Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Introduir la importància de l'anàlisi de les desigualtats socials i la seva repercussió en el procés salut-malaltia
| | A20 |
Conèixer i analitzar els elements propis del gènere i de les desigualtats socials relacionats amb la salut
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitzar la informació qualitativa i quantitativa sobre la influència del gènere i desigualtats socials en la salut i l'Atenció de Salut
| | B6 |
Adquirir habilitat per a debatre i interactuar en relació a les desigualtats socials en diferents escenaris
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1. El procés de salut, malaltia i atenciò: |
a. Salut, malaltia i atenciò: De què parlem?
b. Els conceptes de sexe i gènere en salut.
c. Desigualtat, marginació i equitat en salut.
d. Ànalisis de casos.
|
2. Medicalització, cos i gènere: |
a. Construcció del cos en la cultura biomèdica
b. El procés de medicalització i la naturalització.
c. Sexe, sexualitat, identitat i cos
d. Ànalisis de casos.
|
3. Desigualtats socials en salut per gènere : |
a. Desigualtats de les dones en l’accés a la salut.
b. Comportaments de riscos associats a la masculinitat
c. Violència contra les dones/homes. Ànalisis de casos.
d. Diferencies en l’accés a treball qualificat: discriminació salarial.
|
4. Maternitat i models de rol esperats: |
a. Avortament, desig, deure i drets
b. El procés d'embaràs, part i embaràs
c. Maternitat, societat i treball. conciliació, corresponsabilitat, opting out, mobbing maternal.
d. Ànalisi de casos |
5. Desigualtats de gènere entre la població immigrant: |
a. Educació.
b. Salut i derets
c. Treball.
d. Els significats de la invisibilitat
e. Ànalisis de casos.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
Sessió Magistral |
|
35 |
8 |
43 |
Fòrums de discussió |
|
1 |
5 |
6 |
Debats |
|
2 |
6 |
8 |
Pràctiques a través de TIC |
|
3 |
0 |
3 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
8 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes. Organització dels grups de treball.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. Per cada unitat temàtica s'organitzaran sessions de treball per l'anàlisi de documents escrits o visuals que permetin la profundització en els continguts teòrics i projectin l'aplicació pràctica |
Fòrums de discussió |
En l’espai de Moodle en l’assignatura, hi haurà un “foro” on la professora proposaran diverses qüestions relacionades amb la temàtica que s’estigui impartint en les classes. L’estudiant haurà de participar de manera activa en aquest espai, donant respostes a les preguntes plantejades, així com donar rèplica a la resta dels participants en l’espai virtual |
Debats |
S'oferiran als estudiants la lectura i anàlisi de diversos articles i capítols de llibres. Aquesta tasca es desenvoluparà en la mateixa classe on els alumnes hauran de realitzar diverses síntesi de caràcter crític i reflexiu individualment i en grup. |
Pràctiques a través de TIC |
Recerca, anàlisis i visió de material visual i Web 2.0 en referència a un tema específic de gènere i salut. Per mitjà de l'ús de diferents aproximacions àudio visuals (documentals, sèries TV, pel·lícules, publicitats, Web 2.0, etc.) es pretén reflexionar sobre el paper dels homes i les dones dins l'àmbit domèstic i de la salut. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball |
Atenció personalitzada |
Sessions de seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procès d'aprenentatge. Tant podran ser presencials com mitjançant l’espai moodle de l’assignatura o por email. |
Descripció |
l'alumnat comptarà amb tutorització de la professora |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Fòrums de discussió |
|
Participació en el foro de reflexió cooperativa. L’alumne haurà de realitzar reflexions a través de un gruo tancat en el Facebook seguint la temàtica proposada, així com les aportacions realitzades per la resta del grup |
15% |
Debats |
|
Durant les classes es proporcionaran als estudiants diversos capítols i / o articles científics per estimular i aprofundir temàtiques desenvolupades en l'assignatura. Els estudiants, dividit en grups de màxim 4 persones, elaboraran algunes reflexions i crítiques al material que exposaran a la classe. |
15% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Recerca, anàlisis i visió de material visual i Web 2.0 en referència a un tema específic de gènere i salut. Es valora l'originalitat del material trobat i la capacitat d'aplicar a la realitat d'infermeria (educació, prevenció, etc.) |
25% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació, anàlisis i recerca de material visual i Web 2.0 en referència a un específic tema de salut, gènere i desigualtat. La realització i recerca del material visual i / o Web 2.0 serà estructurat seguint les pautes metodològiques donades a classe i pujades en el Moodle. Els alumnes, dividit en grups de màxim 4 persones, hauran de realitzar una síntesi final de caràcter crític i reflexiu que s’adjuntarà al material visual trobat. La presentació tindrà lloc a l'aula amb l'auxili de algun programa informàtic de presentació àudio-visual (per exemple: Movie Maker, Power Point, etc.). Els estudiants demostraran així haver integrat els coneixements apresos en les classes i en les lectures / visions de diferents materials amb los recursos àudio vídeo. |
45% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord a l'article 21 de la Normativa Acadèmica durant les activitats avaluatives està limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. D'acord a l'article 21 de la Normativa Acadèmica durant les activitats avaluatives està limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves |
Bàsica |
Esteban ML; Comelles JM; Díez C., Antropología, género, salud y atención, Bellaterra, 2010
Izquierdo MJ, Malestar en la desigualdad, Universidad de Valencia. Instituto de la Mujer, 1998
Alberdi RM., Mujeres enfermeras en España. Una historia de márgenes, ROL de Enfermería, 1997
Blázquez-Rodríguez Mª Isabel, Los componentes de género Y su relación con la enfermería, Index Enferm, 2005
Canals J., Cuidar y curar: funciones femeninas y saberes masculinos, Jano, 1985
Domínguez, F. J. T., & Domínguez, M. R. R, Aplicaciones de Enfermería basadas en TIC ?s. Hacia un nuevo Modelo de Gestión., Revista de Enfermería, 2012
Esteban, Mari Luz, “Género, cultura y poder: el cuerpo como agente”., Comunicación presentada en el Simposio “Cultura, Salud y poder” Congreso de Antropología Septiembre, 2003
Fajardo Trasobares Mª Esther, Germán Bes Concha, Influencia del género en el reconocimiento de los cuidados enfermeros visibles e invisibles, Index Enferm, 2000
Lillo M, Antropología, género y enfermería contemporánea, ROL de Enfermería, 2002
Halford, S., Lotherington, A. T., Dyb, K., & Obstfelder, A. , Un/doing Gender with ICT?, NORA—Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 2010
Morrison, J., Borrell, C., Marí-Dell’Olmo, M., Ruiz Cantero, M. T., Benach, J., Fernández, E., ... &, Desigualdades de género en la Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria, Gaceta Sanitaria, 2010
Lutz, Catherine, Unnatural emotions, University of Chicago Press, 1988
Halford, S., Lotherington, A. T., Dyb, K., & Obstfelder, A. , Un/doing Gender with ICT?, NORA—Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 2010
Abu-Lughod, Lila, Veiled Sentiments, University of California Press, 1986
Lutz, Catherine, Unnatural emotions, University of Chicago Press,., 1988
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|