IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) BIOLOGY AND MICROBIOLOGY Code 18234004
Study programme
Bachelor's Degree in Nursing (2016)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 1Q
Language
Català
Department Basic Medical Sciences
Coordinator
FIGUERAS SALVAT, MARÍA JOSEFA
PUJOL BAJADOR, ISABEL
E-mail mariaisabel.inza@urv.cat
mariajose.figueras@urv.cat
isabel.pujol@urv.cat
kendracatalina.rodriguez@urv.cat
frederic-francesc.gomez@urv.cat
Lecturers
INZA ROJAS, MARÍA ISABEL
FIGUERAS SALVAT, MARÍA JOSEFA
PUJOL BAJADOR, ISABEL
RODRÍGUEZ MOREJON, KENDRA CATALINA
GOMEZ BERTOMEU, FREDERIC-FRANCESC
Web
General description and relevant information <div><p class="MsoNormal">This course is an introduction to the study of the structural and functional organisation of cells, the principles of genetics and microbiology. The general objective of the course is that the student acquires a theoretical and practical basis of the cellular, molecular, and genetic bases of the functioning of the human body, both in the state of health and disease, with special emphasis on the study of microorganisms and infectious processes; which will later allow the student to understand the biological bases of pathology and therapeutics. All this knowledge is structured in three thematic blocks: Cell Biology, Genetics and Microbiology.</p> <p class="MsoNormal">The course will be taught in Catalan and Spanish.</p></div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits.
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
Type B Code Competences Transversal
 CT7 Apply ethical principles and social responsibility as a citizen and a professional.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Saber distingir els diferents tipus cel·lulars, composició, funció i interrelacions. Explicar les bases genètiques de l'herència i de les malalties hereditàries. Comprendre els mecanismes que regulen el desenvolupament embrionari i la diferenciació cel·lular
 A2 Distingir els microorganismes més comunament associats a les infeccions, mecanismes de transmissió. i les estratègies de control i tractament. Definir els conceptes d'immunització activa i passiva i saber explicar els tipus de vacunes i la seva utilitat. Explicar les bases de la resposta immunitària a la infecció i conèixer els factors que ho alteren.
Definir els conceptes d'esterilització i desinfecció i saber explicar els processos d'esterilització, desinfecció i d'ús dels antisèptics
 A7 Distingir els microorganismes més comunament associats a les infeccions, mecanismes de transmissió. i les estratègies de control i tractament. Definir els conceptes d'immunització activa i passiva i saber explicar els tipus de vacunes i la seva utilitat. Explicar les bases de la resposta immunitària a la infecció i conèixer els factors que ho alteren.
Type B Code Learning outcomes
 CT7 RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Bloc 1: BIOLOGIA CEL·LULAR. (7 hores) Tema 1. Introducció a la biologia cel·lular. Mida i morfologia cel·lular. Tècniques microscòpiques bàsiques per a l’estudi de les cèl·lules. Característiques generals de les cèl·lules procariotes i eucariotes.

Tema 2. Estructura i funció cel·lular. Matriu extracel·lular, membrana plasmàtica i glicocàlix. Processos d'endocitosi i exocitosi. Matriu citoplasmàtica i citoesquelet. Reticle endoplasmàtic, complex de Golgi, lisosomes, endosomes, peroxisomes i mitocondris. Nucli. Ribosomes

Tema 3. Recanvi i creixement cel·lular. Cicle cel·lular, regulació i càncer. Necrosi i Apoptosi. Mitosi. Meiosis, gametogènesi i reproducció sexual. Fecundació, primeres etapes del desenvolupament embrionari i diferenciació cel·lular.
Bloc 2: GENÈTICA (5 hores) Topic 4. Chromosomes and inheritance. Mendelian genetics: basic concepts. Mendel's laws.

Topic 5: Gene mutations or monogenic or Mendelian disorders in humans: autosomal inheritance and sex-linked inheritance. Lyon hypothesis. Mitochondrial inheritance.

Topic 6: Chromosomal and genomic mutations. Prenatal diagnosis and genetic counselling.
Bloc 3: MICROBIOLOGIA (24 hores) Topic 7. Microbiology. Bacterial structure. Components of the bacterial cell. Physiology, nutrition and growth. Culture media. Culture conditions. Bacterial identity.

Topic 8. Host-parasite relationships. Normal or indigenous microbiota. Concepts of infection. Koch's postulates. Determinants of pathogenic action. Immune response. Immunotherapy and immunoprevention. Vaccines.

Topic 9. Chemotherapy. Antibiotics and chemotherapeutics. Mechanisms of action. Classification of antibiotics. Antimicrobial susceptibility testing. EUCAST criteria.

Topic 10. Diagnosis of infectious diseases. Sampling, preservation and transport. Direct and indirect diagnosis. Culture. Serological reactions. Molecular biology techniques for diagnosis.

Topic 11. Gram-positive and gram-negative cocci. Staphylococcus. Streptococcus. Neisseria. Anaerobic cocci. General characteristics.

Topic 12. Gram-positive bacilli: Corynebacterium, Listeria, Clostridium. Gram-negative bacilli: Acinetobacter, Pseudomonas, Bordetella, Brucella, Legionella, Haemophilus, Enterobacter, Campylobacter, Helicobacter pylori. Anaerobic gram-negative bacilli. General characteristics.

Topic 13. Mycobacteria. Mycobacterium tuberculosis. Other mycobacteria of clinical interest. Spirochetes: Treponema, Borrelia and Leptospira. Mycoplasma. Rickettsia. Chlamydia. General characteristics.

Topic 14. Mycology. General characteristics of fungi. Fungi as pathogenic organisms. Types and characteristics of mycoses. Diagnosis and treatment.

Topic 15. Virology. The viral particle. Structure and mechanisms of multiplication. Diagnosis and treatment of viral infections. DNA viruses. Herpesviruses. Cytomegalovirus. Epstein-Barr virus. Adenovirus. Papillomaviruses. Viral hepatitis. Hepatitis A, B, C, D. Other types of hepatitis. Monkeypox.

Topic 16. RNA viruses. Influenza virus. Mumps virus. Measles virus. Respiratory syncytial virus. Poliomyelitis virus. Enterovirus. Rabies virus. Rubella virus. Rotavirus. Human immunodeficiency virus. Hemorrhagic fevers: Ebola, Marburg, Crimean Congo. Arboviruses: Dengue, Chikungunya, Zika.

Topic 17. Parasitology. Definitions. General characteristics of parasites of clinical interest. Types of parasites and diseases in man. Diagnostic techniques. Protozoa. Helminths: Nematodes, Cestodes and Trematodes. Parasitic and disease-transmitting arthropods.

Topic 18. Bacteremia. Sepsis. Blood culture. Endocarditis. Infectious meningitis.

Topic 19. Respiratory infection. Upper respiratory tract infections. Lower respiratory tract infections.

Topic 20. Urinary tract infections: general characteristics, types, diagnosis and treatment.

Topic 21. Sexually transmitted diseases: general characteristics, types, diagnosis and treatment.

Topic 22. Gastrointestinal infections: general characteristics, types, diagnosis and treatment.

Topic 23. Skin and soft tissue infections: general characteristics, types, diagnosis and treatment.

Topic 24. Bone and joint infections: general characteristics, types, diagnosis and treatment.

Topic 25. Healthcare-associated infection. Definitions. Prevention of infections in health centers: disinfectants, antiseptics and sterilization. Other preventive measures. Role of the nurse in infection control: infection control team, infection commission, antibiotic use optimization program (PROA).
PRÀCTIQUES AL LABORATORI (20 hores) PRACTICE 1: Introduction to the study of microorganisms in a microbiology laboratory. People and the environment as a link in the transmission of microorganisms.

PRACTICE 2: Introduction to the use of the microscope. Observation of cell structure: prokaryotic and eukaryotic organisms.

PRACTICE 3: Bacteriological culture: obtaining a pure culture by sowing in multiple or scotch streak. Bacterial identification and antibiogram.

PRACTICE 4: Parasites of clinical importance. Evaluation (VIRTUAL). Genetic disorders (clinical cases). Evaluation (VIRTUAL). Genetics exercises.

PRACTICE 5: Blood cells (eukaryotes)

PRÁCTICA 6: Blood group determination.

FINAL EVALUATION

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A1
A2
A7
CT7
36 72 108
Laboratory practicals
A1
A2
A7
CT7
20 15 35
Personal attention
2 0 2
 
Extended-answer tests
A1
A2
A7
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació genèrica de l' assignatura.
Lecture Exposició teòrica dels blocs temàtics d'acord al calendari establert.

Els continguts del temari explicats a les classes magistrals s’avaluaran mitjançant dos exàmens parcials (1a.convocatòria) i d’un examen final o de recuperació (2a convocatòria) que s'hauran de superar amb una nota mínima de 5 sobre 10 per a considerar-los aprovats. Els alumnes que hagin superat qualsevol examen parcial no hauran d'examinar-se en la segona convocatòria de la part del programa aprovat en els exàmens parcials.

El primer parcial inclourà preguntes teòriques dels blocs 1,2; part del bloc 3 i un problema de genètica, i comptarà un 45% de la nota final de l'assignatura. El segon parcial inclourà els continguts no avaluats en el primer parcial i també comptarà un 45% de la nota final. Els alumnes que no superin qualsevol dels dos exàmens hauran d'examinar-se de la part suspesa a l'examen de la segona convocatòria.
Laboratory practicals Les pràctiques són obligatòries per tots els alumnes excepte per als repetidors, sempre que les hagin realitzat i aprovat en el curs anterior. En tot cas, podran repetir-les si ho consideren oportú, sempre que ho comuniquin amb anterioritat als professors responsables de les mateixes.

Les pràctiques tindran una durada de 20 hores, distribuïdes en 5 hores diàries durant 4 dies, segons l’horari oficial. L'objectiu de les pràctiques és adquirir tant competències de coneixements teòrics i també d'habilitats.

L'últim dia de pràctiques es realitzarà una avaluació escrita en el mateix laboratori.

Requisits previs:
1) Els alumnes hauran de portar signat el primer dia de pràctiques l'annex del document NORMES D'US OBLIGAT AL LABORATORI disponible al Moodle. ÉS UN REQUISIT INDISPENSABLE PER ENTRAR AL LABORATORI.
2) Els alumnes hauran de portar bata de laboratori i el guió de pràctiques que està disponible al Moodle.
3) Abans de cada pràctica l'alumne haurà de llegir amb atenció el protocol de la mateixa; això li permetrà un millor aprofitament i l'ajudarà en la confecció del qüestionari corresponent.
Personal attention Els alumnes poden exposar els seus dubtes directament amb els professors o per correu electrònic.

Personalized attention
Description

Students will be able to discuss their doubts directly with the teachers, either in person or virtually, by email or through Microsoft Teams. The date and time of the interview will be communicated in advance, by email, to the student involved.


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Laboratory practicals
A1
A2
A7
CT7
Un requisit indispensable per aprovar l’assignatura és haver realitzat les practiques

La avaluació de les pràctiques es realitzarà per la assistència (5%), que és obligatòria per tots els alumnes excepte per als repetidors, i per una avaluació escrita al finalitzar-les en el propi laboratori, que també tindrà un valor del 5%. Per tant, les pràctiques tindran un pes del 10% en la nota final de l'assignatura.

Aquells alumnes que tinguin 1 o 2 faltes de pràctiques sense causa justificada (presentar justificant al professor responsable) no podran optar al total del 5 % de la nota d'assistència.
10%
Extended-answer tests
A1
A2
A7
Els continguts del temari explicats a les classes magistrals s’avaluaran de la manera següent:

- En primera convocatòria, mitjançant dos exàmens parcials eliminatoris de continguts. Els exàmens hauran de superar-se amb una nota mínima de 5 sobre 10. Els alumnes que hagin aprovat els dos parcials no hauran de realitzar l’examen de la segona convocatòria.

- En segona convocatòria, en un examen final o de recuperació. inclourà dos blocs, un corresponent al parcial 1 i un altre al parcial 2, i només s’haurà de contestar les preguntes al parcial/s no aprovats; sent necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts, en cada un dels blocs per separat.

Els exàmens tindran l'estructura següent: preguntes de resposta curta, preguntes amb resposta múltiple, o esquemes, i un problema de genètica.

En les preguntes amb resposta múltiple: tipus test o de resposta cert/fals, cada error tindrà una penalització.

La nota final del bloc teòric serà la mitjana de les notes obtingudes en els dos exàmens parcials aprovats. En el cas de l'alumne que només es presenti a l’examen de segona convocatòria, la nota final del bloc teòric serà la mitjana de les notes obtingudes en els dos blocs aprovats. En el cas contrari, la nota final que quedarà en l'expedient ("suspens") serà l'obtinguda en l'examen de segona convocatòria.

En el cas de l'alumne que no es presenti a l’examen de segona convocatòria i tingui algun examen parcial no superat, la nota final de l’assignatura ("suspens"), serà l'obtinguda en l'últim examen no superat al qual s'hagi presentat.
IMPORTANT: No es guardarà la nota d’un parcial aprovat d’un curs acadèmic per a un altre, per contra si que es guardarà la nota de pràctiques durant un SOL curs acadèmic.

L'alumne que vulgui millorar la nota final de l'assignatura obtinguda en la primera convocatòria, ho podrà fer a la segona convocatòria sempre i quan renunciï a les notes prèvies. La renuncia s'ha de presentar per escrit als responsables de l'assignatura com a màxim tres dies abans de la prova de segona convocatòria.
90%
Others   Tots els exàmens de l'assignatura estaran redactats en català i castellà. Els alumnes repetidors que hagin superat les pràctiques no estaran obligats a repetir-les. En aquest cas, se'ls guardarà la nota de pràctiques durant un SOL curs acadèmic.
 
Other comments and second exam session

Els exàmens, primera i segona convocatòria, tindran l'estructura següent: preguntes de resposta curta, preguntes amb resposta múltiple, o esquemes, i un problema de genètica. En les preguntes amb resposta múltiple: tipus test o de resposta cert/fals, cada error tindrà una penalització.

Amb l'objectiu d'orientar a l'alumne a obtenir els resultats òptims (nota màxima) en l'examen, es fan els següents comentaris: 1. Quan es demana a l'alumne que defineixi un concepte, s'espera que l'alumne respongui 3 punts bàsics: a. Què és? (estructura, composició, procés específic que es realitza) b. On és? (localització de l'estructura o del procés) i c. Per què serveix? (funció específica del component, etapa o procés). Tant mateix, i si procedeix, s'espera que posi algun exemple concret o faci un dibuix si és pertinent. Si en la pregunta es demana fer un esquema és important fer-lo de manera clara i entenedora. Si és adient, es complementarà amb una breu explicació.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

D'acord amb l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les proves avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades es a dir els rellotges intel·ligents, telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista i això serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. 


Sources of information

Basic Paniagua R. & cols., Citología e Histología Vegetal y Animal, 4.º ed. (vol. 1, 2), McGraw-Hill Interamericana (2007)
Alberts, B. & cols., Introducción a la Biología Celular, 5.º ed., Panamericana. Barcelona (2021)
Patrick, R. & cols., Microbiología Médica, 9.º ed, Elsevier España (2021)
Turnpenny, P.D, & cols., Emery Elementos de Genética Médica, 16.º ed., Elsevier España, S.L.U (2022)
Prats, G., Microbiología Clínica., 1.º ed., Editorial Médica Panamericana, 2006
Karp, G., Biología Celular y Molecular. Conceptos y Experimentos, 8e, McGraw-Hill Interamericana (2019)
Pierce, B. A., GENÉTICA Un enfoque conceptual, 5e, Editorial Panamericana (2021)
Carison, B.M., Embriología Humana y Biología del Desarrollo, 2e, Harcourt (2020)
Robert L. N., Thompson & Thompson. Genética en Medicina, 8e, Elsevier (2016)
Pujol Bajador, I., Gómez Bertomeu, F.F, Rodríguez Morejón, K., Figueras Salvat, M.J., Presentacions de les classes magistrals, curs 2023-2024 al Moodle, 2023-2024,

Biologia Cel·lular i Genètica-  llibres en línia

https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/content.aspx?bookid=2214§ionid=171769199#1146928600

https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/content.aspx?bookid=2817§ionid=239337405#1177260349

https://www-medicapanamericana-com.sabidi.urv.cat/VisorEbookV2/Ebook/9786078546459#{%22Pagina%22:%22Portada%22,%22Vista%22:%22Indice%22,%22Busqueda%22:%22%22}

https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20150020123

https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20210009603

Microbiologia-  llibres en línia

https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20200019432

Complementary Arteaga Martínez, M., García Peláez, I., Embriología Humana y Biología del Desarrollo, 1.º ed., Panamericana. Barcelona (2014)
Jorgense, JH. & cols., Manual of Clinical Microbiology, Vol 1, 11th ed., AJM press, Washington (2015).
Benito Jiménez, C., 141 PROBLEMAS DE GÉNÉTICA Resueltos paso a paso, 1.º ed., Madrid : Síntesis, DL 2015
Sepúlveda Saavedra, J. Soto Domínguez, A., Texto Atlas de Histología. Biología celular y tisular. ISBN: 978-607-15-1128-7, 2e, McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S. A. de C. V
López Serna, N., Biología del desarrollo. Cuaderno de trabajo. ISBN: 978-607-15-0657-3, , McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C. V.

Biologia Cel·lular i Genètica-  llibres en línia

https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/content.aspx?bookid=1506§ionid=98182026#1119202207

https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/book.aspx?bookid=1476

Microbiologia

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.