DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PRÀCTIQUES D' INFERMERIA COMUNITÀRIA Codi 18224219
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CAROL MOYANO, GLORIA
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
Adreça electrònica gloria.carol@urv.cat
sonia.mariscal@urv.cat
silvia.lopez@urv.cat
Professors/es
CAROL MOYANO, GLORIA
MARISCAL GONZÁLEZ, SONIA
LÓPEZ REYES, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant La Menció d’Infermeria de Salut Comunitària consta de 18 crèdits i 12 són obligatoris: Salut Gènere i desigualtats, programes de salut i Pràctiques en Infermeria Comunitària. Fins arribar als 18 crèdits has de triar dues assignatures entre les que et proposa la menció. L’assignatura pretén que l’alumne mitjançant estades/visites als diferents centres pugui conèixer quin és el rol de la infermera, quines són les problemàtiques més freqüents i les necessitats que s’atenen al centre d’atenció primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A6 Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identifica, reconeix i analitza els valors ètics i legals en el context de la infermeria comunitària
 A2 Reconèixer la importància de l’atenció integral a la persona tenint en compte el gènere, la cultura, la procedència geogràfica, classe social i edat
 A3 Reconeix la importància de l’educació sanitària com a element estratègic per assolir els objectius en salut
 A4 Descriure les activitats que porta a terme la infermera en l’Atenció Primària de Salut
 A6 Mostrar interès en totes les activitats pròpies de les pràctiques
 A10 Identifica la necessitat de seleccionar la informació adequada a les diverses situacions de les persones i la família
 A11 Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures
 A19 Reconèixer la família com a unitat d’atenció , tenint em compte les relacions que s’estableixen entre els seus membres
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Participar de manera activa en les activitats d'aprenentatge programades.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural Desenvolupar la capacitat per assolir rols i compromís en l’aprenentatge, la socialització i la capacitat per treballar en equip de manera tolerant.
Fomentar el respecte per les intitucions en els centres d'atenció primaria.
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític Explorar quin es el rol de la infermera en l'àmbit de la salut comunitària.
Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, cultura, creences i valors...
Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia.
Quines són les polítiques i procediments que el centre estableix per protegir a les persones per a la continuïtat dels cuidatges.
Els programes de salut i les activitats d’educació sanitària. Les guies de pràctica clínica.
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort evitant el dolor i el patiment a les famílies.
Reflexió-acció a la pràctica clínica envers a les activitats de cuidatges a les families.
Integració dels aspectes ètics a la pràctica assistencial a la comunitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A6
A10
A11
A19
B1
5 60 65
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A3
A4
A6
A10
A11
A19
B1
2 60 62
Sessions clíniques
A1
A2
A4
A10
A19
B1
3 15 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del Programa als alumnes, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i dels tutors.
Pràctiques clíniques Estades per a prendre contacte i conèixer els diferents centres d’atenció primària, el rol professional i la relació amb el pacient, família i comunitat.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l’assignatura. Serà un mecanisme d’avaluació continuada on l’estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori.
Sessions clíniques Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l’alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A6
A10
A11
A19
B1
Es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura mitjançant l’aplicació d’un instrument de valoració els coneixements, habilitats i actituds. 60%
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A3
A4
A6
A10
A11
A19
B1
Portafolis inclourà: diari de camp i cicles reflexius. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Resta a criteri del professor i coordinador com assolirà els objectius no superats.


Fonts d'informació

Bàsica

fisterra.com: Atención primaria en la red.  Directorio de guia clinicas en Español [Consultada 28 de juny del 2011]. Disponible a: http://www.fisterra.com/recursos_web/castellano/c_guias_clinicas.asp#Medicina%20Preventiva

 

Jovell, AJ; Navarro-Rubio, MD; Aymerich, M; Serra-Prat, M. Metodología de diseño y elaboración de guías de práctica clínica en atención primaria. [Consultada 28 de juny del 2011]. Disponible a: http://www.elsevier.es/en/node/2001503

 

Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Guies de practica clínica. [Consultada 28 de juny del 2011]. Disponible a:

http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir2094/index.html

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROGRAMES DE SALUT/18224221
SALUT, GÈNERE I DESIGUALTATS SOCIALS/18224220

 
Altres comentaris
Aquesta assignatura esta vinculada a la menció d'Infermeria Comunitaria i s'ha de cursar amb les dos anteriorment apuntades
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent