DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL Codi 18234101
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ORTEGA SANZ, LAURA
Adreça electrònica africa.fortes@urv.cat
montserrat.moreno@urv.cat
marta.pena@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
laura.ortega@urv.cat
Professors/es
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
MORENO SÁNCHEZ, MONTSERRAT
PEÑA GARCÍA, MARTA
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
ORTEGA SANZ, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>És una assignatura curricular anual, que introdueix a l'estudiant en el coneixement de les necessitats humanes bàsiques, hàbits i estils de vida sa, des de la perspectiva holística. Profunditza al procés evolutiu de la persona sana a les diferents etapes de la vida. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A18.1 Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.1 Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat.
 A19.2 Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament.
 A20 Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
 A14 Analitzar les característiques universals de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre els principis que han de regir les relacions en les diferents etapes del cicle vital
Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
 A18.1 Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
 A18.2 Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
 A19.1 Conèixer i diferenciar els conceptes de prematur i postmadur, nounat, lactant, preescolar, escolar i adolescent.
 A19.2 Identificar les etapes de creixement i desenvolupament físic, psicosocial i cognitiu al llarg del cicle vital.
Analitzar des de la perspectiva de qualitat de vida en les etapes des de nounat a l'adolescència els aspectes singulars de les necessitats, aprofundint en l'anàlisi de la sexualitat en l'adolescent
 A20 Conèixer i diferenciar els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescència, senilitat, senectut, ancià vell, analitzant les conseqüències socials, econòmiques i sanitàries que l'edat té per a la persona, aprofundint en les necessitats específiques de l'ancià
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring i jerarquització de les mateixes.
Fundamental care. Judici clínic.
Unitat temàtica II.- El nen/la nena: nounat i infáncia Etapes de la vida del nen, característiques i cures que requereix en cadascuna d'elles. Característiques físiques del nounat i el lactant, i les seves necessitats
Característiques i aspectes singulars de les necessitats en les etapes preescolar i escolar.
Unitat temàtica III:_ L'Adolescència S'estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecològic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció
Unitat temàtica V.- Embaràs, part i puerperi Variacions en les necessitats de les dones durant l'embaràs, part i puerperi. Participació de la parella i grup familiar en l'adaptació a la nova situació.
Unitat temàtica IV.-Adult/a Aprofundiment en les necessitats bàsiques de la persona adulta i en les conductes i actituds que ajuden a la prevenció i promoció de la salut
Unitat temàtica VI.- La gent gran.
S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats bàsiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
1 0 1
Sessió Magistral
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
27 45 72
Seminaris
A13
A14
A18.1
A19.1
18 22 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
12 22 34
Atenció personalitzada
CT4
CT5
CT7
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
2 0 2
Proves mixtes
A18.2
CT4
CT5
3 6 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Questions plantejades el primer dia de classe per constatar els coneixements previs de l'estudiant envers a la disciplina d'infermeria
Sessió Magistral Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes
Seminaris Aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona gran i familia.
Ampliació i relació dels continguts impartits a les sessions magistrals en el fer profesional.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estrategia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre experiències que deuen realitzar els estudiants.
Treball col·laboratiu
Atenció personalitzada Resolució de problemes i dubtes amb els professors de la matèria de forma individualitzada

Atenció personalitzada
Descripció

Resolució de problemes i dubtes amb els professors de la matèria de forma individualitzada; l'estudiant podrà sol·licitar les tutories que consideri necessàries per via email. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant videoconferència seguint les mateixes indicacions que en cas de presencialitat.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
Avaluació dels continguts teòrics.
Es faran una o dues proves objectives amb preguntes tipus test.

Els continguts dels seminaris, ABP i classes magistrals seran avaluats en aquestes proves.
60%
Seminaris
A13
A14
A18.1
A19.1
Assistència als seminaris en els que es tindrà en compte la actitud i participació.
Presentació dels diferents treballs individuals i/o en grup.
20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
Assistència obligatòria.
Elaboració de pla de treball grupal i individual.
Recerca de fonts documentals.
Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics.
Cooperació amb el grup.
Autoavaluació i avaluació grupal.
Participació activa i coherent als continguts adients.
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És una assignatura d'avaluació continuada; en la part teòrica es realitzaran dues proves objectives tipus test que s'han de superar amb un mínim de 6, cadascuna.

Convocatòries oficials: només es poden recuperar les proves objectives (teòriques): S'han d'aprovar amb un mínim de 5 cadascuna. L'assistència als seminaris i als ABP no tenen proves de recuperació. Per tal d'aprovar l'assignatura cal tenir les proves objectives (teòriques) superades i que la suma ponderada de totes les parts sigui major a 5.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.
D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica Potter and Perry, Fundamentos de enfermería, 8a ed, Elservier
Audrey J. Berman, Shirlee Snyder, Barbara. Kozier, Glenora. Erb, Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Kozier & Erb., 9a.Ed (2013), Pearson Education
Estevez González, M Dolores, Cuidados de enfermería en la maternidad, infancia y adolescencia, 2a ed, Universidad de las Palmas de Gran Canaria
Seguranyes Guillot, Gloria, Enfermería maternal, 1a ed, Masson
Martín Zurro, Amando, Actualización 2016:PAPPS, , Atención Primaria
Jensen, Sharon, Valoración de la salud en enfermería. Una guía para la práctica, 1a, Wolters Kluwer Health

Protocol d'activitats preventives i promoció de la salut a l'edat pediatrica. http://www.gencat.cat/salut/botss/html/ca/dir3663/protocol_salut_edat_pediatrica.pdf

SEMFIT. Atenció Primaria. PAPPS, actualizatció 2014. . http://www.papps.es/upload/file/PAPPS_2014.pdf

Martinez Bueno, Cristina; Torrens Sigalés, Rosa Maria. Enfermería de la mujer I (BLOQUE I).[En Línea].Madrid: Ediciones DAE (Grupo Paragidma), 2017 (3a edición). Diponible en : https://ebooks.enfermeria21.com/ebooks/-html5-dev/618/2/

García Lopez y colaboradores. UNIDAD 1: Cuidados básicos para la Edad Avanzada. [En Línea]. Madrid: Ediciones DAE (Grupo Paradigma), 2015. Disponible en : https://ebooks.enfermeria21.com/ebooks/-html5-dev/170/2/

Alfaro, Alfredo y colaboradores. Pensamiento crítico, razonamiento crítico y juicio clínico en enfermería. Un enfoque práctico. [En Línea]. Barcelona: Elsevier España, 2017 (6a.edición). Disponible en : https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/pdfreader/pensamiento-crtico-razonamiento-clnico-y-juicio-en-enfermera

Aguilar Cordero, M.José. Parte I, II, III: Tratado de Enfermería del niño y adolescente. [En Línea]. Barcelona: Elsevier España, 2012 (2a edición) Disponible en : https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/pdfreader/tratado-de-enfermera-del-nio-y-el-adolescente

Audrey J. Berman, Shirlee Snyder, Barbara. Kozier, Glenora. Erb. Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Kozier & Erb. [En Línea]. Madrid: Pearson Education, 2013. Disponible en : https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/53936?fs_q=fundamentos__de__enfermer%C3%ADa&prev=fs&fs_contributors=Berman,__Audrey&fs_contributors_lb=Berman,__Audrey

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18234102
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18234103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18234104
INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18234105

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18234001
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18234002
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18234111

 
Altres comentaris
Es recorda l'assistència obligatòria a les ABP i es recomana una assistència regulars a les classes magistrals per al bon seguiment de l'assignatura. Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent