DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA Codi 18234005
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
FOLCH MAS, ANA ISABEL
Adreça electrònica anabel.folch@urv.cat
Professors/es
FOLCH MAS, ANA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant La pràctica de la infermeria requereix conèixer les diferents dimensions i processos de funcionament del comportament humà, considerant a la persona com a un tot únic amb característiques biològiques, intel·lectuals, emocionals, i socials que influeixen en el procés de salut i malaltia. L’objectiu de l’assignatura és introduir a l’alumnat del Grau d’Infermeria al coneixement de la Psicologia aplicada en l’àmbit de la salut, tenint en compte les bases i les principals funcions del comportament humà al llarg del cicle vital.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8.1 Identificar i analitzar els processos psicosocials bàsics
Explicar els diferents processos i condicionants evolutius
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
 A8.2 Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
Conèixer les pròpies reaccions emocionals
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
 A8.3 Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I:
Introducció i conceptes generals.
La Psicologia com a estudi de la conducta humana.

La Psicologia com a ciència.

Objectius i metodologies d'estudi de la Psicologia.

Breu recorregut històric per les escoles de la Psicologia.
Unitat temàticaII:
Processos i condicionants evolutius

Dimensió psicobiològica: bases biològiques de la conducta.

La son i la salut mental.

Herència filogenètica. Herència ontogenètica.

Condicionants evolutius: maduració i adquisicions bàsiques.
Unitat temàtica III:
Processos psicosocials bàsics
Dimensió intel·lectual: sensopercepció, aprenentatge i memòria, pensament i intel·ligència, processos de comunicació.

Dimensió emocional: motivació, emoció,
afrontament i adaptació al canvi, estrés.

Dimensió social: factors socioculturals.
Unitat temàtica IV.
Perspectiva holística del cicle vital
Infància. Adolescència. Edat adulta i vellesa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8.1
1 0 1
Sessió Magistral
A8.1
A8.2
28 45 73
Seminaris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
12 20 32
Pràctiques a laboratoris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
20 22 42
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi reflexió.
Seminaris Plantejament,anàlisi i discussió d'un tema monogràfic directament relacionat amb els continguts de la sessió magistral. Es desenvoluparà amb suport audiovisual i supòsits pràctics.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques en grups reduïts, on es formulen i analitzen problemes, i també es plantegen debats, lectura d'articles, visionat de materials audiovisuals, i exercicis i casos pràctics, tots ells relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada S'ofereix atenció personalitzada a tot l'alumnat (prèvia cita), també mitjançant els fòrums i correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
S'ofereix atenció personalitzada a tot l'alumnat (prèvia cita), també mitjançant els fòrums i correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A8.1
A8.2
S'avalua el treball realitzat a les sessions magistrals participatives mitjançant dues proves tipus test, una sobre els continguts i les pràctiques/problemes de les unitats temàtiques I i II, i l’altra sobre els continguts i les pràctiques/problemes de les unitats temàtiques III i IV.

60%
Seminaris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
S’avaluen els coneixements mitjançant una prova curta tipus test el darrer dia de seminaris. La participació activa i el treball reflexiu derivat de l'alumne es tindran en compte per arrodonir la nota final 20%
Pràctiques a laboratoris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
El contingut de les pràctiques s’avalua a les dues proves tipus test esmentades anteriorment. La participació activa i el treball reflexiu derivat de l'alumne es tindran en compte per arrodonir la nota final 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La part teòrica tindrà un pes d'un 60% respecte el total de l'assignatura, mentre que la part pràctica/problemes tindrà un pes del 20%. L'avaluació constarà de dues proves tipus test sobre els continguts teòrics i pràctics/problemes, una en finalitzar les unitats temàtiques I i II, i l'altra en finalitzar les unitats temàtiques III i IV. La nota de la primera prova farà mitja amb la nota de la segona prova. És a dir, el segon parcial no servirà per recuperar el primer si no s'ha superat.

Els seminaris s'avaluaran a través d'una única prova curta tipus test amb un pes del 20% respecte la nota final.

Els alumnes que no superin els exàmens de primera convocatòria hauran de presentar-se a la segona convocatoria el dia 19 de juny de 2019.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Miller, GA, Introducción a la psicología, 2016, Madrid: Alianza Editorial
Morris, CG, Maisto, AA, Psicología, una introducción, 2013, Madrid: Pearson
Myers, DG, Psicología, 2011, Madrid: Editorial Médica Panamericana
Delgado, ML, Fundamentos de psicología para ciencias sociales y de la salud, 2015, Madrid: Editorial Médica Panamericana
Lilienfeld, S, Lynn, S, Psicología: una introducción, 2011, Madrid: Prentice Hall

 

Complementària Nieto J, Abad, MA, Esteban, M, Tejerina, M, Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad, , Madrid, McGraw-Hill
Gutierrez, T, Raich, RM, Sanchez, D, Deus J, Instrumentos de evaluación en psicología de la salud, 2014, Madrid: Alianza Editorial
Amigo, I, Manual de psicología de la salud, 2017, Madrid: Pirámide
Fornés, J, Enfermería de Salud Mental y Psiquiátrica, 2011, Madrid: Editorial Médica Panamericana.
APA, DSM-5. Guía de Consulta de los Criterios Diagnósticos del DSM-5, 2014, Madrid: Editorial Médica Panamericana

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent