DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) SUPORT A LA DEPENDÈNCIA I A LA SALUT DE LA PERSONA CUIDADORA Codi 18224223
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Adreça electrònica mariapilar.monteso@urv.cat
Professors/es
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es pretén donar eines teòriques, pràctiques i metodològiques per aprofundir en l'atenció integral a les persones amb discapacitats, malalties, situació de vulnerabilitat i/o envelliment. Persones amb pèrdua d'autonomia i en situació de dependència, que necessiten a altres persones responsables de proporcionar els cuidatges necessaris per mantenir la seva autonomia i el seu benestar, fent èmfasi en l'etapa de la vellesa, tant en espais formals com informals. Contemplarem també els cuidatges necessaris, físics i psicològics com emocionals i socials, per mantenir en l'estat de salut més òptim possible a la persona cuidadora.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema I: Persones Grans i Discapacitat
Tema I
- Persones Grans a Espanya
- Discapacitat segons la OMS/Banc Mundial
(Resum)
Tema II: Conceptes de Discapacitat i Dependència. Tema II
Discapacitat i Dependència. Importància de la família i de les cures d'infermeria.
- Discapacitat segons la OMS/Banc Mundial (Situació Mundial, Atenció de la Salut en General, Rehabilitació, Assistència i Recolzament, Ambients favorables, Educació, Treball i Mercat Laboral, Recomanacions de Cara al futur).
- Dependència i Consell d'Europa. La necessitat d'ajut per a les Activitats de la vida quotidiana.
Tema III: Pla de Salut i Dependència Tema III
- Pla de Salut
- Anàlisi de: quantes persones amb dependència hi ha a
Espanya?
Tema IV: Llei de la Dependència Tema IV
Llei de la Dependència
- Que es?, Qui s'hi pot acollir?, Drets i Deures, Com es mesura la Dependència?Espanya?
- Aplicabilitat i Problemes al llarg de la seva primera implementació
- Document Col.legial d'Infermeria: Creació del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD) i del Consell Territorial del SAAD: Autonomia, Dependència, Activitats Bàsiques de la Vida Diaria (ABVD), Necessitats de recolzament per a l'autonomia personal, cures no professionals, professionals, assistència personal , tercer sector.
- Portal de la Direcció General de Dependencia



Tema V: Suport a la persona cuidadora Tema V
- Entorn familiar, social, cultural i espiritual de la persona cuidadora familiar
- Suport físic, psicològic i social de la persona cuidadora familiar
- Atenció personal i emocional de la persona cuidadora familiar.
- Aspectes relatius al gènere i la cultura de la persona cuidadora
- Importància dels grups d'ajuda mútua i d'autoajuda com a suport emocional de la persona cuidadora familiar
- Relacions òptimes de la persona cuidadora familiar amb la persona en situació de dependència
Tema VI: Cuidatge de la dependènca Tema VI
- Pla de cures persones amb dependencia
- Cuidatge formal i informal
Tema VII: Alzheimer i Dependència Tema VII
- Suport a persones diagnosticades de alzheimer.
Tema VIII: Recursos de suport a les persones dependents l seu domicili Tema VIII
- Recursos per reduir la soledat i l'aïllament de les persones
deprenents
- Programa actiu per persones majors de 65 anys, d'alimentació saludable, i altres experiencies
Tema IX: Recursos per promoure la igualtat, tolerància, solidaritat i igualtat en pacients amb dependència Tema IX
- Voluntariat
-Col.lectius amb risc d'exclusió social: nouvinguts, gent gran, discapacitats de totes les edats amb problemes de mobilitat, visió reduïda, discapacitat mental
Tema X-XII: Cures d'infermeria integrals a la persona depenent i cuidadora Tema X-XII
- La escafandra i la mariposa: millorant l'afrontament de les cures en dependencia extrema, una necessitat de vital importancia.
Tema XIII: Cures d'infermeria en la persona diabètica. Peu diabètic. Tema XIII
- Cures del peu diabètic. Una prioritat en la cura infermera

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A16.8
15 15 30
Seminaris
A16.8
6 12 18
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l' alumnat i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Activitats participatives grupals, basades en el treball en profunditat d'un tema d'ampliació i relació amb els continguts de l'assignatura. Es treballarà a partir d'experiències pràctiques relacionats amb el quefer professional.
Atenció personalitzada Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes als/les alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà en horari de tutories prèvia petició de l'alumnat per via correu electrònic i mitjançant la tasca oberta al campus virtual.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.8
S'avaluarà contingut a l'exàmen tipus test . 60%
Seminaris
A16.8
Avaluació del Treball Grupal sobre diferents temes proposats i també avaluació del contingut de les classes teòriques a l'examen test 40%
Altres  

Es seguiran criteris individualitzats per l'alumnat. I es basaran principalment en la presentació dels treballs, que considere el professorat, que no han assolit el nivell corresponent per aprovar-los. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donats en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura (5) es té que tenir les dos parts de que consta l'avaluació continuada aprovades. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques

Segona avaluació: es presentaran els treballs que es considere necessari segons criteri del professorat. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.

-->


Fonts d'informació

Bàsica Tresserra, M.Ângels. et alt, Un cuidador. Dues vides. Programa d'atenció a la dependència. Suport al cuidador familiar, 2010, Barcelona. Obra Social Fundació " la Caixa&am
Crespo López, Maria et alt, El estrés en cuidadores de mayores dependientes. Cuidarse para cuidar, 2007, Madrid. Ediciones Pirámide
Ferré Grau, C., Rodero Sánchez, V., Vives Relats, C.,Cid Buera, D., El mundo del cuidador familiar. Una visión teórica y un modelo práctico para el cuidado, 2008, Tarragona.Silva Editorial
Ley de la Dependencia, https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-21990, Ley 39/2006, de 14 de diciembre, Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las C
Teresa Pàmies, L’aventura d’envellir, BIBLIOTECA UNIVERSAL EMPURIES,
ZWEIG, S., El mundo de ayer., 1999., Madrid: El Acantilado
2009, Autonomía y dependencia en la vejez, Cuadernos 16, Fundció Víctor Grífols i Lucas
Julian Schnabel, La escafandra y la mariposa, ,
IMSERSO. Instituto de Mayores y Servicios Sociales, Sistema para la Autonomía y Atención a la Dependencia (SAAD), consultado 23/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Autonomía personal y dependencia, consultado 23/06/2019,
Estudio Social "la Caixa" dependencia: El cuidado de las personas. Un reto para el siglo X, Las mujeres cargan con el peso de la dependencia en España en un modelo que perpetúa el cuidado familiar. Estudio Social N.28, consultado 23/06/2019,
OMS, Informe mundial sobre la discapacidad, consultado 19/06/2019,
Departament de Salut, Pla de Salut de Catalunya 2016-2020, consultado 17/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Oficina de Atención a la Discapacidad (OADIS), consultado 23/06/2019,
Carme Ferré-Grau, Virtudes Rodero-Sánchez, Dolors Cid-Buera, Carme Vives-RElats, M. Rosa Aparicio-Ca, Guía de cuidados de enfermeria: cuidar al cuidador en atención primaria, 2011, Publidisa, S.A
Montesó P, Ferre C, Lleixa M, Albacar N, Aguilar C, Sanchez A, Depression in the elderly: study in a rural city in southern Catalonia., J Psychiatr Ment Health Nurs, 2011, 9(5): 426-9
Pilar Montesó-Curto, Carina Aguilar-Martín, Depresión según la edad y el género: análisis en una comunidad, Atención Primaria, 2014, 46(3): 113-172
FEAPS, Libro blanco sobre Dependencia, consultado 23/06/2019,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006
INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18244208
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent