DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES EN UNITATS DE CRÍTICS Codi 18224114
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
Adreça electrònica maria.jimenez@urv.cat
carmen.ortega@urv.cat
annamaria.vallverdu@urv.cat
marta.fernandez@urv.cat
alba.roca@urv.cat
mariacarmen.miret@urv.cat
evamariade.mingo@urv.cat
laura.duran@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
ORTEGA SEGURA, CARMEN
VALLVERDU RIVERO, ANNA MARIA
FERNÁNDEZ YAGÜE, MARTA
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
MIRET FERRANDO, MARIA CARMEN
DE MINGO FERNÁNDEZ, EVA MARIA
DURAN MARQUEZ, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura infermeria en situacions crítiques és de caràcter teòric-pràctic i té com a propòsit preparar als estudiants en l’atenció d’infermeria en situació crítica; tenint en compte els problemes de salut més prevalent, les causes, els efectes, les formes d’afrontament i les necessitats d’atenció per el manteniment de la homeòstasi durant els trastorns que posen en perill la vida.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A5 Respondre a les necessitats de salut de la població, reconeixent les situacions de risc vital i executant maniobres de suport vital bàsic i avançat en aquelles situacions que ho requereixi.
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
 A15 Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
 A21 Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari.
 A22 Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip.
 A23 Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies.
 A26 Dirigir i coordinar un equip i delegar cures
 A28 Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reflexiona sobre principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Es planteja les implicacions legals que suposen l’omissió de cures o errors en l’administració de tractament
 A2 És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
 A4 Assumeix la responsabilitat de les funcions que li corresponen, de les seves decisions i de les seves accions
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
 A5 És capaç d'identificar situacions que requereixen maniobres de suport vital i és capaç d'utilitzar-les
 A7 Identifica situacions que impliquen transició i canvi de salut en les persones
 A8 Desenvolupar habilitats de valoració per reconéixer i interpretar en el pacient el procés de malaltia que està vivint.
Reconeix factors de risc, complicacions de la malaltia i les seves implicacions per al pacient
 A9 És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
 A10 És capaç de parlar i informar al pacient i familia de manera adequada a la seva comprensió i situació
 A11 Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
 A12 Desenvolupar habilitats d'implicació i protecció envers el pacient i família.
 A13 Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
 A14 Reconeix les necessitats nutricionals del pacient, les relaciona amb la situació clínica i avalua l’eficàcia de la teràpia nutricional
Coneix i administra els fàrmacs d’ús habitual en els diferents àmbits de la pràctica
 A15 Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
 A19 Coneix i s'assegura que la seva pràctica estigui basada en guies de pràctica clínica actualitzades i en el que per al pacient sigui important
 A20 Recolza el seu raonament i decisions en el coneixement científic
 A21 És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
 A22 Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
 A23 Transmet confiança i proximitat, escolta de manera activa i crea un ambient que propicia l’expressió de sentiments de forma terapèutica
 A26 Identifica situacions de coordinació i lideratge
 A28 Identifica i valora les activitats tutorials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora i proposa alternatives
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B7 Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Eix 1:Dessenvolupament personal, relacional, etic, social i cultural.
Dessenvolupar l'habilitat d'implicacio. Prendre conciència de com l'alumne s'inolucre davant les diferents situacions de salut i quines emociosn li generen.
Participació activa com a membre d'un equip
Respècte per la diversitat en presencia, comprensió, aceptació, escolta i compromís ètic.
Eix 2: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític. Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges treballats els cursos anteriors, relacionats directament ams les patologies i pacients que es troven durant les seves pràctiques hospitalaries.
Fer-se preguntes, donar respostes raonadas i prendre decisions adequades a les situacions de salut-malaltia complexes.
Eix 3: Desenvolupament d'un cuidar integral a l'esser humà Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i familia des d'una bassant holística.
Incorporar en els cuidatges els coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.
Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i confort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d'infeccions.
Actuar per generar condiança a l'entorn.
Reflexionar davant les normes i rutu¡nes establertes a les diferents unitats en relació a les diferents circumstàncies de cada malalt i les severes families.
Planificació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
3 0 3
Pràctiques clíniques
A12
A13
A14
A15
A19
A20
A21
A23
A28
B1
B7
0 170 170
Sessions clíniques
A1
A7
A8
A11
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A28
B1
B5
10 10 20
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A4
A7
A8
A12
A14
A22
0 5 5
Atenció personalitzada
A1
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació als alumnes del programa, institucions i tutors. Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Funcions de la professora de pràctiques i tutors. Assegurança i protocol a seguir en cas d'accident.
Pràctiques clíniques L'alumne ha de realitzar una estada de 8 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es durant a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, 7 hores cada dia, en l'horari que s'estabñeixi en relació amb el de la infermera tutora. Això pot incloure horari de nits. A les pràctiques en el SEM l'horari és de 12 hores a dies alterns.
L'aprenentatge a les diferents unitats clíniques capacita al estudians a assolir les competencies i habilitats establertes a l'assignatura teòrica i pràctica.
Sessions clíniques
Reunions en grups reduÍts d'alumnes dirigides pel professor on s'exposaran treballs, reflexions i situacions viscudes a la pràctica clínica.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Es el recull dels diferents treballs realitzats al llarg de les pràctiques. Es pretén
que l'alumne desenvolupi: la fonamentació del treball, les evidències
aportades, fonts documentals i la capacitat d'anàlisi i síntesi
Atenció personalitzada A petició de l'estudiant o del tutor/professor, es pot donar atenció individualitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar. La professora/coordinadora de l'assignatura atén consultes de forma individualitzada d'aquells alumnes que requerixen orientació de pràctiques, o tenen dubtes dels tipus d'activitats a realitzar, o simplement s'interessen pel desenvolupament de les mateixes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A12
A13
A14
A15
A19
A20
A21
A23
A28
B1
B7
Es farà una avalució continuada on es valorarà la consecució de les competencies i els resultats d'aprenentatge del programa de l'assignatura, mitjançant l'observació directe i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitatrs i actituds.
A meiitat del cicle de pràctques es farà una avaluació junt amb el tutor que que servirà per reorientar-lo en el seu aprenentatge.
60 %
Sessions clíniques
A1
A7
A8
A11
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A28
B1
B5
L'assitència a les sessions és obligatòria.
També s'avaluarà: l'actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió
20%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A4
A7
A8
A12
A14
A22
Es valorarà el llirament puntual i acurat, la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonst documentals, així com la capacitat d'analisis i sintesi.
El portafolis ha d'estar al dia i el seu tancament serà el darrer dia de pràctiques.
20
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de
l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del parlamento europeo y del consejo de 20 de Noviembre de 2013)
Aquestes pràctiques no tenen segona convocatòria, si es suspenen queden per el pròxim curs.

La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin
faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període
establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura i sempre i quan hi hagi places disponibles. Aquesta recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de
l'acta de l'assignatura.
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació del tutor
i el professor acadèmic de les pràctiques, també es pot tenir en compte
l'autoavaluació de l'alumne. A meitat del període es farà una autoavaluació
validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que
ajudin a assolir els objectius.
Un cop finalitzat el període de pràctiques, el professor i el tutor faran una
avaluació del alumne mitjançant la guia d'avaluació.
La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació,sent
necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana.


Fonts d'informació

Bàsica Fernández Ayuso D., Cuidado integral del paciente crítico:de la extrahospitalaria a la UCI. , Elsevier, Barcelona 2008.
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias, Elsevier, Barcelona 2011
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A. , Cuidados al paciente crítico adulto, DAE, Difusión Avances de Enfermería, Madrid 2007.
, http://www.semicyuc.org/, ,
, http://gneaupp.info/, ,
, http://semes.org/, ,
, , ,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18224005
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18224109
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101
FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224002
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224001
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18224104
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18224102
FARMACOLOGIA/18224107
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18224103
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES I/18224112
INFERMERIA EN SITUACIONS CRÍTIQUES/18224116
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES II/18224119
 
Altres comentaris
Es necessari haber cursat les assignatures de primer , segon i tercer curs
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent