Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A20 |
Selecciona un tema d’estudi, planteja preguntes i defineix un problema d’estudi
Mostra criteri per la selecció de métodes qualitatius d’investigació
Defineix les tècniques i instruments de recollida de dades qualitatius més adients al problema d’estudi
Demostra capacitat per presentar una proposta d’investigació qualitativa en infermeria i, si s’escau, els resultats preliminars de la investigació
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Demostrar de forma oral i escrita tenir capacitat de síntesi i crítica.
| | B6 |
Mostra capacitat per presentar, d’acord al seu nivell, la difusió i divulgació d’un projecte de recerca qualitaiva i, si s’escau, dels seus resultats
| | B8 |
Adquirir la destresa suficient, d’acord al seu nivell, per a plantejar un projecte utilitzant la metodologia qualitativa aplicada a infermeria
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1.- Introducció: qüestions conceptuals en l´ús de la metodologia cualitativa. |
Teoria, metodología, técniques. Mètodes científics i aproximacions teòriques i metodológiques en infermeria. Positivisme i naturalisme. Quantitativisme vs Qualitativisme. Experiències d’investigació qualitativa em infermeria. |
2.- Aspectes bàsics sobre els métodes. |
El métode etnogràfic, la teoría fundamentada, la fenomenologia i el interaccionisme simbòlic. |
3.- Programar la investigació. |
Disseny, projecte i pla de recerca. Seleció del tema i formulació del problema. Objectius i hipótesis. Metodologia i selecció de tècniques i instruments cualitatius (observación participant, entrevistes etnogràfiques en profunditat, entrevistes amb orientació biogràfica, grups focals, etc.). Treball de camp. Les etnografies ràpides. |
4.- Organitzar la informació. |
Fitxes i anotacions. Clasificació, categorització i codificació de dades. |
5.- L’anàlisi de les dades. |
De lo empíric a lo teòric: la construcció de coneixement. Comprensió, descripció i interpretació. |
6.- Comunicació i difusió de resultats. |
L’art d’escriure: estils i tècnica. La comunicació oral: parlar i callar. La informació necessària i la indispensable. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
18 |
36 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Dirigides a la presentació general de l'assignatura i a prendre contacte amb els interessos dels estudiants |
Sessió Magistral |
Exposició interactiva i participativa dels principals continguts e l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Presentació dels aspectes més rellevants del projecte de recerca dissenyat |
Atenció personalitzada |
Assessorament presencial o virtual, individual o en grup, sobre l'elaboració del projecte de recerca i altres aspectes relatius a l'assignatura |
Descripció |
Assessorament presencial o virtual, individual o en grup, sobre l'elaboració del projecte de recerca i altres aspectes relatius a l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Disseny d’un projecte d’investigació qualitatiu, que com a mínim comptarà amb els següents apartats: objecte d’estudi i antecedents, objectius de recerca, hipòtesi, metodologia i bibliografia |
65% |
Presentacions / exposicions |
|
Consistirà en la presentació oral del projecte d’investigació |
20% |
Altres |
|
Participació a l'aula, tant en les sessions magistrals, però especialment en les presentacions/exposicions |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es requisit per aprovar l'assignatura superar satisfactòriament el disseny del projecte i la seva presentació oral. Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. D'acord a l'article 21 de la Normativa Acadèmica durant les activitats avaluatives està limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves |
Bàsica |
|
Comas, D.;
Pujadas, J.J. y Roca, J. (2004) Etnografía. Editorial UOC: Barcelona. Gerrish, k. Y Lacey, A. (2008) Investigación en enfermería.
McGraw-Hill Interamericana: Madrid. Hammersley, M. y Atkinson, P. (2005) Etnografía Métodos de
investigación. Paidós: Barcelona. Martínez Miguélez, M. (2006) Ciencia y arte en la
metodología cualitativa. Editorial Trillas: Sevilla. Mercado F J, Gastaldo D y Calderón C (2002)
Paradigmas y diseños de la investigación cualitativa en salud. Universidad de
Guadalajara: Guadalajara, México. Mercado FJ; Torres TM. (2000) Análisis cualitativo en salud. Teoría método y práctica. Plaza y Valdés: Guadalajara, México. Strauss, A y Corbin, J. (2003) Bases
de la Investigación
cualitativa. Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia. Taylor, S. J. y Bogdan R. (1992). Introducción a los métodos
cualitativos de investigación. Paidós: Barcelona. Vázquez Navarrete, M.L. (coord.) (2006) Introducción a las
técnicas cualitativas de investigación aplicadas en salud. Universitat Autònoma
de Barcelona: Bellaterra. |
Complementària |
|
Hi haurà una bibliografia complementària per a cada tema, i d'acord a les necessitats individuals dels alumnes |
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula
D'acord a l'article 21 de la Normativa Acadèmica durant les activitats avaluatives està limitat l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|