DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) SALUT, GÈNERE I DESIGUALTATS SOCIALS Codi 18224220
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
PADRO CABELLO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mariadelcarmen.padro@urv.cat
Professors/es
PADRO CABELLO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant El primer dia de classe el professor explicarà detalladament el progama de l'assignatura, continguts, planificació, avaluació, etc.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Introduir la importància de l'anàlisi de les desigualtats socials i la seva repercussió en el procés salut-malaltia
 A20 Conèixer i analitzar els elements propis del gènere i de les desigualtats socials relacionats amb la salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitzar la informació qualitativa i quantitativa sobre la influència del gènere i desigualtats socials en la salut i l'Atenció de Salut
 B6 Adquirir habilitat per a debatre i interactuar en relació a les desigualtats socials en diferents escenaris
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Definició de la salut i malaltia: a. Diferents perspectives sobre l’estudi de la salut.
b. Problemes metodològics en els estudis de la salut.
c. Salut i treball
d. Salut i vivenda
e. Salut i medi ambient
2. Diferencies entre generes en qüestió de la salut: a. Estructura social per gènere i edat.
b. Esperanza de vida.
c. Fecunditat i mortalitat.
d. Malalties professionals i relacionades amb el treball.
e. Invisibilitat de les malalties de les dones.
f. Biaixos en els estudis sobre les malalties.
3. Desigualtats de gènere en la salut: a. Desigualtats de les dones en l’accés a la salut.
b. Violència contra les dones.
c. El rol de la dona com a cuidadora.
d. Models de rol.
e. Salut de les dones per les classes socials.
4. Diferencies en l’accés a treball qualificat: a. El sostre de vidre.
b. Discriminació salarial.
c. Les professions sanitàries i de l’educació i la variable de gènere.
5. Desigualtats de gènere entre la població immigrant: a. Educació.
b. Salut.
c. Treball.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent