DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA INVESTIGACIÓ QUANTITATIVA A INFERMERIA Codi 18224202
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
Adreça electrònica mrosa.aparicio@urv.cat
mireia.llaurado@urv.cat
Professors/es
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
LLAURADÓ SERRA, MIREIA
Web
Descripció general i informació rellevant El primer dia de classe la professora explicarà detalladament el progama de l'assignatura, continguts, planificació, avaluació, etc. L’objectiu d’aquesta assignatura és familiaritzar els alumnes amb metodologia quantitativa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A6 Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A16 Analitzar les dades estadístiques referits a estudis poblacionals per a identificar i analitzar la influència dels factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups per a posar en pràctica accions de promoció, prevenció i educació sanitària.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix la importància de l’ètica en investigació
Té en compte els aspectes ètics en el treball d’investigació
Utilitza la informació entenent les implicacions ètiques del seu ús
 A6 Fa el treball previst d’acord amb els criteris donats
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme la tasca a partir d’una planificació orientativa
 A11 Coneix la importància de la pràctica basada en l’evidencia
Coneix les parts del procés d’investigació quantitativa
Aplica la metodologia científica per el desenvolupament de la investigació quantitativa
 A16 Utilitza el llenguatge específic i la terminologia adequada en les diferents etapes del procés de investigació quantitativa
 A20 Busca informació en les bases de dades científiques nacionals i internacionals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Busca i proposa solucions davant de situacions i/o problemes donats
 B6 Pren la paraula amb grup transmetre’n convicció i seguretat, adaptant el seu discurs
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1. INTRODUCCIÓ A LA RECERCA • Infermeria basada en l’evidència
• Qüestions ètiques de la recerca
• Articles científics
• Apartats del projecte de recerca
2. REVISIÓ DE LA LITERATURA • Com fer una cerca bibliogràfica
• Bases de dades
• Com seleccionar els articles
• Revisió sistemàtica de la literatura


3. INTRODUCCIÓ • Què podem investigar?
• Definir la pregunta d’investigació

4. OBJECTIUS I HIPÒTESIS • Definir els objectius del projecte de recerca
• Concepte d’hipòtesi
5. METODOLOGIA 1 • Tipus d’estudis
6. METODOLOGIA 2 • Mostra
• Població d’estudi
• Variables
7. METODOLOGIA 3 I ANÀLISI • Recollida de dades
• Estadística descriptiva
• Cronograma i pressupost

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A6
A20
25 15 40
Avantprojecte
A1
A11
B6
C3
0 22 22
Presentacions / exposicions
B6
C2
3 3 6
Treballs
A11
A16
A20
B3
0 4 4
Atenció personalitzada
A6
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Avantprojecte Presentació escrita primera part avantprojecte investigació

Presentació escrita avantprojecte final
Presentacions / exposicions Presentació oral a classe de l'avantprojecte final
Treballs Resum d'un article d'investigació
Atenció personalitzada Tutories i participació en les classes

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne tindrà tutories amb la professora de l'asssignatura pel seguiment de l'avantprojecte

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Avantprojecte
A1
A11
B6
C3
S’ha de fer un projecte de recerca (50% de la nota).

Es farà en grups. Conté dos entregues:

Primera entrega: (35% de la nota final del projecte)
•Redacció de la introducció del projecte
•Redacció de com s’ha fet la revisió de la literatura

Segona entrega: (45% de la nota final del projecte)
•Redacció del projecte de recerca amb tots els apartats

Es faràn tutories: (20% de la nota final del projecte - cada tutoria comptarà un 10%)

-Una tutoria de 30 min abans de la primera entrega serà obligatòria
-Una tutoria de 30 min abans de l’entrega final serà obligatòria
-A la tutoria han d’assistir tots els integrants del grup i comptaràn per a l’avaluació final del projecte
60%
Presentacions / exposicions
B6
C2
Presentació oral a classe del projecte final
Tots els integrants del grup hauràn de participar en la comunicació oral
15%
Treballs
A11
A16
A20
B3
Resum d'un article d'investigació. Es farà en grup 15%
Atenció personalitzada
A6
Participació activa a les classes 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no s'acullin a l'avaluació continuada i tots aquells que no presentin les activitats en el temps establert o els que voluntàriament decideixin no acollir-s'hi, hauran de fer el projecte per a poder aprovar l'assignatura i tindran com a màxim un 6 a la nota del projecte. Tenint en compte que les altres parts que compten per l'avaluació de l'assignatura no es tindran en compte a excepció de la participació a classe


Fonts d'informació

Bàsica

1. Icart Mª T. Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona, Publicacions i edicions Universitat de Barcelona. 2006.

2. Argimon JM. Métodos de investigación clínica y epidemiología. Elsevier. 2013.

3. Garcia JA. Introducción a la metodología de la investigación en ciencias de la salud. México, McGraw-Hill Interamericana. 2011.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent