Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A8.1 |
Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A8.3 |
Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A8.1 |
Identificar i analitzar els processos psicosocials bàsics
Explicar els diferents processos i condicionants evolutius
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
| | A8.2 |
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
Conèixer les pròpies reaccions emocionals
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
| | A8.3 |
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I:
Introducció i conceptes generals. |
1.- La psicologia com l'estudi de la conducta humana: què és una conducta?.
2.- Filogènesi de la conducta humana: adaptació al medi i herència de l'espècie
3.-El binomi herència-aprenentatge: plasticitat
neuronal.
4.- Perspectiva holistica del comportament humà: la conducta com un sistema.
5.- Models psicològics d'estudi de la conducta humana. |
Unitat temàticaII:
Processos i condicionants evolutius |
1.- El concepte de maduració i els aprenentatges bàsics associats
2.-Concepte de Període empremta: dependència i afecció. Patologia de la afecció.
3.- Trets bàsics del procés de desenvolupament emocional.
4.- Trets bàsics del procés de desenvolupament cognitiu: pensament , intel·ligència i llenguatge.
5.- Trets bàsics del procés de desenvolupament psicosocia |
Unitat temàtica III:
Processos psicosocials bàsics |
1.- Sensació-percepció i aprenentatge.
2.- La intel·ligència, plantejament del concepte. Intel·ligències i habilitats intel·lectuals. Relacions entre creativitat i capacitats intel·lectuals, mites i realitats.
3.- Motivació, seqüència de la motivació, frustració i conflicte.
4.- Emoció, concepte i diferències amb els conceptes d'instint i sentiment. Les emocions bàsiques
5.- L'emoció de la por i les seves implicacions en el comportament humà.
6.- Anàlisi evolutiva de les pors infantils.
7.- Els condicionaments del medi sociocultural. L'estrès professional, estratègies d'afrontament i adaptació al canvi. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
27 |
50 |
77 |
Seminaris |
|
32 |
40 |
72 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi reflexió. |
Seminaris |
Plantejament,anàlisi i discussió d'un tema monogràfic directament relacionat amb els continguts de la sessió magistral. Es desenvoluparà amb suport audiovisual i supòsits pràctics. |
Atenció personalitzada |
A petició de l'alumne de dubtes no resolts a l'aula |
Descripció |
A petició del alumnes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Quatre proves objectives tipus test sobre els continguts teòrics i els del seminari, distribuïdes de la següent manera:
Una prova de les Unitats Temàtiques I i II i una prova dels continguts de seminari corresponents a les dues Unitats. Les dues proves es faran un setmana després de la finalització de la Unitat Temàtica II.
Una prova de la Unitat temàtica III i una prova dels continguts de seminari corresponents a aquesta unitat. Aquestes dues proves es faran una setmana després de la finalització de la Unitat temàtica III.
La proves seran d'aproximadament 30 preguntes amb tres possibilitats de resposta. Aquestes poden ser correctes, en blanc o errònies. Els errors descompten la puntuació final.
|
50% cada parell de proves.
S'aprova l'assignatura si la mitjana de la suma dels resultats de les proves donen el valor de 5 o més. |
Seminaris |
|
L'avaluació dels seminaris està inclosa en la descripció anterior, Sessió Magistral.
|
El pes dels seminaris sobre la nota final està inclòs en la descripció anterior. Sessió Magistral. |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.
- Tant a les classes magistrals com durant els seminaris l'ús de dispositius mòbils queda restringit a les necessitats exclusivament acadèmiques. No cal insistir que durant les avaluacions, la presència d'aquests dispositius serà sancionada amb l'expulsió de l'examen.
- La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.
SEGONA CONVOCATÒRIA: Els alumnes que no arribin al aprovat amb l'avaluació continuada, podran accedir a una segona convocatòria el dia 2o de juny de 2018 a les 9 h., on hauran de justificar un nivell suficient en la/les part/s dels continguts i/o dels seminaris que no hagin estat superats. Es concretarà amb una prova de 10 preguntes curtes a desenvolupar i corresponent a la part i /o parts no aprovades. El resultat farà mitja amb els resultats de l'avaluació continuada, |
Bàsica |
|
·
Bàsica
|
·
Ansermet,F. Magistretti,P. (2006) A cada
cual su cerebro: plasticidad neuronal e inconsciente, Katz editores. Buenos
Aires.
·
Fierro, A., (1996) Manual de Psicología de
la personalidad. Paidos. BCN.
Myers DG. (2005) Psicología., Medica Panamericana.. Madrid
·
Nelly, J,A., (2998) Entrenamiento de las
habilidades sociales. Desclée de Brouwer. Bilbao
·
Perez, V., (2005) Procesos psicológicos
básicos. Pearson Madrid.
·
Puente, A., (1993) Manual de Psicología
Básica. Panamericana. Madrid.
·
Stassen K, Thomson R. (2004) Psicología del
desarrollo: Infancia y adolescencia., Medica Panamericana. Madrid.
·
Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J.
(2004) Ciencias psicosociales., Masson. Barcelona.
|
|
|
Complementària
|
Latorre JM,., Ciencias psicosociales aplicadas I., Síntesis., 1995
Madrid.
López F, Desarrollo afectivo y social, Pirámide, 2003 Madrid
Lange S, El libro de las emociones, EDAF, 2004 Madrid.
Aguado L, Emoción, afecto y motivación, Alianza, 2005 Madrid
Lluch M. T,, Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y
metodológico., Universidad de Barcelona., 2005 Barcelona.
Goleman D, Inteligencia social, Kairós, 2006 Barcelona
Gil J., Psicología de la Salud., Pirámide., 2004 Madrid.
Nieto J, Abad M A, Esteban M, Tejerina M., Psicología para Ciencias de la
Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad., McGraw-Hill.,
2004 Madrid.
Penzo W., Psicologia per a les Ciències de la Salut, Universitat de
Barcelona, 1999 Barcelona
Olivares J, Méndez FX, Técnicas de modificación de la conducta, Biblioteca
nueva, 2005 Madrid
Shives L.R. Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos
básicos. McGraw-Hill, 2005 Madrid.
|
|
http://wwwpsiquitria.com,
http://wwwcop.es, http://wwwpsicologia-online.com,
http://wwwrems.com, http://wwwpsicocentro.com
, http://psicovirtual.com
|
|
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|