DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) PRÀCTIQUES D' INFERMERIA COMUNITÀRIA Codi 18224219
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CAROL MOYANO, GLORIA
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
Adreça electrònica gloria.carol@urv.cat
Professors/es
CAROL MOYANO, GLORIA
Web
Descripció general i informació rellevant La Menció d’Infermeria de Salut Comunitària consta de 18 crèdits i 12 són obligatoris: Salut Gènere i desigualtats, programes de salut i Pràctiques en Infermeria Comunitària. Fins arribar als 18 crèdits has de triar dues assignatures entre les que et proposa la menció. L’assignatura pretén que l’alumne mitjançant estades/visites als diferents centres pugui conèixer quin és el rol de la infermera, quines són les problemàtiques més freqüents i les necessitats que s’atenen al centre d’atenció primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A2 Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural.
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A4 Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió.
 A6 Acceptar la responsabilitat del propi aprenentatge i desenvolupament professional.
 A10 Qüestionar, avaluar, interpretar i sintetitzar críticament la informació i les fonts de dades per a facilitar l'elecció del pacient.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A19 Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identifica, reconeix i analitza els valors ètics i legals en el context de la infermeria comunitària
 A2 Reconèixer la importància de l’atenció integral a la persona tenint en compte el gènere, la cultura, la procedència geogràfica, classe social i edat
 A3 Reconeix la importància de l’educació sanitària com a element estratègic per assolir els objectius en salut
 A4 Descriure les activitats que porta a terme la infermera en l’Atenció Primària de Salut
 A6 Mostrar interès en totes les activitats pròpies de les pràctiques
 A10 Identifica la necessitat de seleccionar la informació adequada a les diverses situacions de les persones i la família
 A11 Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures
 A19 Reconèixer la família com a unitat d’atenció , tenint em compte les relacions que s’estableixen entre els seus membres
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Participar de manera activa en les activitats d'aprenentatge programades.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural Desenvolupar la capacitat per assolir rols i compromís en l’aprenentatge, la socialització i la capacitat per treballar en equip de manera tolerant. Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia. Integració dels aspectes ètics a la pràctica assistencial a la comunitat Fomentar el respecte per les institucions en els centres d'atenció primària.
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític Els programes de salut i les activitats d’educació sanitària. Les guies de pràctica clínica. Realitzant un programa de salut segons una guia
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Habilitats per conèixer i garantir entorns de seguretat. Reflexió-acció a la pràctica clínica Identificar els processos i procediments associats amb el risc d’infecció i implementació d’estratègies per reduir el risc.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A6
A10
A11
A19
B1
5 60 65
Treballs
A3
A6
A10
A11
3 60 63
Sessions clíniques
A1
A2
A4
A10
A19
B1
3 15 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del Programa als alumnes, centres de pràctiques, serveis i del treball que es realitzarà. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i dels tutors.
Pràctiques clíniques Estades per a prendre contacte i conèixer els diferents centres d’atenció primària i realitzar juntament amb les infermeres un programa de salut.
Treballs Consistirà en presentar un programa de Salut tipus pòster
Sessions clíniques Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l’alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A6
A10
A11
A19
B1
Es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura mitjançant l’aplicació d’un instrument de valoració els coneixements, habilitats i actituds. 40%
Treballs
A3
A6
A10
A11
presentació del programa de salut tipus pòster 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Resta a criteri del professor i coordinador com assolirà els objectius no superats.


Fonts d'informació

Bàsica

fisterra.com: Atención primaria en la red.  Directorio de guia clinicas en Español [Consultada 28 de juny del 2011]. Disponible a: http://www.fisterra.com/recursos_web/castellano/c_guias_clinicas.asp#Medicina%20Preventiva

 

Jovell, AJ; Navarro-Rubio, MD; Aymerich, M; Serra-Prat, M. Metodología de diseño y elaboración de guías de práctica clínica en atención primaria. [Consultada 28 de juny del 2011]. Disponible a: http://www.elsevier.es/en/node/2001503

 

Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Guies de practica clínica. [Consultada 28 de juny del 2011]. Disponible a:

http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir2094/index.html

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROGRAMES DE SALUT/18224221
SALUT, GÈNERE I DESIGUALTATS SOCIALS/18224220

 
Altres comentaris
Aquesta assignatura esta vinculada a la menció d'Infermeria Comunitaria i s'ha de cursar amb les dos anteriorment apuntades
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent