | A12 |
Desenvolupar habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
| | A13 |
Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
| | A14 |
Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits de la pràctica
| | A15 |
Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
| | A19 |
Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
| | A20 |
Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
| | A21 |
És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
| | A22 |
Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
| | A23 |
Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
| | A26 |
Identifica situacions de coordinació i lideratge
| | A28 |
Identifica i valora les activitats tutorials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
| | B3 |
Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà |
Desenvolupar la capacitat per assolir rols i compromís en l’aprenentatge, la socialització i la capacitat per treballar en equip de manera tolerant.
Fomentar el respecte per les institucions en els centres d'atenció geriàtrica.
Anàlisi reflexiu de quin es el rol de la infermera en l'àmbit de l'atenció geriàtrica.
Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, cultura, creences i valors...
Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir a les persones per a la continuïtat dels cuidatges.
Els programes d'atecnió a la persona gran.
Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort evitant el dolor i el patiment a les persones grans i les seves famílies i/o cuidadors.
Reflexió i accions de cuidatge a la persona gran i el seu entorn.
Integració dels aspectes ètics a la pràctica geriàtrica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
30 |
140 |
170 |
Sessions clíniques |
|
10 |
0 |
10 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
4 |
12 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
informació sobre centres de pràctiques, tutorització i processos de seguiment i avaluació de l'assignatura. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Informació sobre assegurança i protocol a seguir en cas d'accident |
Pràctiques clíniques |
Estades en centres d'atenció geriàtrica per a prendre contacte i conèixer els seu funcionament, el rol professional, la relació i el cuidatge de la persona gran i el seu entorn. Posada en pràctica de coneixements, habilitats i actituds.
L'assistència es obligatòria al 100% de les pràctiques. |
Sessions clíniques |
Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l’alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l’assignatura. Serà un mecanisme d’avaluació continuada on l’estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori. |
Atenció personalitzada |
Espai per tutorització i aclariment de dubtes en relació a les pràctiques, portafolis, etc. |
Descripció |
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.
La professora coordinadora de l'assignatura atén consultes de forma individualitzada d'aquells alumnes que requerixen orientació de pràctiques, o tenen dubtes dels tipus d'activitats a realitzar, o necessitin qualsevol tipus d'orientació pel millor desenvolupament de les seves pràctiques |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura mitjançant l’aplicació d’un instrument de valoració que mesuri els coneixements, habilitats i actituds. A meitat del cicle de pràctiques es farà una autoavaluació per valorar i orientar a l'alumne en el seu autoaprenentatge |
60% |
Sessions clíniques |
|
Estudi tutoritzat de situacions de la pràctica clínica amb l'objectiu d'aprendre, a partir de la pròpia experiència, a reflexionar i argumentar maneres de veure les coses i l'ajuda i cuidatge a pacients i famílies. S'espera que els estudiants construeixin una manera de pensar reflexiu, crític i ètic que tingui en compte l'evidència científica i la filosofia del cuidatge humà des d'una visió fenomenològica i constructivista
Es valorarà la participació activa, adequada i la implicació en el desenvolupament de la sessió.
La assistència a les sesions és obligatòria |
20% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Tècnica de recopilació i organització d’evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de competències professionals que el capaciten per a un desenvolupament professional satisfactori.
En el portafolis es recolliran totes les activitats proposades en la assignatura.
Es valorarà el lliurament puntual i acurat, la fonamentació del treball, les evidències i fonts documentals aportats, i la capacitat d'anàlisi i síntesi |
20 |
Altres |
|
És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria. La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura. La avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació del tutor i el professor acadèmic de les pràctiques, també es pot tenir en compte l'autoavaluació de l'alumne. Un cop finalitzat el període de pràctiques, el professor i el tutor faran una avaluació del alumne mitjançant la guia d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitja. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada. Un cop finalitzat el període es farà una avaluació per el professor i el tutor. La qualificació final es realitzarà mitjançant un informe realitzat per la professora que tindrà com guia l' instrument d' avaluació. Aquestes pràctiques no tenen segona convocatòria, si les suspens et queden per el pròxim curs. En cas que es produeixi algun incident imprevist (malaltia, etc.) es recuperaran els dies que falten. Resta a criteri del professor i coordinador de l'assignatura com assolirà l'alumne els objectius no superats "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). |
Bàsica |
|
Gil Gregorio, P. López Trigo, J A. Gómez Matín M del P. (Coord.)(2013). Manual de buena práctica en cuidados a las personas mayores. Sociedad Española de Enfermería Geriátrica y Gerontológica (SEEGG) Acebedo Urdiales, S. (Coord.) Pràctiques Clíniques. manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut. Publicacions URV. Tarragona 2010 Abades Porcel Mercedes. Los cuidados enfermeros en los centros geriátricos según el modelo de Watson. Gerokomos [revista en la Internet]. 2007 Dic [citado 2015 Jun 25] ; 18(4): 18-22. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2007000400003&lng=es. |
Complementària |
|
Martínez Moreno, Eulalia.
Luque Cara, María Inmaculada. (Coord.) (2010). Protocolos y
procedimientos de enfermería en residencias geriátricas. Diputación de
Almería residencia asistida de Ancianos. Almería 2010 Abades Porcel Mercedes. Los cuidados enfermeros en los centros
geriátricos según el modelo de Watson. Gerokomos [revista en la
Internet]. 2007 Dic [citado 2015 Jun 25] ; 18(4): 18-22. Disponible
en:
http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2007000400003&lng=es. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18224104 | FARMACOLOGIA/18224107 | INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18224105 | INFERMERIA EN SITUACIONS COMPLEXES DE SALUT MENTAL/18224106 |
|
|
Altres comentaris |
Aquesta és una guia orientativa i pot estar subjecta a canvis dels que s'informarà prèviament
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|