Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A8 |
Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A10 |
Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A14 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria. |
| A15 |
Habilitat per a identificar situacions de risc, dolor, sofriment, malaltia, incapacitat o mort per a respondre a les necessitats de salut de les persones durant el cicle vital i proporcionar cures que alleugin la situació dels malalts avançats i terminals |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A21 |
Comunicar-se de forma efectiva amb pacients, família, comunitat i amb l'equip interdisciplinari. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A24 |
Informar, registrar, documentar i derivar cuidats utilitzant les tecnologies adequades. |
| A27 |
Planificar i gestionar el temps de forma efectiva mentre s'arriben a els estàndards de qualitat. |
| A28 |
Educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reconèixer les implicacions ètiques dels seus actes
| | A2 |
És capaç d'analitzar, avaluar i aplicar els principis de la cura en situacions particulars de la pràctica
| | A3 |
Actua i assumeix responsabilitat en les cures
| | A4 |
Actua des de la responsabilitat assegurant del per què el com i les conseqüències dels seus actes
| | A8 |
Reconeix signes, símptomes i factors de risc i les seves implicacions per al pacient
| | A9 |
És capaç de respondre a les necessitats del pacient i família atenent al seu significat contextualitzant la cura en l'entorn
| | A10 |
És capaç d'informar el pacient i família de manera adequada a la seva comprensió i situació si és de la seva competència i d'assegurar-la per derivació
| | A11 |
Llegeix la situació del pacient i es visualitza aquesta lectura en el raonament en transició que fa, adaptant la seva resposta segons la lectura i els estàndards de pràctica clínica
| | A12 |
S'implica en la manera de fer les coses per garantir aquests aspectes
| | A14 |
Relaciona els fàrmacs i teràpia nutricional amb les necessitats clíniques del pacient
S'assegura en la seva administració de complir els estàndards de qualitat per a la prevenció de riscos
| | A15 |
Reconeix signes, símptomes, factors de risc i situacions que impliquin sofriment, malaltia, incapacitat o mort i actua en el suport a la vida i la mort des de la sensibilitat i la compassió
| | A19 |
S'assegura que la seva pràctica estigui basada en l'evidència científica, en guies de pràctica clínica actualitzades, en el que per al pacient sigui benestar i en el saber pràctic adquirit per la seva experiència i contrastat amb la seva tutora
| | A21 |
És capaç de comunicar a la infermera o en sessió clínica, el que ha vist i observat en el pacient
És capaç de parlar amb el pacient i família de manera adequada a la seva comprensió i situació
| | A23 |
Actua des de l'escolta, des de la sensibilitat pel sofriment i des del que és terapèutic (bo) per al pacient
| | A24 |
Utilitza amb eficàcia els mitjans de comunicació del centre en la transmissió d'informació
| | A27 |
Fa una distribució del temps en relació als seus objectius i necessitats del pacient i unitat
| | A28 |
Assumeix responsabilitat de tutoria amb els estudiants (infermeria i mòduls)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Soluciona els problemes considerant elements de desenvolupament sostenible
Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1:
Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural |
Desenvolupar la habilitat de implicació. Prendre consciència de com l´alumne s´involucra davant les diferents situacions de salut i quines emocions li generen.
Participació activa com a membre d´un equip.
Respecte per la diversitat amb presència, compassió, acceptació, escolta i compromís étic.
|
EIX 2:
Desenvolupament d´un coneixement científic i del pensament crític |
Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges , treballats als cursos anteriors, relacionats directament amb les patologies i pacients que es trobaren durant les seves pràctiques hospitalàries
Fer-se preguntes, donar respostes raonades i prendre decisions adequades a situacions de salut concretes.
|
EIX 3:
Desenvolupament d´un cuidar integral a l´esser humà |
Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i família des d´una vessant holística.
Incorporar en els cuidatges el coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.
Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i confort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d´infeccions .
Actuar per generar confiança en l´entorn. Reflexionar davant les normes i rutines establertes a les diferents Unitats , en relació a les diferències i circumstàncies de cada malalt i les seves famílies. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques clíniques |
|
0 |
170 |
170 |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
5 |
5 |
Sessions clíniques |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors |
Pràctiques clíniques |
ESTADA DE PRÀCTIQUES
L’alumne ha de realitzar una estada de 8 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, 7 hores cada dia, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera tutora. L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, capaçita l’estudiant a una comprensió de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenetatge pràctic. |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, i fonts documentals i la capacitat d’anàlisi i síntesi. |
Sessions clíniques |
Renions entre tutors i alumnes realitzats a les unitats relacionats amb les patologies i cuidatges mes prevalents a les unitats corresponents |
Atenció personalitzada |
L’estudiant tindrà assignat un professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant.. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques complimentat al menys dues vegades. El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.
|
Descripció |
L’estudiant tindrà assignat un professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant.. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques complimentat al menys dues vegades. El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura per part del tutor i professor de les pràctiques, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds.
A meitat del cicle de pràctiques l’alumne farà una autoavaluació que servirà per orientar l’alumne en l'evolució del seu aprenentatge. Identificant els punts forts i els aspectes a reforçar |
60% |
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluarà el lliurament puntual i acurada dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi |
20%
|
Sessions clíniques |
|
La asistencia a les sessions es obligatòria.
S'avaluarà l’actitut, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l' autoavaluació de l'alumne, la del tutor i el professor acadèmic de les pràctiques. A meitat de període es farà una autoavaluació validada pel seu tutor, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir. Un cop finalitzat el període de pràctiques, el professor i el tutor faran una avaluació de l'alumne mitjançant la guia d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en la avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder realitzar la nota ponderada Resta a criteri del professor i coordinador com assolirà els objectius no superats. |
Bàsica |
Lewis SM, Valoración y cuidados de problemas clínicos, 2º Vol, Elsevier
Esteve J. , Mitjans J., Enfermeria técnicas clínicas II, Ultima edición, Mc Graw-Hill/Interamericana
Zabalegui A, Mangues I, Molina JV., Administración de medicamentos y cálculo de dosis, 2005, Masson
Ruiz J, Martin MC, Garcia R, Procedimientos y Técnicas de enfermeria, 2006, Rol
Generalitat de Catalunya, Guias de práctica Clínica, http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir2094/index.html, consultada 28 de Juny 2011
Fernández Ayuso D., Cuidado integral del paciente crítico:de la extrahospitalaria a la UCI, Barcelona 2008., Elsevier
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INFERMERIA EN SITUACIONS CRÍTIQUES/18224116 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18224005 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224002 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224001 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18224104 | ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA/18224010 | INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18224102 | FARMACOLOGIA/18224107 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18224103 | INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18224105 | APROFUNDIMENT EN LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18224215 |
|
|
Altres comentaris |
Durant les pràctiques l´alumne es trobarà amb pacients i patologies diverses. Tindrà que estudiar i treballar amb l´ajuda de les diferents fonts d´informació al seu abast envers les diferents situacions de salut per així arribar a desenvolupar el seu rol de la manera mes eficient i autónoma posible. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|