Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A18.1 |
Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa. |
| A18.2 |
Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions. |
| A19.1 |
Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat. |
| A19.2 |
Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A13 |
Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
| | A14 |
Analitzar les característiques universals de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre els principis que han de regir les relacions en les diferents etapes del cicle vital
Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
| | A18.1 |
Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
| | A18.2 |
Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
| | A19.1 |
Conèixer i diferenciar els conceptes de prematur i postmadur, nounat, lactant, preescolar, escolar i adolescent.
| | A19.2 |
Identificar les etapes de creixement i desenvolupament físic, psicosocial i cognitiu al llarg del cicle vital.
Analitzar des de la perspectiva de qualitat de vida en les etapes des de nounat a l'adolescència els aspectes singulars de les necessitats, aprofundint en l'anàlisi de la sexualitat en l'adolescent
| | A20 |
Conèixer i diferenciar els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescència, senilitat, senectut, ancià vell, analitzant les conseqüències socials, econòmiques i sanitàries que l'edat té per a la persona, aprofundint en les necessitats específiques de l'ancià
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
| | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I.-Necessitats Humanes Bàsiques des de la perspectiva del Caring |
Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring i jerarquització de les mateixes.
Fundamental care. Judici clínic. |
Unitat temàtica II.- El nen/la nena: nounat i infáncia |
Etapes de la vida del nen, característiques i cures que requereix en cadascuna d'elles. Característiques físiques del nounat i el lactant, i les seves necessitats
Característiques i aspectes singulars de les necessitats en les etapes preescolar i escolar.
|
Unitat temàtica III:_ L'Adolescència |
S'estudiaran els aspectes singulars de les necessitats de seguretat; pertinença, autoestima i autoimatge, aprofundint en l'anàlisis de la sexualitat i les seves implicacions socials de gènere. S' estudia la reproducció: en el cicle menstrual.
L'autoconeixemt, autoexploració, els programes de prevenció per el càncer ginecològic i de mama, prevenció ETS, i l'anticoncepció |
Unitat temàtica V.- Embaràs, part i puerperi |
Variacions en les necessitats de les dones durant l'embaràs, part i puerperi. Participació de la parella i grup familiar en l'adaptació a la nova situació. |
Unitat temàtica IV.-Adult/a |
Aprofundiment en les necessitats bàsiques de la persona adulta i en les conductes i actituds que ajuden a la prevenció i promoció de la salut |
Unitat temàtica VI.- La gent gran. |
S’estudien els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescencia, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d’edat. L’evolució i creixement demogràfic de l’envelliment. S’estudiaran els canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats bàsiques |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
27 |
45 |
72 |
Seminaris |
|
18 |
22 |
40 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
22 |
34 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
A13 | A14 | A18.1 | A18.2 | A19.1 | A19.2 | A20 | |
2 |
0 |
2 |
Proves mixtes |
|
3 |
6 |
9 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Questions plantejades el primer dia de classe per constatar els coneixements previs de l'estudiant envers a la disciplina d'infermeria |
Sessió Magistral |
Presentació en l’aula dels conceptes fonamentals de cadascuna de les necessitats, aprofundint en les més prevalents de cadascuna de les etapes. S'identifiquen els canvis anatomo- fisiològics i psicològics que caracteritzen l'etapa d'estudi, així com els conceptes i terminologia específica, mitjançant l'exposició dels continguts, suport visual i discussió de dubtes i preguntes |
Seminaris |
Aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona gran i familia.
Ampliació i relació dels continguts impartits a les sessions magistrals en el fer profesional.
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estrategia consistent en la resolució de problemes i en la reflexió sobre experiències que deuen realitzar els estudiants.
Treball col·laboratiu |
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes i dubtes amb els professors de la matèria de forma individualitzada |
Descripció |
Resolució de problemes i dubtes amb els professors de la matèria de forma individualitzada; l'estudiant podrà sol·licitar les tutories que consideri necessàries per via email. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant videoconferència seguint les mateixes indicacions que en cas de presencialitat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Avaluació dels continguts teòrics.
Es faran una o dues proves objectives amb preguntes tipus test.
Els continguts dels seminaris, ABP i classes magistrals seran avaluats en aquestes proves.
|
60% |
Seminaris |
|
Assistència als seminaris en els que es tindrà en compte la actitud i participació.
Presentació dels diferents treballs individuals i/o en grup.
|
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Assistència obligatòria.
Elaboració de pla de treball grupal i individual.
Recerca de fonts documentals.
Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics.
Cooperació amb el grup.
Autoavaluació i avaluació grupal.
Participació activa i coherent als continguts adients.
|
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És una assignatura d'avaluació continuada; en la part teòrica es realitzaran dues proves objectives tipus test que s'han de superar amb un mínim de 6, cadascuna. Convocatòries oficials: només es poden recuperar les proves objectives (teòriques): S'han d'aprovar amb un mínim de 5 cadascuna. L'assistència als seminaris i als ABP no tenen proves de recuperació. Per tal d'aprovar l'assignatura cal tenir les proves objectives (teòriques) superades i que la suma ponderada de totes les parts sigui major a 5. Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari |
Bàsica |
Potter and Perry, Fundamentos de enfermería, 8a ed, Elservier
Audrey J. Berman, Shirlee Snyder, Barbara. Kozier, Glenora. Erb, Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Kozier & Erb., 9a.Ed (2013), Pearson Education
Estevez González, M Dolores, Cuidados de enfermería en la maternidad, infancia y adolescencia, 2a ed, Universidad de las Palmas de Gran Canaria
Seguranyes Guillot, Gloria, Enfermería maternal, 1a ed, Masson
Martín Zurro, Amando, Actualización 2016:PAPPS, , Atención Primaria
Jensen, Sharon, Valoración de la salud en enfermería. Una guía para la práctica, 1a, Wolters Kluwer Health
|
Protocol d'activitats preventives i promoció de la salut a l'edat pediatrica. http://www.gencat.cat/salut/botss/html/ca/dir3663/protocol_salut_edat_pediatrica.pdf SEMFIT. Atenció Primaria. PAPPS, actualizatció 2014. . http://www.papps.es/upload/file/PAPPS_2014.pdf Martinez Bueno, Cristina; Torrens Sigalés, Rosa Maria. Enfermería de la mujer I (BLOQUE I).[En Línea].Madrid: Ediciones DAE (Grupo Paragidma), 2017 (3a edición). Diponible en : https://ebooks.enfermeria21.com/ebooks/-html5-dev/618/2/ García Lopez y colaboradores. UNIDAD 1: Cuidados básicos para la Edad Avanzada. [En Línea]. Madrid: Ediciones DAE (Grupo Paradigma), 2015. Disponible en : https://ebooks.enfermeria21.com/ebooks/-html5-dev/170/2/ Alfaro, Alfredo y colaboradores. Pensamiento crítico, razonamiento crítico y juicio clínico en enfermería. Un enfoque práctico. [En Línea]. Barcelona: Elsevier España, 2017 (6a.edición). Disponible en : https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/pdfreader/pensamiento-crtico-razonamiento-clnico-y-juicio-en-enfermera Aguilar Cordero, M.José. Parte I, II, III: Tratado de Enfermería del niño y adolescente. [En Línea]. Barcelona: Elsevier España, 2012 (2a edición) Disponible en : https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/pdfreader/tratado-de-enfermera-del-nio-y-el-adolescente Audrey J. Berman, Shirlee Snyder, Barbara. Kozier, Glenora. Erb. Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Kozier & Erb. [En Línea]. Madrid: Pearson Education, 2013. Disponible en : https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/53936?fs_q=fundamentos__de__enfermer%C3%ADa&prev=fs&fs_contributors=Berman,__Audrey&fs_contributors_lb=Berman,__Audrey |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18234102 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18234103 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18234104 | INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18234105 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18234001 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18234002 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18234111 |
|
|
Altres comentaris |
Es recorda l'assistència obligatòria a les ABP i es recomana una assistència regulars a les classes magistrals per al bon seguiment de l'assignatura.
Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|