DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ENFERMERÍA EN LA GESTACIÓN, INFANCIA Y ADOLESCENCIA Código 18234102
Titulación
Grado en Enfermería (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo 1Q
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Enfermería
Coordinador/a
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
Correo-e amparo.montoya@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
meritxell.lorente@urv.cat
sonia.pontnou@urv.cat
minerva.serrano@urv.cat
Profesores/as
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
LORENTE VALL, MERITXELL
PONTNOU BARTOLÍ, SÒNIA
SERRANO AGUILERA, MINERVA
Web
Descripción general e información relevante <p>Aquesta assignatura es centra en l'atenció d'infermeria davant les alteracions de salut de dos grups de població. D'una banda les dones durant el procés reproductiu de l'embaràs, part i puerperi, i de l'altra, en la infància i adolescència. Es proporcionaran coneixements a nivell d'infermera generalista que permetin a l'alumnat donar cures des d'una perspectiva integral considerant les implicacions familiars, socials i culturals.</p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A18.1 Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.3 Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions.
 A19.4 Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
 A19.5 Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors.
 A19.6 Seleccionar les intervencions adreçades als nens i al malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament.
 A19.7 Ser capaç de proporcionar educació per a la salut als pares o cuidadors primaris.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Explicar les alteracions de salut reproductiva i les seves implicacions físiques i psicològiques tant a nivell personal com familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
 A18.1 Identificar i relacionar els factors associats als problemes de salut reproductiva
Explicar les alteracions de salut reproductiva i les seves implicacions físiques i psicològiques tant a nivell personal com familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Distingir les situacions en salut reproductiva i pediatria que impliquen dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes de relació i legislació involucrats
 A18.2 Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement durant l'adolescència, considerant la repercussió en el grup familiar
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la dona com en la criatura i la família durant el procés de la maternitat
 A19.3 Identificar i relacionar els signes i símptomes de les malalties més freqüents durant la infància i l'adolescència
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
 A19.4 Identificar i relacionar els signes i símptomes de les malalties més freqüents durant la infància i l'adolescència
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 A19.5 Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement durant l'adolescència, considerant la repercussió en el grup familiar
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la dona com en la criatura i la família durant el procés de la maternitat
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
 A19.6 Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
 A19.7 Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
Distingir les situacions en salut reproductiva i pediatria que impliquen dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes de relació i legislació involucrats
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
UNITAT TEMATICA I: Introducció i alteracions de la salut sexual i reproductiva


-Fisiología del cicle endometrial i ovaric.
-Els mètodes anticonceptius
-Alteracions de la Salut sexual i reproductiva
-Infertilitat/Esterilitat
-Climateri/Menopausa
UNITAT TEMATICA II: Problemas de salud durante el embarazo -Dona i embaras. Canvis anatómics i fisiológics
-Control de l´embaràs al nostre medi. Consell reproductiu
-Educación sanitaria a l´embaràs
-Gestació de risc. Classificació. Evaluació del risc matern i perinatal.
-Problemes hemorràgics durant la gestació. Avortament. Embaras ectópic. Placenta prèvia. Desprendiment precoç de placenta normoinserta
-Diabetes i gestació. Clasificació. Protocol de screening i control de la diabetes
-Estats hipertensius durant la gestación. Clasificació. Hipertensió crónica. Hipertensió intuida per l´embaras. Preeclampsia. Eclampsia. Síndrome de Hellp
-Gestació múltiple i amenaça de part prematur
UNITAT TEMATICA III: Problemes de salut durant el part -Atenció d´infermeria al part normal. Cures inmediates al nounat. Mètode cangur
-Protocol d'actuació d'infermeria a sala de parts: reanimació del nadó a sala de parts, Test d'Apgar, exploració del neonat
-Analgèsia i anestèsia durant el treball de part
-Part distócic : Distòcies dinámicas, distòcies mecàniques i alteracions de l´estàtica fetal
-Instrumentació obstètrica i cesària
UNITAT TEMATICA IV: Problemes de salut durant el puerperi -Canvis anatòmics i fisiológics al puerperi
-Cures al postpart inmediat
-Infecció puerperal. Infecció urinaria
-Fisiologia de la lactància
-Problemes durant la lactància
-Alteracions psicològiques al puerperi. Depresió postpart.
-Psicosi puerperal. Procés de dol a la maternidad
UNITAT TEMÀTICA V: Atenció d'infermeria al nounat. -Introducció Infermeria a la infància i l’adolescència
-Classificació neonatal
-Atenció perinatal
-Cures Centrades en el Desenvolupament. NIDCAP
UNITAT TEMÀTICA VI: El procés d'emmalaltir durant la infància.
- Peculiaritat de l'hospitalització en pediatría
- Valors de la normalitat (FC, FR, TA) /edat
-Cures Centrades en la Família
- Dolor a la Infància
- Malaltia terminal i mort durant la infància
- Dolor en la infancia


UNITAT TEMÀTICA VII: Problemes de salut més freqüents en pediatría I. -Accidents infantils
- Problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infancia:
- cardològics
- respiratoris
- immunitaris
- digestiius
-Recursos especials socio-sanitaris pel nen i familia amb problemas de salud

UNITAT TEMÀTICA VIII: Problemes de salut més freqüents en pediatría II. - Problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infancia:
- nefrològics
- neurològics
- conductuals
-Dependencies TICs
-Fracàs escolar
-Maltractaments
-Consum de substàncies tòxiques
Seminaris Relacionats amb els continguts de l´assignatura
ABPs Relacionats amb els continguts de l´assignatura

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A7
A18.1
A18.2
A19.3
A19.4
32 32 64
Seminarios
A19.5
A19.7
18 18 36
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A19.4
A19.6
10 16 26
Presentaciones/exposiciones
A19.7
1 16 17
Atención personalizada
3 3 6
 
Pruebas objetivas de tipo test
A7
A18.1
A19.4
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts
Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Funcionament de l´assignatura i criteris d´avaluació
Sesión magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics

Seminarios Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Estudis de situacions pràctiques per aprofundir en les alteracions de la salut i els cuidatges d'infermeria.
Presentaciones/exposiciones Exposicións orals a l'aula, de temes especifics.
Atención personalizada Es realitzarà una atenció personalitzada als alumnes per facilitar el seu aprenentatge.

Atención personalizada
descripción

Es faran tutories personalitzades de recolçament i resolució de problemes de l'alumne


Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminarios
A19.5
A19.7
Es valorarà la participacio activa a l´aula i la presentació escrita de treballs 15%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A19.4
A19.6
Es demana l´assistencia al menys a un 80% de les sessions, el compromís, participació i aportacions al grup; l'aprofundiment dels continguts i l'assoliment dels objectius planificats en el grup de treball.
A part, els continguts seran avaluats a la prova objectiva tipus test
15%
Presentaciones/exposiciones
A19.7

Exposició a l'aula mitjançant mètodes audiovisuals.
0%
Pruebas objetivas de tipo test
A7
A18.1
A19.4
Avaluacio dels coneixements impartits a les sessions magistrals, tallers, seminaris, ABPs 70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En el moodle trobareu tota la informació de com funciona l'assignatura. El material audiovisual facilitat per el professorat, es només un esquema per impartir les classes. creiem que es imprescindible agafar apunts i consultar la bibliografia recomanada a classe per poder assolir el grau de coneixements, aptituds i competències necessàries.

S'aproven les activitats avaluables amb un 5, a excepció de les proves parcials i final tipus test, on es necessari treure com a mínim un 6 per aprovar. Amb aquesta nota es podrà fer mitja amb la resta d'activitats. Si no es així, l'alumne es tindrà que presentar a la prova tipus test de la convocatòria oficial. 

Si qualsevol altre de les activitats avaluables en primera convocatòria estigues suspesa o no presentada, el professor pot considerar la presentació d'una activitat extra avaluable, amb la data límit de la convocatòria oficial.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta u online en cas de confinament. Les llengues d´ imparticio de l´assignatura seran el castella i el catala

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Recuperació (segona convocatòria):

Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, els seminaris, i els ABP.

- Per a que la prova mixta sigui corregida, l'estudiant ha d'haver respost el 95% de les preguntes de cadascuna de les parts que la composen.

- La prova mixta es considerarà aprovada amb una qualificació mínima de 50 (5,0).

Recuperació en convocatòria extraordinària:

- Quan un estudiant, per causes de força major i/o en casos excepcionals, no pugui assistir a una activitat avaluativa i sigui acceptada la seva sol· licitud de convocatòria extraordinària, l'activitat avaluativa podrà ser mitjançant prova mixta i/o prova oral.


Fuentes de información

Básica M. Cruz, Manual de pediatria (3ª edición), 2013, Ergon
J.M Viguer, Enfermeria de la infancia y la adolescencia, 2006, Mc Graw-Hill/Interamericana de España
Aguilar Cordero, M.J, Tratado de enfermería del niño y el adolescente: cuidados pediátricos, 2012, Elsevier
Mclnerny et al, Tratado de pediatria. American Academy of pediatrics, 2011, Editorial Panamericana
Cristina Martínez Bueno, Enfermería de la Mujer Tomo 1, DAE, 2017 en linea
Cristina Martínez Bueno, Enfermería de la Mujer Tomo 2, DAE, 2017 en linea
Angeles Rodriguez, Cuidados obstétricos en situaciones críticas, DAE, 2014 en linea
Angeles Rodriguez, Guía Obstetricia, DAE, 2007 en linea
Baston, H, Bases de la Enfermería Materno-Infantil : Guías de Enfermería Obstétrica y Materno-Infantil, Elsevier, 2018 en linea
Baston, H, Cuidados Posnatales : Guías de Enfermería Obstétrica y Materno-Infantil, Elsevier, 2018 en linea
Ladewig PW,, Enfermería maternal y recién nacido (5a. ed.)., McGraw-Hill, 2006 en linea
Bibliografia  digital recomendada de acceso gratuito a través CRAI URV, podeis acceder a dos de las principales bibliotecas digitales traves del link generado en el titulo de ellas por si quereis consultar otros titulos  y tambien a traves del titulo, a cada obra en particular

1-Enferteca: llibres de l'editorial Paradigma

Cristina Martínez Bueno, Rosa María Torrens Sigalés. 348 pags

Editorial DAE-Año 2017

Cristina Martínez Bueno, Rosa María Torrens Sigalés.415 pags

Editorial DAE-Año 2017

Serie Cuidados Avanzados

Mª Ángeles Rodriguez Rozalén - Rosa Mª Plata Quintanilla. 394 pags

Editorial DAE-Año 2014

Mª Ángeles Rodriguez Rozalén - Rosa Mª Plata Quintanilla. 244 pags

Editorial DAE- Año 2007 (reimpreso en el 2011)

2-Proquest eBook Central: inclou llibres d'infermeria d'editorials com McGraw Hill, Desclee Brouwer, Trotta, DeVecchi., etc.

 

Complementaria Berhrman et al, Tratado de pediatría I y II, Mac Graw-Hill, 2000
Garces, Manual de Procediments i techniques de enfermería pediatrica, Server Publicacions URV, 1998
Wong, Enfermeria pediátrica . Llibre , Mosby/Doyma, 1995
Kate Grady, Charlotte Howell, and Charles Cox, Managing Obstetric Emergencies and Trauma, Advance Life Support Group. The Moet Course Manual ( MOET), 2ª edicion 2007
Jean Rankin, Myles Midwifery Anatomy and physiology workbook, Churchill Livingstone ELSEVIER,

Es proporcionarà bibliografia específica.

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
PROFUNDIZACIÓN EN LA ATENCIÓN A LA INFANCIA Y ADOLESCENCIA EN EL HOSPITAL/18234203

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
RELACIÓN TERAPÉUTICA Y COMUNICACIÓN EN ENFERMERÍA/18234006
ENFERMERÍA EN LA JUVENTUD/18234103
FARMACOLOGÍA/18234107

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES Y METODOLÓGICAS DE LA ENFERMERÍA/18234009
ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18234101
 
Otros comentarios
Es recomana mtricular-se en les seguents assignatures, ja que continuen el temari: 1-APROFUNDIMENT EN L'ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA A LA COMUNITAT/18254202 2- APROFUNDIMENT EN L'ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA A L'HOSPITAL/18254203 Assignatures que es recomana haver cursat prèviament INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18254101
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.